Doporučujeme

Textovky v říjnu

Svět textovek jede dál i přes to, že nastal podzim a školní rok se rozbíhá na plné obrátky. Tentokrát se podíváme na zoubek upíří textovce Elisabeth a další rozpracované anti-školní gamese pro Macintosh - Studentova pomsta. K tomu přihazujeme ještě rozhovor s autorem fantasy hry Crypta a původní příběh Fuckstory 3.

Školní rok už je bohužel zase v plném proudu a tak má mnoho hráčů čas volna zkrácen o stovky hodin, které musí strávit u povinného nebo nepovinného cpaní informací do hlavy ve vzdělávacích ústavech všeho druhu i zaměření. Totéž platí i o mnoha tvůrcích volně šiřitelného softwaru. Neznamená to však, že by se to nějak razantně promítlo ve světě textových her, těch je připravováno a vytvářeno neustále dost a tak vás mohu s potěšením přivítat u dalšího vydání našeho seriálu o textovkách a podělit se s vámi o své dojmy z jejich říše.


Elisabeth (Endeco Games)

Elisabeth Elisabeth - toto jistě krásné ženské jméno slouží nyní i jako název připravované napůl hororové textové gamesy, která se nechává inspirovat legendami o upírech, smrti a nekonečném vylézání z rakve. Navíc je do ní vložen tajemný příběh chlapce a jeho lásky k výjimečně krásné slečně. Mladík ze začátku netuší, s kým má tu čest. Postupně však zjišťuje, že dívka, která se zdála tím nejlepším, co v životě potkal, již není lidským stvořením, ale upírem. Proč ho dosud nekousla? Nezatoužila i po jeho krvi a proč ji nedokáže zabít? Proč se do toho chlapec zamotává víc a víc? Miluje ho i ona a nebo je jen využíván? A proč na ni nedokáže zapomenout, když si s ním jen hraje? 
Hra se odehrává v Londýně v 17. století, převážně v nočních hodinách a užijete si v ní dosyta hřbitovů, úplňku i vlkodlaků, starých chodeb, netopýrů i špičáků v krcích. Po tom vašem vám půjde celá probuzená upíří kolonie, smrt vám bude sahat na záda a uvidíte zbytečně umírat nevinné. Jak to všechno dopadne? Nechte se překvapit.
Hra ani začínající tříčlenný team Endeco Games zatím stránky nemá, ovšem jsou v přípravě. Elisabeth poběží v grafickém režimu OS MS Windows 95 a vyšší, v rozlišení 800x600 pixelů a bude doplněna vlastními ručními kresbami.
Systém ovládání je řešen tak, že si budete pohodlně vybírat možnosti v menu, podobně jako například v textovce Pirát Mike a mnoha jiných.
Autorům během tvorby, dle jejich slov, vydatně pomáhá poslech jihlavské gothic-rockové kapely XIII. století, která jistě nemá k tématu Drakulova světa daleko. Oficiální stránky kapely najdete na http://home.internet.cz/maffet/www/xiii_stoleti/enter.htm 
A kdy hra vyjde? Na to jsem jednoznačnou odpověď nedostal. Prý nespěchají, dokončení odhadují na podzim příštího roku, takže si na hru ještě budeme muset nějaký ten pátek počkat.

Studentova pomsta

Tak a je tu další připravovaná textová hra ze školního prostředí. Jako by jich poslední dobou ubývalo. Nevyjít Fuckstory 3, tak je v této textovkové oblasti letošní rok prázdno. Ovšem jedna bezejmenná středoškolská partička z Jihlavy připravuje svoje pojetí studentského světa pro počítače Macintosh a jim kompatibilní mašiny. Vzhledem k tomu, že by se ve hře měla nacházet poměrně ostrá kritika středoškolského systému, nechtějí být tvůrci jmenováni. Prý se bojí msty učitelů, kteří jsou ve hře ztvárněni i těch ostatních. A o co v této psychologické gamese půjde?
Na střední školu přichází studovat Patrik, který je velice plachý a inteligentní. Kámen úrazu je však v tom, že na tomto ústavu studoval před mnoha lety i jeho zesnulý otec, který část tehdejšího sboru připravil svými vylomeninami o mnoho bezesných nocí. Když kantoři zjistí, že Patrik je synem onoho člověka, rozhodnou se mu jeho studování pěkně znepříjemnit. Ve čtvrťáku na něj začnou dělat takový nátlak, že Patrikovi nezbude nic jiného, než se napřímit a ve šlépějích otce bojovat za svou důstojnost.
Vývoj je zatím jen v plenkách. Ovšem měla by se objevit na jaře 2005, máme se proto na co těšit.

