Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Uncertainty Machine - ve stylu P. K. Dicka

  12:00aktualizováno  13. srpna 2004 1:13
Ve stylu psychedelických a temných vizí v novelách Philipa K. Dicka se nese dnes recenzovaná freewarová adventura, která rozhodně není veselá, humorná a neobsahuje žádné tříhlavé opice…
80

The Uncertainty Machine

Platforma: Freeware
Výrobce: Ratracer Games

Stáhnout

The Uncertainty MachineOd doby King’s Questu II na Plných hrách ještě nevyšla žádná adventura, která by nebyla když už ne vyloženou parodií, tak aspoň silně humorným dílkem. Ne že by Zak McKracken 2, Night of a Hermit či Quest for Glory 4 ½ byly špatné hry, ale přece jen – už to chtělo nabrat trochu vážnější notu. A k tomu se bezvadně hodí jedna z nejdelších freeware adventur co do rozsahu, skvělá futuristická detektivka, jejíž autoři proklamují inspiraci dílem Philipa K. Dicka (autora Blade Runnera, Minority Reportu či Do Androids Dream of Electric Sheep?).

Příběh Stroje neurčitosti začíná nevinně – jak už to u těch největších záhad většinou bývá. Novinářka Susan Grantová dostává od svého šéfa Colina za úkol zjistit více o loupeži v sídle konzula, vysoko postavené politické figurky. Vypadá to, že jde o banální případ – konzulovi se neztratilo nic významného, jen pár maličkostí – a policie proto případ odkládá. Jenže: vše ukradené se najde, avšak s výjimkou jedné sošky, popsané podivnými symboly. Je jasné, že právě na ní lupičům záleželo, protože nezmizely ani peníze ani jiné cenné věci. Co ale znaky mohou znamenat?

The Uncertainty MachineBrzy se situace značně zkomplikuje a začne pořádně temnět. Colin je unesen neznámými pachateli, přitom jeden z nich pochází přímo z novinářského štábu First News. Na scénu vystupují nové postavy – sochař Malz, který sošku vyrobil, podivný postarší vědec Jakub Illya, či matematický a fyzikální génius Mathus, který převrátil naruby Schrödingerovy a Heisenbergovy teorie. Schrödingerova kočka je zavřená v krabici – v níž je také baňka s kyanidem. Ta buď praskne a nebo nepraskne podle rozpadu radioaktivního jádra (tady přesně nevím, oč šlo, ale důležité je, že pravděpodobnost je padesát na padesát). Teprve když pozorovatel krabici otevře, zjistí, jak to s kočkou je. Dokud je krabice zavřená, je kočka zároveň živá i mrtvá, teprve on sám svým pozorováním ovlivní její stav na jednu či druhou stranu. Mathus ale objevil způsob, jak nahlédnout do krabice, a vybrat si vlastní vůlí stav kočky.

To už je ale nebezpečně blízko vysvětlení principu stroje neurčitosti, který dal jméno celé této výtečné hře. Ovšem jeho objevení předchází ještě několik hodin pořádné adventurní zábavy, o kterou bych nerad někoho připravil. The Uncertainty Machine nabízí jednoduchý klikací interface, sbírání a kombinování předmětů, rozhovory s postavami klasickým výběrem témat – zkrátka vše, co má pořádná grafická adventura mít. Zajímavým prvkem interface je možnost zoomu na objekt – u řady předmětů, jako jsou různé poznámky, nákresy, ale třeba i mobilní telefon nebo notebook je možné zpřístupnit blízký pohled, který může odhalit další podrobnosti. The Uncertainty MachineMobilním telefonem je pak možné volat na různá čísla, která Susan v průběhu hry získá, v laptopu pak má své poznámky a dokumenty, které mohou hráči pomoci v zákysových okamžicích.

The Uncertainty Machine si zaslouží ocenění za své puzzly. Vedení detektivního vyšetřování je zde zpracováno velmi realisticky a akce, které hráč musí podniknout, jsou vesměs velice logické – a přitom vyžadují slušnou dávku přemýšlení. Za scénář a příběh si španělští autoři zaslouží absolutorium.

Bohužel, další prvky hry už tak dokonalé nejsou. Problémů grafického zpracování je hned několik. Je hezké, že běží v rozlišení 640x480, to bezesporu. Bohužel, kreslená grafika se nepovedla a není rozhodně tak roztomilá a oku lahodící, jako v remacích sierráckých adventur či v Night of a Hermit. Animace postav je vynikající, bohužel se pohybují příliš pomalu a hra i neskutečně dlouho načítá jednotlivé obrazovky, takže ve chvíli, kdy se hráč zasekne a neví jak dál, je procházení lokací tam a zpět frustrující a časově náročnou záležitostí. A poslední, do čeho je potřeba rýpnout, je hudba – jedná se o jednu krátkou stopu, která se neustále opakuje a brzy začne lézt pořádně na nervy.

To ale nic nemění na tom, že se v rámci freeware adventur jedná o výjimečný projekt. Je to vážná hra, s propracovaným příběhem, plná napětí a zajímavých odhalení, navíc obsahuje i zajímavé fyzikální teorie. Zkrátka se jedná o sci-fi detektivku v nejlepším slova smyslu.

P. S.: Už bylo zmíněno, že jde o hru dosti obtížnou. Pakliže by někdo zakysl, může samozřejmě zkusit náš kompletní návod.


Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

80 %

Hodnocení čtenářů

61 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 18 čtenářů

Témata: Notebook


Nejčtenější

Další z rubriky

ToyBox Unleashed
ToyBox Unleashed je ztělesněná noční můra vašeho dětství

Hračky se zbláznili a staly se z nich psychopatická monstra. Je na vás utéct z klaustrofobického labyrintu, do kterého jste byli násilně vtaženi. Dávejte si...  celý článek

Symmetry
Symmetry je děsivý výjev ze života s psychickou chorobou

Pokud se považujete za perfekcionisty, pravděpodobně vás Symmetry vyděsí. Mít v životě všechno pěkně „na svém místě“ je však mnohdy těžší, než se zdá. Zvlášť...  celý článek

Rabbit Hill
V hororu Rabbit Hill se ocitnete na špatném místě ve špatný čas

V lesích kdesi kolem severoanglického městečka Rabbit Hill se skrývá něco podivného. K vaší smůle to „něco“ zakusíte na vlastní kůži v této skvělé (i když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.