Žánr strategií je na freeware scéně tradičně jeden z těch početněji chudších, navzdory neutuchající oblibě na mainstreamové scéně. A pokud už nějaká freeware strategie vyjde, mnohdy bohužel trpí dětskými neduhy z nedostatku balancování a betatestování. Hned na úvod musím prozradit, že je to i případ dnešního počinu Terra Exodus ze stáje Avocado Overboard, hry vytvořené do soutěže Four Elements Contest. Na první pohled se jedná o netradiční trojrozměrnou strategii na plně otočitelné mapě planety, což je trestuhodně nevyužitý nápad i v řadách komerčních her. Co se však skrývá pod prvchem?
Do bojů o tři planety povedete nevelké armády ninjů a robotů. Zcela absentují budovy, jednotky vám šohajsky skáčou na povrch planet z přímo vesmíru. Na výběr je šest jednotek, tři ninjovské a tři robotické. Zatímco ninjové se omezují na chlapa s katanou, chlapa s šurikeny a medika, robotické jednotky jsou mnohem zajímavější. Oba základní roboti jsou totiž pouze jakési gravitační technobláboly, které do sebe přitahují nebo odsunují nepřátelské panáky. V kombinaci s jednotky na boj zdálky tam můžete vytvořit takřka nezastavitelnou útočnou sílu.
S tím však už začínají neduhy Terra Exodus. Dokonalou autonomní útočnou sílu budete opravdu potřebovat, protože jakmile vaši vojáci dojdou k nepřátelské skupině, ztrácíte prakticky jakékoliv ovládání nad bojem. Jak vypadá samotná mela při zazoomování dolů si můžete prohlédnout vedle - a ne, ani když se to hýbe, to nevypadá lákavěji. Jinými slovy, hratelnost Terra Exodus je skutečně velmi mizerná. Na začátku jedné z pouhých tří misí si vyberete pár ninjů, pošlete je na nejbližší nepřátelské ninjy, po chvíli si shodíte i roboty a touhle grupou nadále hýbete po planetě, dokud neporazíte mocného bosse. Není v tom ani za mák strategie, spíše bych Terra Exodus prohlásil simulátorem logistiky.
Pokud vás do očí praštily okolní obrázky, nemýlíte se. Terra Exodus má skutečně prvotřídní engine, a co víc hra je perfektně plynulá a rozběháte ji i na slabších konfiguracích. Systém má samozřejmě i své mouchy, či spíše masařky - při maximálním zoomu mnohdy kamera zajede tam nízko povrchu, že vidíte skrze planetu zespodu na druhou stranu - nicméně cool efekt u této hry i tak funguje na jedničku. Dokonalé vizuální zpracování je nakonec i hlavním důvodem mírně nadprůměrného hodnocení. Možná to píšu příliš často, ale něco podobného se nevidí každý den.
Bohužel pro hráče skomírá Terra Exodus na zábavě. Nezbývá, než se zeptat PROČ?? Proč lidí z Avocado Overboard do hry nezařadili formace, budovy a skutečně velké voje jednotek? Jak rád bych si stavěl na jedné straně planety města a základny a po balistické křivce posílal na druhou stranu koule srdečné radioaktivní pozdravy! Jak rád bych viděl kráčet mohutnou planetární rojnici mých armád směrem k nepříteli! Kromě poněkud teplých japonských bojovníků a přitažlivých robotů ale uvnitř Terra Exodus nic dalšího nenajdete, a mě tak nezbývá než zakroutit hlavou nad neskutečně promarněným potenciálem téhle strategie.