Ptáte se, která komerční hra byla v uplynulém roce nejlepší? Asi většina z vás zmíní Half-Life 2. Přesto snad ještě větší uznání na letošní Game Developers Conference sklidil odpočinkový konzolový titul Katamari Damacy. Jako brouk hovnivál válíte světem kuličku, na niž se postupně nalepují předměty. Kulička roste a časem již vytrhává silnice, nalepuje na sebe domy a celé ostrovy. I tak prostý nápad dokázal získat ceny za největší inovaci a nejlepší gamedesign. Nápad, na němž je postaven dnešní Trackballs, se poprvé objevil na automatech Atari v roce 1984 pod názvem Marble Madness. Ve hře ovládáte kuličku, již musíte nakláněním plochy dostrkat až k cíli. Na Plných Hrách jsme vám nabídli hru již v několika variantách: arkádové pojetí se sbíráním mincí nabídl Neverball, kuličku zase v Hamster Ball nahradil křeček v bublině. Dalo by se říct, že kulička je taková šedá eminence. A v jakém zpracování se k nám vetřela dnes?
Trackballs jsou vyvíjeni pod open-source licencí, což znamená, že na jejich vývoji se může podílet kdokoliv. Hře to rozhodně prospělo. Díky editoru levelů neustále vznikají nové a nové dráhy, soundtracky a další vychytávky. Již v základním balíku najdeme několik sad levelů se spoustou drah. Jednotlivé části přitom nejsou jen pouhou bezduchou slátaninou, nýbrž tematicky promyšlenými světy. A tak se vyhrajeme v laškovné dětské části, procházíme ponurým lesem s nepřáteli na každém rohu či levely podle ročních období. Velkým plusem je přitom zachování jednotného konceptu. Tvůrci mají k dispozici několik desítek překážek a barevně odlišených bloků. Je tak zachována symboličnost, nemusíte se seznamovat s novými výtvory, protože mají všude stejný význam. O to více vás ohromí originalita a mnohotvárnost, jichž autoři při navrhování využili.
Po grafické stránce mi hra trochu připomínala komerční XIII, jež je komiksovou variantou 3D stříleček, i zde hrají důležitou roli linie a geometrie. Jednobarevné textury drah dobře oddělují jednotlivé pasáže, dokáží být semaforem před blížícím se nebezpečím a zároveň jsou hezky kontrastní. Jednotlivé dráhy v rámci kapitol se otvírají sice postupně, ale pokud někde zakysnete, můžete se vrhnout jednoduše na jinou kapitolu. Kuličku můžete ovládat myší nebo klávesnicí.
Trackballs patří k těm nejpovedenějším a zároveň nejvěrnějším zpracováním Marble Madness (schválně se podívejte na screenshoty). Při procházení výborně navržených levelů vás čeká spousta zábavy a budete překvapeni, co všechno se dá z prostého konceptu vyčarovat.
- neděle 15. května 2005
- 2