Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The DOBROVOD - rozhovor

  12:00aktualizováno  10. září 2004 4:51
Autor logických Třiškvorek, neméně mozkově náročného Mini Master Mindu a perverzní arkády Falling Shit prozrazuje detailní informace ze zákulisí své tvorby v dalším profilovém rozhovoru Plných her…

Nejdřív se prosím představ čtenářům Plných her, jak se jmenuješ, kde studuješ, jaké máš koníčky atd.
Kdybych chtěl čtenářům říct, jak se jmenuji, tak bych nepoužíval přezdívku The DOBROVOD. Nechci, aby si mě kdokoli mohl najít v telefoním seznamu. Studuji na PORGU (což by autor tohoto článku mohl vědět, když tam už sedmým rokem studujeme spolu) a mým největším koníčkem jsou překvapivě počítače. Pak mě baví ještě kreslení a skládání muziky, což mi bohužel moc nejde. Naopak mě nebaví škola, ale beru to jako nutné zlo. Když chce člověk na Matfyz, tak pro to musí něco udělat.

Přezdívka The DOBROVOD je pro tebe už typičtější než tvé občanské jméno, ostatně máš ji třeba i na platební kartě. Jak vznikla a co pro tebe znamená?
Vznikla před sedmi lety v počítačové učebně na PORGu. Byla tam tehdy počítačová síť se systémem MS-DOS, kde login nemohl být delší než osm znaků. Tak jsem zvolil dobrovod. Proč se to píše velkým písmem? Nevím. Tak nějak to vyplynulo. Později jsem přidal The, abych vyjádřil svou jedinečnost. Například Bůh je jedinečný a v angličtině je „The God“. Tím nechci nic naznačovat… K tomu co pro mě The DOBROVOD znamená můžu jen říct, že všechno. Kdyby DOBROVODa nebylo, musel bych si ho stvořit.

Třiškvorky 2 Programovat jsi začal už před pěknými pár lety, ještě v Qbasicu, vzpomeneš si na své první prográmky a hry z té doby? Co takhle Samuraj PORGu, první verze Falling Shitu nebo různé variace na Circlík?
Ano. To byla jediná doba, kdy jsem hry nedělal sám. Samuraj, FS a ostatní blbosti byly vždy teamovou prací. Proto se ani jednu tuto hru nepodařilo dodělat. Vždycky to někdo vzdal.

Po desktop blbince Flubber byly tvojí první lepší hrou ve Visual Basicu Třiškvorky. Jak jsi přišel na jejich nápad?
S tím principem přišel Martus (spolužák – pozn. aut.). Někde viděl takovou stolní hru. Já jsem jenom prohlásil, že nemůže být problém to naprogramovat – a naprogramoval jsem to.

Jak dlouho trval vývoj, co bylo nejobtížnější? Poučil tě v něčem?
Opravdu nevím. Vývoj trval řádově roky a mezitím vycházely stále nové verze včetně jedné neveřejné „Zalabák’s Edition“ pro otcova kámoše. Dnes už nemůžu ani posoudit, co bylo nejobtížnější, protože si to zaprvé nepamatuji a zadruhé proti DirectX to byla procházka křemíkovým sadem. Vývoj mě poučil v jediné věci. Je dobré si psát do kódu komentáře. Na druhou stranu bych to nebyl já, kdybych měl přehledný program. Takže zase nic.

Třiškvorky následovala druhá verze, v čem se zlepšila a co považuješ naopak za stále přetrvávající slabiny Třiškvorek? Nepřemýšlel jsi o třetím díle?
Ona to ani nebyla druhá verze ve smyslu Třiškvorky 2. Spíš to byla jen další úprava. Tentokrát přibylo tlačítko „Nová hra“ a spousta nastavení grafiky. Také možnost registrace, která zpřístupnila další nastavení, ale primárně sloužila k tomu, abych se dozvěděl, jak moc Třiškvorky hráče zaujaly. Výsledek nebyl nic moc. Slabinou je, že hra, jako i všechny ostatní mé hry, nemá síťový multiplayer. Ne, o třetím dílu jsem neuvažoval. Nějak nevím o žádné natolik velké změně, aby kvůli ní stálo za to dělat další díl, a navíc se mi do toho nechce.

Někdy mezi tím vznikli dosoví Červové! Popiš čtenářům, oč jde a vypíchni hlavní prvky hry…
Je to vlastně jen další variace na téma circlík. Hráč ovládá červíka a sbírá koláčky. Červík zrychluje, brzdí, zatáčí a když ho moc rozjedete, tak vyjede z obrazovky. Je to hra pro 2-4 hráče na jednom počítači, ale co je hlavní, je DOSovská a běhá i na 386kách.

Mini Master MindKdy jsi dostal nápad předělat na počítače Mini Master Mind a jak jsi spokojen s jeho PC verzí? Jaké byly ohlasy na tuto logickou hru?
Když jsem se takhle jednou zase nudil, což dělám mimochodem docela často, tak jsem si zoufal, že si nemůžu sám se sebou zahrát normální (neelektronickou) verzi MMM. A tak jsem se donudil a začal jsem programovat. Nejdřív jsem udělal jenom princip a pak jsem ho zabalil do grafického kabátku vytvořeného z fotky. Tentokrát poprvé jsem se snažil vychytat všechno napoprvé, aby zase nebylo několik verzí. No a můj skromný názor je, že se dílo podařilo. Ohlasů moc nechodí. Kromě nějakého Tomuse, který si vždy stěžuje, že chybí hudba, přišlo jen několik poděkování od vlastníků umělohmotné verze a jeden postřeh, že grafika je z fotky…to mě opravdu překvapilo.

Tvůj prozatím poslední dokončený projekt, Falling Shit, je značně originální, perverzní – a má také dlouhou historii. Dokážeš si vzpomenout, co všechno předcházelo jeho vzniku?
Ty. Mám takový pocit že někdy v sekundě nebo v tercii jsme ještě spolu s Martusem začali dělat něco, kde měly padat obálky školního časopisu. Ale her, kde se něco chytá, bylo hodně, a tak došlo na padání hoven. Když hovna převládla, vznikl název. Projekt nebyl nikdy dokončen, ale Martus měl už funkční alespoň základní kód a já mám dodnes někde DOSovskou grafiku. Pak někdy asi před rokem a půl jsem se rozhodl, že FS dodělám. Když jsem si uvědomil, že DOS je mrtvola, zkusil jsem to Win. To byla dobrá cesta, ale běhalo by to pomalu. Nakonec jsem došel k závěru, že jediná možnost je DirectX a tak jsem stáhnul 100 mega dokumentace a příkladů k DX8.1 a začal jeden velký experiment. Výsledek už je někde ke stažení.

Momentálně dokončuješ Windowsovskou verzi hry Červové!, v čem bude tento remake lepší, jaké novinky přinese a jak se bude hrát?
Zaprvé se bude jmenovat Červové X, což neznamená desátou, ale DirectXovou verzi. Nevím jestli ČX budou lepší než C!, ale pevně v to věřím. Původní nápad byl čistě předělat C! do Win, ale když už jsem byl v tom, tak jsem zvýšil počet hráčů na 6, zvedl rozlišení na 800x600, přidal muziku, zvuky a lištu. Také jsem kromě klasického mláticího módu (klávesnice reaguje jen na opakované mačkání tlačítek) přidal možnost zatáčení pouhým stisknutím a držením tlačítka. No a doufám že se bude hrát dobře.

Falling ShitPřestože jsi rok chodil na céčkový kurz, programovat v tomto jazyce stále neumíš. Kdy se to naučíš? :o)
To kdybych věděl. Chodil jsem na kurz Borland C++, ale teď se samoučím ve VC++, které mě osobně přijde trochu těžší (a já frajer si nenainstaloval nápovědu), takže hra ve VC++ je zatím v nedohlednu.

Proslýchá se, že každá tvoje hra má svou tajnou obrazovku, která je nějakým způsobem přístupná. Je to pravda? Prozradíš, co v některé z nich je?
Je to pravda. Někdy je to obrazovka, někdy jen okno. Už dokonce zapomínám kde všude jsou. Určitě ve Falling Shitu, ve Třiškvorkách a myslím, že i v Mini Master Mindu. Teď nedávno jsem jednu takovou přidal do Červů. A co v nich je, to neprozradím. Pak už by to nebylo tajemství.