Fuckstory 3 - starý scénář

Nedávno se objevil třetí díl textové hry Fuckstory. Nikdo však neví, že příběh hry měl být zprvu úplně jiný. Ptáte se o co mělo jít? Zde vám předkládáme v nezměněné podobě původní návrh úvodního příběhu (i s některými návrhy možností toho, co hráč bude v dané situaci moci dělat). Čtěte dále...

FuckStory 3 Gimpl Čeněk se probouzí s velikou bolestí hlavy, na zádech mu skáče opice a je mu hrozně špatně. Vůbec nic si nepamatuje, snad jen, že měl včera narozeniny a šel to s přáteli oslavit do hospody nedaleko svého bydliště. Otevírá první zalepené oko a když se mu povede otevřít i to druhé, zjišťuje strašnou skutečnost. Neležel doma ve své posteli, jak se původně domníval, nýbrž na lavici v nějakém neznámém baru, v němž dosud nikdy nebyl. Pokusí se tedy postavit, ale vzápětí opět padá k zemi, je mu hrozně špatně. To už se ale k němu sklání mladá a velmi krásná zrzka – barmanka. 
"Dobré ráno, mladý pán se probudil, dlužíš mi 5985 korun, " říká kráska a podává mu papír plný nepoškrtaných čárek a čísel oznamujících horentní sumy nepříliš levného pajzlu. 
"He, za co?" chce vědět Čeněk. "Nedělej, že si nic nepamatuješ, pěkně jste tady vyváděli, málem jsem musela volat policii..."
"Jéžiš, možný to je, já se omlouvám, to je strašný trapas," odpovídá Čeněk. 
"No to teda je, styďte se vy prasata," potvrzuje zrzka a přisedá si k Čeňkovi, "máš opici, co?"
"Hmm," kývá hlavní hrdina hlavou a posmutněle vykrkává alkoholický výpar. 
"No jo, neměli jste tolik chlastat. Předpokládám, že máš u sebe tak maximálně tři stovky," povídá barmanka. "Dvě," oznamuje Čeněk. "Tak, jak to uděláme?" ptá se dívka. Zde se bude moci Čeněk pokusit například o přemlouvání a vymlouvání typu: "Ale já je nezval." nebo "Nic si nepamatuji." Ale to mu nepomůže, protože u stolu zbyl poslední.
"Tak já si to odpracuji," pokusí se Čeněk o smířlivý návrh inspirován mnoha televizními filmy. Návrh neprojde. 
Čeněk si náhle uvědomuje, že je půl osmý ráno a že musí za chvilku do školy. Navíc je mu také jasné, že se o tomhle nesmí dozvědět jeho rodiče. Nejenže totiž propadá z pěti předmětu na střední škole, kam se mu konečně povedlo přes mírné obtíže dostat, ale nedávno naboural vypůjčené auto svého kamaráda, přestože nemá papíry. 
Zde bude mít hlavní hrdina možnost odejít na záchod a utéct oknem, tak aby se to nikdo nedozvěděl.
Čeňka napadne, že by si mohl zkusit půjčit od kamaráda, který se předevčírem přede všemi vytahoval a machroval, že vyhrál v sázkové kanceláři tři litry, když vsadil na zápas v stolním tenise mezi Somálskem a Hrbovem. Ale jak to udělat? Číslo na něj nemá a barmanka ho asi za kamarádem jen tak nepustí. Čeněk se to však přesto pokusí dívce vysvětlit a ouha uspěje. Dívka mu navrhne, že půjde s ním, protože v osm je tu zavírací doba.
Čeněk se diví tomu, že mu kráska tak důvěřuje a ta jen vysvětluje: "Ty jedinej ses tady choval celkem slušně, myslím, že nejsi takovej grázl, jako ostatní."
Vyjdou z nonstopového baru a Čeněk zjistí, že kolem něho chodí každý den, ale že tu dosud nikdy nebyl. Jeho kámoš, od kterého si chce půjčit na úhradu útraty, odsud bydlí nedaleko. Díky tomu se Čeněk s tou pohlednou zrzkou stihne pouze představit - jmenuje se Sabina.
Jenže kamarád není doma a tak se Čeněk toulá se Sabinou a s bolestí hlavy městem a povede se mu s ní velmi sblížit. Slíbí jí, že to vše zaplatí, že na něco přijde. Povídají si, vyprávějí si historky a zjistí, že jsou si velmi blízcí, přestože ona dívka je asi o čtyři roky starší. Sabina mu vypráví, že ji asi před měsícem vyhodili ze školy, protože tam nechodila (vůbec jí to nebavilo) a tak teď maká v baru. 
