Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Únos aneb Tajemství hlubin lesa - rozhovor

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:03
Rozhovory nebývají příliš čtené, tenhle ale patří k nejzajímavějším. Mladík, který si říká Pekař, totiž prozradí více o své připravované adventuře, která je rozsáhlá, vypadá skvěle a nabízí mnoho hodin zábavy - samozřejmě zcela zdarma.

Únos aneb Tajemství hlubin lesa Nejprve se prosím představ našim čtenářům, třeba jako v nějaké televizní soutěži.
Představím se jako „Pekař“. Myslím si, že tak si mne zapamatujete víc než kdybych uvedl své jméno. A proč zrovna „Pekař“? To slovo v oblasti výpočetní techniky dost vyčnívá, nemyslíte? Navíc jsem se tak neuvedl pro nic za nic. Jsem opravdový pekař a mám na to i školu. V současnosti jsem dokončil předposlední rok na střední průmyslové škole potravinářské technologie v Pardubicích obor technologie potravin se zaměřením na zpracování mouky, takže se pohybuju nejen kolem mísících strojů, pecí apod. , ale taky kolem zkumavek a mikroskopů při „jednoduché„ analýze surovin (potravin). Slovo „Pekař“ mě vystihuje (ikdyž bych si stejně tak mohl říkat „Cukrář“ ) a k programování, grafice apod. mám tedy hodně daleko. Je mi 19, pocházím z jížní moravy a PC je můj koníček.

Je Únos tvým prvním projektem, nebo už máš s tvorbou her dřívější zkušenosti? Jak jsi se dostal k počítačům, potažmo programování?
Vždy jsem rád něco kutil (kreslil, slepoval…) a když jsem na vánoce roku 96 dostal dostal PC ( Pentium 75, 8MB RAM,…) , tak to dřív nebo později muselo přijít. Někdy v roce 98 mi kámarád nahrál program Visual Basic 4.0 a s ubohou znalostí dvou příkazů na zviditelnění a zneviditelnění tlačítka jsem si začal hrát. Dělal jsem jen blbiny, protože když jsem chtěl vytvořit něco, co by fungovalo, tak jsem ztroskotal na neznalosti. Jednou jsem si však stáhl z plných her hru Hon na perlu od Joywod Studios a začal jsem toužit po vývoji něčeho podobného. Dal jsem se tedy do práce na vývoji své první vlastní hry, ze které se vyvinul Únos.

Únos aneb Tajemství hlubin lesa Na Únosu již pracuješ poměrně dlouho. V jaké fázi se momentálně hra nachází a na kdy odhaduješ datum vydání?
V současnosti mám ze tří částí hry dvě hotové a tu třetí právě dokončuji. Zbývá dodělat ji a udělat bonusová místa, dodělat drobné nedostatky, vyladit to celé a otestovat s čím mi pomůže Joywood Studios. Kdy vyjde je záludná otázka pro každého vývojáře včetně těch profesionálních. Chtěl bych a snažím se aby hra vyšla do konce července, ale jsou zde objektivní činitelé, kteří můžou zahýbat se vším.

Co bylo při tvorbě nejobtížnější a co zabralo nejvíce času?
Tak v první řadě začátek, protože adventry jsem nikdy nehrál (Hon na perlu první) a nevěděl jsem tedy přesně co adventury obnáší. V druhé řadě to je samozřejmě programování, protože to mi jde ze všeho nejhůř a na hře to určitě poznáte. Hra samozřejmě fungovat bude a hratelná určitě je, ale její technické nedokonalosti tu prostě jsou. Nicméně žádná hra není ve všem dokonalá, Únos není samozřejmě výjimkou. Nějakou úroveň to však má a není tedy důvod kvůli nějakým slabším místům hru nehrát, protože předností je tu taky dost.