Červové! jsou hrou značně nebezpečnou pro zdraví. Už si u nich někdo zničil zápěstí?
Ještě ne. Ale taky jsem ještě nevydal ČX. Zatímco u mláticího módu si hráč ničí zápěstí, u klasického to všechno odnáší rameno, protože každý, ať chce nebo nechce, na klávesy podvědomě tlačí. Možná bych měl do ČX dát varování, že hraní her vážně poškozuje zdraví.

Jaké máš plány po dokončení červího remaku? Uděláš onu plánovanou "rescue" hru s helikoptérkou v hlavní roli?
Docela o tom uvažuji. Dokonce tak moc, že už jsem narazil na pár technických problémů. Předpokládám, že tak za měsíc začnu dělat grafiku. Princip hry samotné musím ještě domyslet.

Falling ShitGrafické zpracování Falling Shitu je roztomilé, ale možná trochu chudé. Tìžko chtít od tak jednoduché hry více, ale koukat se na stále stejné, by roztomile nakreslené, objekty brzy omrzí. Hra běží v rozlišení 640x480, a to v okně. Hudba je pěkná – ale opět trpí svou krátkostí. Neustále se opakující smyčka dokáže lézt pořádně na nervy, a tak je dobře, že se dá vypnout. Potěší i jednoduché, ale realistické zvukové efekty. Co z tebe jednou bude? Plánuješ studovat, založit vlastní herní studio, přijmout práci u Illusion Softworks a udělat Mafii 2 nebo ještě něco úplně jiného?
Tak asi za dva až tři roky naprogramuji Woknows IKSPÉ a budu bohatej a budu slavnej a narostou mi křídla a budu lítat a zpívat „haleluiah“. Nebo taky ne a stanu se popelářem.

Proslýchá se, že kvalitní hry ovlivňují značně negativně tvou pracovní morálku. Jaké tedy jsou tvé oblíbené hry? Co ty a Diablo?
Uááááááh. Grrrr. Klik-klik-klik-klik-klik-klik. Bumbumbum. Klik-klik-klik-klik-klik-klik-klik-klik. Ehm. … Ano, je to pravda. Můj vztah k Diablu II je víc než přátelský. Pak ještě hraji Quake III, Transport Tycoon a Hledání min (klik-klik-klik-klik-BUM).

Jaké tři věci by sis vzal na opuštěný ostrov?
Holku, notebook (kdybych nějaký měl) a menší město.

Co čteš, jaké filmy máš rád, na co koukáš v televizi, jakou hudbu posloucháš… pochlub se.
Čtu knihy, časopisy a občas noviny. Z filmů mám nejraděj Matrix a Monty Pythony, v televizi sleduji zprávy a hudba… to bude Bloodhound Gang, Scooter a Judas Priest.

Chceš ještě něco dodat ke svým hrám či vlastní osobě, nebo jenom tak vzkázat čtenářům Plných her?
Darujete mi někdo notebook? Pleeease. (thedobrovod@email.cz)

Autor:


Témata: Notebook


Nejčtenější

The Silent House
V retro hororu The Silent House vás maniak pěkně prožene

Zahradník šílenec vás pronásleduje s nůžkami v ruce. Zní to jako výjev z vaší noční můry? V retro pixelové The Silent House se vám to stane také. Uvidíme,...  celý článek

Précipice
Opakující se místnosti v Précipice vám připomenou jistý slavný horor

Slyšíte podivný vzlykot ze svého sklepa. Sejdete po schodech, otevřete dveře a nestačíte se divit. Stojíte v té samé chodbě, kterou jste opustili. Nepřipomíná...  celý článek

Další z rubriky

Neurony
Smrt mladíka vážícího 160 kilogramů mohou mít na svědomí videohry

Letošní červen byl osudný pro třiadvacetiletého Francise Haydocka z britského Birminghamu. Mladík zemřel po náhlém záchvatu, aniž by byl dříve diagnostikován...  celý článek

Dovahkiin
Pojmenovali dítě podle postavy ze hry a získali hry zdarma na doživotí

Čerstvě narozený Dovahkiin byl pojmenován podle postavy ze hry na hrdiny The Elder Scrolls V: Skyrim. Jeho rodiče získali od vývojářů přísun her zdarma do...  celý článek

Osada
Osada – interaktivní klip od autorů Machinaria

Mix trampů a Divokého západu šokuje svou vytříbeností.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.