FuckStory3: Gimpl Spojuje je nenávist ke škole a v tom si oba dost rozumí, vzdělávají se oba sami a neuznávají biflování zbytečných informací, které v životě nevyužijí.
Čeněk dívku vede rozkvetlou alejí (nehledě na to, že je silný alergik) a když tak jdou, rozhodne se Čeněk k zoufalému kaskadérskému činu k němuž přemluví i Sabinu (která má o něj strach), ale přesto se rozhodne s ním spolupracovat. Čeněk skočí před auto, to sice brzdí, ale přesto do něj mírně štrejchne a Čeněk předstírá vážná zranění. Zoufalý řidič vyběhne a snaží se ho odtáhnout, aby mohl, co nejrychleji odjet z místa činu. V tom ale přibíhá Sabina a volá na řidiče, že vše viděla a že vše ohlásí policii. Vtom se Čeněk zvedá a nabízí, že za tři talíře nic neohlásí. Řidič se mu však vysměje a odjede se slovy: "Polib mi prdel, ty parchante! Žiješ, tak co ještě chceš?" Nakonec Čeňkovi nezbude nic jiného než zabít prasátko - pokladničku jeho ségry a vybrat jí peníze, které si šetřila na plastiku a z toho dluh splatit. Zde by se hra mohla dále dělit. Nyní půjde Čeněk do školy - dnes má pouze devět hodin; zrzka ho tam doprovodí a tam se s ní začne líbat. V tom ho spatří Kristýna (která chodí nyní na stejný ústav jako on) a šíleně se s ním pohádá, jdou oba do školy, rozejdou se a ona mu oznámí, že stejně už asi měsíc chodí tajně s dídžejem z místního klubu. To Čeňka ani tak nepřekvapí - od druhého dílu FuckStory tato velmi pohledná dívka (Kristýna), ještě přibrala na kráse (ale zřejmě na úkor rozumu). A když s ní Čeněk jde po ulici, jen zírá na kluky, kteří za ní přibíhají s mobily a žádají ji o telefonní číslo (jó, kdyby každá krásná holka dostala videokameru a mohla by natáčet ty hordy zoufalců, co se ji snaží sbalit, určitě by to vydalo minimálně na 50 dílů pořadu Natočto). 
[Nedávno jsem viděl, jak jedna holka vyběhla z diskotéky s kámoškou, evidentně jí bylo velmi špatně, celá byla nazelenalá a i několik pramenů vlasů měla obarveno zeleně. Když se vyzvracela, přišli nějací kreténi a pokoušeli se je sbalit. Kluci zprvu nechápali jejich nezájem, vždyť je má přece rád každý. Když ale dívka jednomu z nich pozvracela jeho značkové adidas tričko, oba rychle pochopili situaci a vypařili se do nedaleké chajdy, v níž byla soukromá párty a odkud zřejmě přišli, protože já je neznal a od nás ze vsi nebyli.]
Navíc ona se Kristýnka poslední dobou změnila i psychicky, flirtuje snad s každým a Čeňka (zřejmě jí přijde již okoukaný) nechává tak trochu strádat. Krásná žena je ráj pro oči, peklo pro duši a očistec pro peněženku. Aneb než byla žena stvořena, vyzkoušel si to bůh na hadovi. Čeněk se Kristýnu snažil nějak upozornit, aby si ho opět všimnula. Dokonce začal chodit do školy převlečen za kašpárka, ale ona ho i přesto přehlížela a tak se jen občasně sešli, aby mohli společně vyjít do jarních ulic, pozorovat množící se ptáčky, tlející těla důchodců na lavičkách a psí exkrementy na už tak dost špinavých cestách dvacet let neudržovaného městského parku, v němž několik statuofilů vykonává své sexuální choutky za bílého dne.
Čeněk ze školy opět zdrhne, protože co tam? Náladu na učení nemá a ještě toho dne ho přepadne chřipka. 
Hra se nyní posune v čase asi o měsíc a půl, kdy Čeněk ještě leží v posteli, protože z chřipky se náhle stává dosti silná angína. Čeňkovi je v posteli smutno, myslí na rozchod s Kristýnou, která se mu za celou dobu ani neozvala = mrcha (a taková to byla hodná holka). Když vtom se mu ozve Sabina a opět ho nastartuje k životu. No a nyní už klasická FuckLoveStory, tak jak to bylo v FS/FS2..