U adventur je klíčovým prvkem příběh. O co půjde v Únosu aneb Tajemství hlubin lesa?
O příběhu už hodně dlouho přemýšlím, zda ho mám podrobněji zveřejnit, ale nechci aby hráč věděl co se stane ještě než se to stane.
„Svět je dodnes obklopen hordou záhadných jevů, tajemství, a nevyřešených případů........“ – tak takhle začína příběh hry Únos aneb Tajemství hlubin lesa. Jde o to že v poslední době zmizelo několik místních lidí v okolí lesa, stopy neexistují a navíc se únosy až příliš podobají 500 let staré legendě. Skupinka tří lidí (včetně hráče ) se proto vydává do hlubin lesa, aby zjistili co se stalo s těmi lidmi. Hned první noc dojde k tomu, co se nemělo stát. Hráč se ráno probouzí doma, nic si nepamatuje, jeho dva přátelé zmizeli a spolu s nimi ještě známá osobnost z města. Pokud je hráč připraven zjistit co se stalo, kam se poděli jeho přátelé, co s nimi je a kdo to má všechno na svědomi, tak se může vydat na cestu za tajemstvím. Únos aneb Tajemství hlubin lesa Jak bude hráč postupně odkrývat skrytá tajemství, budou přibývat další otázky a měnit se priority. Z malého výletu za dobrodružstvím se hráč dostane do světa nebezpečí a strachu – do světa stínů vržených stromy. Podle mě je příběh to nejlepší na hře.

Jaká bude hlavní postava? Co nám můžeš říci o jejím charakteru?
Postava není rozhodně ničím výjimečná ani zvláštní. Postava je vlastně samotný hráč, vidí na svět z pohledu vlastních očí (stejně jako u Hon na perlu nebo nově Život není krásný - od jiného autora ). Hráč (postava) jak postupně odkrývá ono tajemství, tak se z důvodu nátlaku prostředí a situace začíná chovat čím dál nevypočitatelněji. V závěru mi pak připomíná psychycky vyčerpaného člověka jenž nezvládá sám sebe. Závěr je zajímavý!

Únos má být poměrně rozsáhlá hra. Kolik bude mít celkem lokací, kde všude se hráč bude pohybovat?
Únos bude (je) rozsáhlá hra, z českých amatérských freeware her jedna z nejdelších, ale na druhou stranu nečekejte, že u hry budete sedět týden. První lokace je město a zároveň celá první část hry. Tady se „nic“ dramatického neděje, spíš se hráč seznamuje z prostředím hry, hledá cestu a několik potřebných věcí. Je to taková pohodová část. Druhá část hry se odehrává v malé osadě někde v části lesa a na středověkém hradě, kde se toho hráč hodně dozví. Třetí část znovu v té samé osadě, ale hráč se dostane i na jiná místa a finální lokace … - nemůžu říci všechno.

Únos aneb Tajemství hlubin lesa S jakými postavami se hráč setká? Jak budou dělány rozhovory?
Postav je vcelku dost. Rozdělil bych je na tři skupinky. První skupinkou jsou ty obyčejné jako prodavač, sebevrah, houmles …, druhou skupinkou jsou ty postavy, které mají v příběhu ( ději ) nějaký větší význam, což je třeba vědma, strarosty dcera, přítel…, třetí skupinkou jsou ty záporné postavy, které by se daly taky dál rozdělit, ale to už neprozradím. Rozhovory jsou jak jsem už uvedl formou textu. Kliknete na postavu a vyberete si z nabídky a čtete zobrazující se text.

Jak odhaduješ obtížnost hry – bude určena spíše začátečníkům nebo pokročilejším adventuristům? Za jak dlouho ji bude možné dohrát?
Hru se snažím za každou cenu udělat tak, aby si ji mohlo zahrát co nejvíce hráčů. Není tedy příliš těžká, ale ani naopak. Asi tak průměrně složitá hra s individuální délkou dohrání. Pro ty nejzkušenější asi 2 hod, jinak cca 3 – 6 hod. je to jen odhad, némám to vyzkoušené. Hra ještě obsahuje samotnou krátkou výuku pro začátečníky.

Jaký bude interface – klasický point'n'click?
Přiznám se, že tyto pojmy už sem mnohokrát slyšel, ale nevím přesně o co se jedná. Zřejmě jste mě přecenili. Hru dělám tak nějak jak umím, jsem tedy sám zvědav, jaký interface hra má :o)
Jen zopakuju, ve hře se hráč pohybuje způsobem jako v Hon na perlu či Život není krásný, ale jinak se jim vůbec nepodobá.

