Dobrých tahových strategií není mnoho, a pokud se objeví nějaká, která je kvalitní a navíc si ponechává i nějaké místo pro vlastní invenci, je to skoro jako zázrak. The Battle For Wesnoth se zhlédl v sérii Heroes, ale na rozdíl od ní se soustřeďuje téměř výhradně na taktiku a boj. Jedinečný svět nabízí obrovské možnosti, stejně jako časově skoro neomezenou zábavu nejen pro jednoho hráče.
Stačí se podívat do úvodního menu hry a každému musí být jasné, že před sebou má robustní projekt. Navíc velmi opečovávaný komunitou. To je patrné už jen na překladu do češtiny. Je velmi kvalitní a nic nevynechává. Celkové množství jazyků, v kterých lze hrát, se počítá na desítky. Obrovskou rozlehlost lze odpozorovat i na počtu map, kampaní a frakcí.
Kromě editoru a úvodní kampaně, která vás naučí začátky, si můžete vybrat z celkem šestnácti (!) příběhových tažení. Každé s jinými hrdiny, jinými jednotkami a souboji, s různou obtížností a délkou. Jedno je vždy stejné: žádnou kampaň nedohrajete dřív než za několik hodin urputného taktizování. K tomu stačí přidat ještě fakt, že hra dokáže sama náhodně generovat mapy podle vašeho nastavení a požadavků. To kdyby jste se náhodou nudili.
Povolání, které mohou hrdinové zastávat, je dáno jejich rasou. V podstatě se dá říct, že vždy jde o nějakou variantu mezi bojovníkem a kouzelníkem, přičemž si můžete vybrat, zdali budete bojovat na blízko, nebo na dálku. Jenže hrdinové se tady zase tolik v bojích neangažují. Při počtu šesti rozličných frakcí (lidé, trpaslíci, nemrtví, dračí rasa, vyhnanci…) a minimálně pěti druhů povolání na každou vám musí dojít, kolik možností hráč vlastně v této hře má.
Principy tahových strategií fungují i tady, ale v mnoha prvcích je Wesnoth jedinečný. Například už jen v pojetí ekonomiky. Hráč začíná hru jako hrdina na první úrovni ve svém hradě. Pouze zde může za naškudlené peníze verbovat jednotky. Kromě zlaťáků, které se vám generují za každou obsazenou vesnici, žádnou jinou surovinou nedisponujete. Zapomeňte na obsazování dolů, sbírání pokladů a zkoušení, jaký bonus náhodou dostanete po sebrání relikvie. Tady jde především o boj.
Všechny jednotky mají velmi rozvětvené statistiky a několik druhů útoků. Elfí lučištníci, pokud stojí v lese, mají zvýšenou obranu, pokud ve vodě, obrana jim klesá. Nadto záleží, jestli je v okolí nějaká jednotka, která jim blahodárně či jinak propůjčuje další bonusy a jak útočí. Lučištníci mohou logicky střílet na dálku nebo bojovat dýkami na blízko.
Řekli byste, že druhá možnost (útok dýkou) je vhodná jen v krizových situacích a že při tom jednotka utrpí velké ztráty, ale to není pravda. Záleží na okolnostech a na vašem vedení. Zdejší pravidla jsou nastavena tak, že vždy vítězí takticky uvažující hráč nad tím, co má dostatek surovin, ale nad bojem moc neuvažuje. I ta nejslabší jednotka je, pokud je v dobré pozici a kondici, schopná zničit mnohem mocnější armádu.
Pokud vám nevadí pomalejší tempo hry, které je v The Battle For Wesnoth dáno především tím, že naprosto nutně musíte nad svými tahy přemýšlet, budete nadšeni. Vše funguje na jedničku a rozsah celé té parády je takový, až se skoro nechce věřit, že hra vychází zdarma. Je to jedna z těch strategií, která, pokud jí propadnete, vás udrží u monitoru klidně několik měsíců. Což je ta nejlepší vizitka pro hru takového žánru.
Na oficiální stránce projektu najdete verze pro Windows, Linux i Mac.
zdroj: www.youtube.com