Interview - Jan Jirkovský ze Sosol Interactive

Crypta1. Kdy a proč jsi se rozhodl vytvořit hru Crypta?
Tohle nejde říct úplně přesně. Crypta byla nejen mým prvním velkým projektem, ale vlastně mým prvním programátorským počinem vůbec. Paralelně s ní jsem sice dělal spoustu dalších věcí (koneckonců protáhlo se to na tři roky), ale pokud si dobře vzpomínám, tak po první hodině programování v Pascalu, což byl náš nepovinný předmět na gymplu, jsem sedl doma k počítači a za pomoci svých nepříliš objemných znalostí z oblasti programování v Pascalu, které byly omezeny na přiřazování hodnot proměnným a příkazy pro vypisování textu a čtení výstupu z klávesnice, jsem upachtil prapůvodní základ Crypty. Ten se už v současné (tedy „vydané“) verzi naštěstí nevyskytuje, ale i tak dal celé hře takovou podobu, jakou má dnes. Přinejmenším z programového hlediska. Ale trochu jsem odbočil, takže zpět ke tvé otázce. Tvorba Crypty byla (na rozdíl od ostatních mých projektíků) předem naprosto neplánovaná. Když jsem byl menší, strašně se mi líbily gamebooky (takové ty knížky, kde může hráč ovlivnit děj a otáčí na různé odkazy, bojuje, kouzlí...) a pascal mi dal příležitost něco takového ztvárnit. Navíc vše bylo poměrně jednoduché, nemusel jsem se programovat s žádným skriptovacím jazykem, grafikou či umělou inteligencí, všechno to byl obyčejný sled výpisů textu, podmínek a přiřazování hodnot proměnným. A přitom to vypadalo tak dobře a oproti gamebookům jsem mohl udělat prakticky cokoli.

2. V čem jsi ji programoval? Jak dlouho ti tvorba trvala a co při ní bylo nejtěžší?
No jak jsem již řekl, ve starém dobrém Turbo Pascalu 6.0. Když jsem s vývojem začínal, nic jiného jsem ani neuměl, a tak byl packal jasnou volbou... Tvorba trvala neuvěřitelné tři roky, ale rozhodně se nejednalo o dennodenní práci. Spíše naopak – tak čtvrt roku jsem nedělal nic (respektive dělal a programoval jsem spoustu věcí, ale ne Cryptu) a pak jsem měl tvůrčí náladu a během třeba jednoho týdne jsem udělal klidně celou kapitolu (tak říkám těm uzavřeným celkům/oblastem, jako Les, Hvozd atd.). Celkový počet hodin neznám, ale odhadoval bych to na několik set hodin, přičemž drtivou většinu z toho zabralo psaní textů. A co bylo při vývoji nejtěžší? No, jednoznačně dotáhnout to do konce. Na začátku jsem měl spoustu nápadů a takovou tu tvůrčí euforii, ale někde v polovině mi už docházely síly i nápady a moc se mi do toho nechtělo. Kdyby to bylo kratší, asi by bylo v pohodě, udělat to nestereotypní a zajímavé, ale při tomhle rozsahu prostě člověku převratné nápady dojdou a snaží se vymyslet, co se dá, aby to nebyla nuda. 

