|
Total War 2003 se odehrává na mapě Evropy. Ta je rozdělena do provincií kopírujících hranice jednotlivých států. Ty jsou charakterizovány několika vlastnostmi, po najetí myší se tak zobrazí informace o hlavním městě, počtu obyvatel či HDP. Hrubý domácí produkt je vůbec nejdůležitější, protože podle něj se počítá příjem vlastníka území – jediná skutečně podstatná hodnota měnící cenu jednotlivých území.
Jedné hry se může účastnit až deset hráčů, v plné verzi to bude moci být až deset lidí po síti, v single betaverzi je možné hrát pouze na jednom počítači. Každý hráč (ať už se jedná o umělou inteligenci či člověka) začíná s jedním náhodně zvoleným územím a jedním vojákem. To je bohužel trochu hloupé hned ze dvou důvodů: z nestejné hodnoty států vyplývá, že někdo je už od začátku znevýhodněn a navíc působí trochu hloupě, když hráč s německou vlajkou začíná se základní provincií Portugalsko…
Cílem není nic jiného, než obsazení všech provincií, popřípadě zničení všech protivníků. K dosažení tohoto cíle je nutné využít armády. V každém tahu je možné provést několik akcí, které se vztahují přímo k armádě a boji, popřípadě k velmi zjednodušené diplomacii. Je možné jednoduše přesunout celou armádu na jednu z provincií sousedících s územím, kde se právě nachází. Další tlačítka na panelu na pravé straně obrazovky slouží k zanechání určité části vojska jako stráže na místě a veledůležitému nákupu nových vojáků pouhou výměnou za peníze v kurzu jedna ku jedné.
To jsou možnosti čistě vojenského rázu, další tlačítka nabízejí možnosti ekonomické a diplomatické – hráč se může pokusit nabídnout určitou částku výměnou za území soupeře, popřípadě naopak prodat své vlastní území. Je to ale drahé a vojenská intervence je přece jen jistější :o). Pod tlačítkem se zkříženými vlajkami se skrývá nabídka míru. Souhlasí-li obě strany, mohou se pak jejich vojska volně pohybovat navzájem po územích druhé.
Poslední čtyři obdélníčky herního interface skrývají už jen čistě technické funkce. Obálka umožní v multiplayeru po síti chatovat s ostatními hráči, hodiny slouží k ukončení tahu (ten je ale navíc ještě omezen 60 vteřinami), tlačítko šálku hru zapauzuje. Ve více hráčích může kdokoliv hru zastavit, ale kdokoliv jiný ji zase spustit…
To, co bylo výše popsáno, jsou v podstatě veškeré možnosti Total War 2003. Ne v podstatě, víc ve hře opravdu nenajdete, až se někteří skalní stratégové možná rozhorčí. Není to trochu málo? Tak by mohla znít otázka – a odpověď, kterou předkládáme po několikadenním testování betaverze zní: není. Nejdůležitější – a u freewarových titulů to platí dvojnásob – zůstane vždy hratelnost: a i když může princip totální války 2003 vypadat jednoduše (prakticky jde jen o nakupování a přesouvání vojáků z území do území, i boj sám je automatický), bez taktického uvažování se hráči neobejdou.
Grafické zpracování sestává prakticky jen z jedné průměrné mapky, po které se různě přesouvají vlaječky evropských států. Ty je možné, stejně jako vlastnosti jednotlivých států, změnit editací datových souborů, vcelku ale není důvod, proč by po tom měl někdo toužit (leda patriotismus). Námi testovaná betaverze bohužel neobsahovala žádnou hudbu ani zvukové efekty, dá se ale čekat, že v plné verzi už se nějaké to audio objeví.
Závěrečný odstavec většinou patří shrnutí v článku řečených informací. Ani tento nebude výjimkou. První dojmy ze singleplayeru Total War 2003 jsou takovéto: je to strategie jednoduchá na pochopení s nepříliš velkým množstvím možností, ale dobře vybalancovaná a zábavná. Nejedná se o přelomovou hru svého žánru, ale milovníci nepříliš často vycházejících freeware strategií budou mít zase na čas o zábavu postaráno.
Na závěr pro vás máme jako obvykle galerii obrázků vytípaných v průběhu hry: