Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Téma: Boku – nový gamemaker od Microsoftu

aktualizováno  10:30
Gamemaker vás již nebaví, programovat se učit nechcete a u vytváření her se chcete primárně bavit? Pak je nový projekt Microsoftu, Boku, pro vás a vaše děti jako stvořený.
BokuNěkteří škarohlídové označují teprve nedávno oznámený krok Microsoftu jako rychlou reakci a prachsprosté kopírování čerstvě vydaného projektu pro PS3 – Little Big Planet. Pokud jste o tomto projektu doposud neslyšeli, pak vězte, že se jedná o multiplayer záležitost, v níž hráči přežívají na virtuální planetě, kde si mohou dělat, cokoliv se jim zlíbí. Jsou to totiž právě oni, kteří početnými editory vytváří vlastní obsah, osvojují si nové schopnosti a tak dále.

No a podobná vize se váže také k projektu Boku, pocházející z dílen Microsoftu. Ve vývoji je již nějakou dobu a nelze rozhodně říct, že by byl teprve v plínkách, jako reakci na Little Big Planet jej tedy nejspíše chápat nemůžeme. Ostatně sami autořiBoku jako jejich hlavní inspiraci uvádění jazyk Logo, který byl dříve vytvořen pro výukové účely a pak třeba také mnoho let starý Basic, který lidi pracující na projektu ovlivnil již v době Commodore 64.

Boku je cílený především na menší hráče, kteří již dorostli do věku, kdy by si rádi nějakou tu hru vytvořili, přesto se ale necítí na to učit se plnohodnotný programovací jazyk. Program je tedy koncipován jako nový jazyk vytvořený primárně pro vývoj her a pro maximální pohodlí se ovládá pouhým klikáním, kde uživatel jednoduše přesouvá a pracuje s jednotlivými herními objekty. Jak se chvástá sám Microsoft, ovládání je vymyšlené tak, aby ho zvládali i děti, ale zároveň si jej mohli stejně dobře užít i dospělí. Co je na tom pravdy, na to si budeme muset ještě chvíli počkat.

Boku by tedy měl být virtuální svět se silnou sociální stránkou, což by mělo ve výsledku vykouzlit něco málo mezi Second Life a herní novinkou Spore. Stejně jako XNA vytvořené microsoftem pro starší a zdatnější herní vývojáře, také Boku podporuje obě hlavní Microsoftí platformy a poběží tak jak na osobních počítačích se systémem Windows, tak i na Xboxu, kde si malí vývojáři vyzkouší ovládání pouze za využití gamepadu.

BokuCílem bude programovat svoji vlastní kreaturu Boku a to pouze za pomocí přetahování objektů s textovými popisky (autoři si pohrávali s myšlenkou text úplně vyškrtnout a hru tak zpřístupnit malým dětem, nakonec se ale ukázalo, že to bez něj jednoduše nepůjde). Jak bude vše vypadat v praxi bylo demonstrováno na příkladě, kdy se Boku musí dostat blíže k červenému objektu, který chce sníst. Důležité je vybrat objekt „akce“ a zvolit „vidět“, na což je nutné aplikovat „červená“, což specifikuje chování vybrané aktivity. Následuje výběr položky „pohyb“, na což se aplikuje modifikátor „blíže“. A ve výsledku to skvěle funguje – a dokonce i pro dvě kreatury naráz.

Cíle Boku jsou tedy jasné – vytáhnout menší děti od televizí a donutit je ve volném čase řešit logické úkoly a to vše poměrně zábavnou formou. V současnosti probíhá interní testování a je otázkou času, kdy se celý tento nový „programovací jazyk“ dostane k široké veřejnosti.

Více na domovské stránce projektu: http://research.microsoft.com/projects/boku/
Autor:


Témata: Playstation 3


Nejčtenější

Další z rubriky

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

Dovahkiin
Pojmenovali dítě podle postavy ze hry a získali hry zdarma na doživotí

Čerstvě narozený Dovahkiin byl pojmenován podle postavy ze hry na hrdiny The Elder Scrolls V: Skyrim. Jeho rodiče získali od vývojářů přísun her zdarma do...  celý článek

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.