3. Co myslíš, že je největším kladem a největším záporem Crypty?
Největší klad...? Když to vezmu vyřazovací metodou, tak bych řekl, že hratelnost. Rozhodně se nejedná o hru pro každého a pokud jste zvyklí na svižné PC gamesy, asi vás Crypta moc nezaujme. Ale pokud patříte mezi fanoušky fantasy, dračího doupěte a hlavně gamebooků, např. od Livingstona nebo Jacksona (série Magie), měla by se vám líbit, protože je to přesně to, jak o ní všude píšu – rozsáhlý elektronický fantasy gamebook se spoustou RPG prvků. A největší zápor? No, záporů bude určitě spousta a když pominu fakt, že je to textová hra, což je samo o sobě pro drtivou většinu hráčů zapovězená oblast, řekl bych, že malá hráčská svoboda. Moje původní idea dělat na každém místě spoustu větvení, nelineární děj a alternativní možností řešení každé lokace ztroskotala a hlavně v pozdější fázi hry je to celkem znát. V některých lokacích je tak na výběr jen pár možností, nezřídka třeba dvě, což opravdu moc velký pocit „fungujícího a živoucího fantasy světa“ hráči nedává a odporuje to mému původnímu záměru. Na druhou stranu ale ani v tradičních gameboocích není možností tolik, takže to snad zas tak nevadí... Když to člověk hraje poprvé nebo podruhé, ani mu to nepřijde. Pokud se ale přes stejnou pasáž snaží dostat třeba napopáté, bude mu to připadat pokaždé stejné a nejspíš ho to trochu zklame... 

4. Tvoříš nějakou další textovou hru nebo o jejím vytvoření alespoň přemýšlíš? A pokud ano, co to bude, až to bude?
Záludná otázka :-). Pokračování Crypty jsem během těchto prázdnin začal dělat. Už jsem měl hotový základní engine, tedy načítání souborů s lokacemi, objekty atd. + jejich přiřazování proměnným a pár příkazů skriptovacího jazyka. Pak jsem ale přeinstalovával windousy z w98 na w2000 a na těch mi z nějakého záhadného důvodu tenhle engine nefunguje. První Crypta v pohodě, ale „dvojka“ hlásí nějakou prapodivnou chybu a opravdu se mi nechce dohledávat, čím to je. Možná je to ale dobře, že jsem to zjistil už v samotném počátku, takže nepřišlo mnoho práce nazmar. Každopádně mám ale několik projektů rozdělaných a dalších pár, jak se říká „v hlavě“. Tím asi nejpravděpodobnějším, co snad úspěšně dokončím v dohledné době cca půl roku, je on-line gamesa na principu web-based her jako webgame či darkelf. Mělo by se jednat o strategické RPG inspirované geniálními vesmírnými simulátory jako Elite, Frontier či třeba novější X. Tenhle projektík by snad měl vyjít a doufám, že ho dokončím, protože jsem se speciálně kvůli tomu učil php a mysql :-D. Další moje plány bych ale nerad avizoval, protože zatím jsou pouze ve fázi promýšlení a nerad bych hráčům dělal chutě ;).

Crypta5. Kolik hodin denně strávíš u monitoru svého počítače a co na něm děláš pokud neprogramuješ? A co děláš ve volném čase, pokud u počítače vůbec nesedíš?
Tak tohle je opravdu zákeřná otázka :o). No, u PC denně sedím opravdu dost, v podstatě asi celé odpoledne od toho, co přijdu ze školy, takže nějakých 5 hodin. Kromě programování a učení se programovat, což zabírá fakt hafo času, samozřejmě pařím hry (nejraději RPG a dále strategie) a v poslední době také recenzuji freewarovky na jednom českém serveru. Kromě PC samozřejmě dělám i jiné věci, i když jsou v menšině. Pravidelně hraji v jednom klubu všemožném stolní hry (od šachů či Go, přes osadníky, až po ty opravdu málo známé) a pak snad jako všichni občas koukám na TV, poslouchám hudbu nebo něco čtu.

6. Které textové hry tě v poslední době nejvíce zaujaly a existuje nějaká textová hra na jejíž vydání se těšíš?
V poslední době se mi nejvíc líbí hry od Kaina, jmenovitě Monty Mole a hlavně Frigo, který mě naprosto uchvátil a jedná se o jednu z nejlepších textovek, jaké jsem kdy měl tu čest hrát (a o nejlepší letošní textovku vůbec). Na vydání žádné konkrétní textové hry se netěším, ale rozhodně by mi udělalo radost nějaké další Kainovo dílo.

7. Kde mohou nalézt uživatelé tvé internetové stránky a co na nich najdou?
Moje stránky se za dobu své existence několikrát stěhovaly a další stěhování na lepší hosting nelze vyloučit. Pokud tedy chcete mít jistotu, že stránky najdete i za několik let, není nic jednoduššího než zadat v googlu vyhledávání sousloví „Sosol Interactive“, protože pokud je mi známo, tato dvě slova se pohromadě nikde jinde než u stránek mých nebo o mně se zmiňujících nejsou. Pokud ale chcete přímý odkaz na aktuální stránky – www.crypta.mysteria.cz. Co se na nich dá najít? No po pravdě řečeno skoro nic :o). Hlavně je tam Crypta ke stažení, ale většina z návštěvníků jsou právě lidé, kteří už ji hráli a stáhnout ji nepotřebují. Dále je tam fórum, kam mohou hráči psát své nápady a názory, dále bonusová sekce s různými obrázky a vtipy a sekce popisující Cryptu a její vývoj (což jsem ale mnohem obšírněji napsal v tomhle rozhovoru :-)). Do budoucna plánuji stránky kompletně předělat, ale na to je ještě čas a nejspíš tak učiním teprve, až budu mít nějaký zajímavý obsah (např. další hry či programy). Zkrátka a dobře – pokud nechcete prošvihnout nějaký můj další výtvor, párkrát za rok moje stránky navštivte ;).

8. Kolik hodin herního času Crypta hráči zabere a čeho se může na konci dočkat?
Začínám si říkat, že mi schválně pokládáš otázky, které se nedají jednoznačně zodpovědět :-D. Herní doba se samozřejmě může výrazně lišit u každého hráče a také záleží na úhlu pohledu, pokud bychom jako celkový herní čas počítali i častá opakování hry kvůli úmrtím nebo čtení nápovědy a přídavných textů. Můj odhad však je, že jedno projetí celé hry (bez loadů, smrtí) včetně čtení textů a popisů (tedy ne jen odklikávání enteru :-D) by mohlo zabrat takové tři hodinky. Pochybuji ale, že by se to někomu bez jediného opakování podařilo, takže takový průměr času stráveného u Crypty bych odhadoval na šest hodin. Ale jak říkám, je to jen můj odhad a musím říct, že mi přišel i mail, že to někdo hraje stále dokola a strávil nad tím už desítky hodin, protože ho těsně před koncem vždycky něco zabije :-D. A čeho se mohou hráči na konci dočkat? Nóóó, snad nečekáš, že bych to prozradil ;). Snad jen, že finále je docela tuhé a existují dvě různá úspěšná zakončení hry. Ale víc opravdu neřeknu ;).

9. Co by jsi vzkázal našim čtenářům?
Nepřistupujte ke Cryptě jako k PC hře, ale jako k počítačově zpracovanému gamebooku, předejdete tak zklamání. Pokud od ní nebudete očekávat dokonalost a pokud máte rádi fantasy, gamebooky a rpgéčka, určitě se vám bude líbit a strávíte u ní pěkných pár chvil. A ještě něco – uctívejte bezejmenného boha Kokotiuse, je všemocný! :-D.


  • Vybrali jsme pro Vás