Únos aneb Tajemství hlubin lesa Hra běží na tvém vlastním enginu. Proč jsi se rozhodl takto a nevyužil služeb některého z volně přístupných jako Adventure Game Studio, AGAST či český Wintermute?
Jo, přecenili jste moje programátorské schopnosti. Čtenáři co tento článek čtou mají jistě usměv na tváři a kroutí hlavou. Jsem prostě sváteční programátor, neumím naprogramovat ani spuštění zvuku, či uložení byť jediného znaku do souboru. Avšak hra se bude sama ukládat a zvuky ve hře budou. Z jiných zdrojáků co jsou obsaženy ve Visualu jsem izoloval potřebné programové kódy a ty jen kopíruju do hry a trošku je přizpůsobím, i když je nechápu. Joywood Studios mi slíbilo, že mi pošle programový kód umožňující změnu rozlišení. (stydím se  )

Grafické zpracování z obrázků vypadá výtečně – jak vznikalo a jak dlouhou dobu zabrala tvorba detailních lokací a objektů?
Tak grafiku si musí ohodnotit každý sám. Všechny obrazovky nemají stejnou kvalitu a to z důvodu dlouhého vývoje. S přibývajícími zkušenostmi přibývá i kvalita. Ty první byly tedy přepracovány a jiné zas opraveny. Nejméně kvalitní jsou tedy přímo v první části (výjimečně v pozdějších částech) a ty nejlepší v druhé a třetí. Nicméně není důvod ke znepokojení, všechny i ty z prvních jsou super – takhle mi to bylo řečeno od několika lidí, ale já sám nejsem s grafikou zcela spokojen. Pro mě dnes není problém udělat grafiku ještě o 100% lepší, ale vzhledem k tomu že dělám vše sám to nejde. Grafika je kreslená ručně v obyčejném malování, které je součástí windowsu 95 a nověji. Čas na výrobu jednoho obrázku je i 15 hod. u těch nejlepších. Takto nakreslený obrazek pak vložím do hry a zvětším ho o 100% což zase sníží kvalitu. Jenže bez zvětšení by byla herní obrazovka moc malá nebo bych musel pokreslit větší „papír“ což by se zase čas zvýšil a hra by asi nikdy nevyšla. Někdy lituji, že jsem se do toho pustil sám, dělat jen grafiku – ta by byla a mít programátora, tak i technické zpracování. Jenže je pozdě, takže snad příště.

Únos aneb Tajemství hlubin lesa Bude mít hra také hudbu? Chystá se i namluvení dialogů?
O hudbě přemýšlím, určitě tam něco bude, ale spíš jen na doplnění. Snažím se aby hra zabírala co nejmíň a mohl si ji tak každý stáhnout. Přeci si hráč může spustit vlastní hudbu, která se mu líbí. Namluvení by nebyl problém, ale to už by i se zkomprimovanými zvuky zabíralo příliš, minimálně 50-60MB a to už by hodně lidí odradilo.

Jaký je tvůj vztah k týmu Joywood Studios?
Náš vztah trvá velmi krátce, asi tak 3 měsíce. Nabídl jsem jim, že bych potřeboval někde umístit svou hru, aby byla trvale ke stažení a na očích. Vyšli mi vstříc a to ještě víc než jsem čekal. Hru mi otestují a poradí i ohledně naprogramování některých věcí. Nabídl jsem se právě jim, protože bez již několikrát zmíněné hry Hon na perlu, která mě motivovala, by Únos zřejmě nikdy nevzniknul.

Co říkáš na současný rozvoj české freeherní scény? Jak hodnotíš projekty jako České hry nebo CZone? Zúčastníš se setkání Game Developers Session v Uherském Hradišti?
Tak rozvoj české freeherní scény bych hodnotil kladně, tedy přesněji - kladněji než třeba před rokem, ale pořád se mi zdá, že je nás vývojářů málo. Vývoj hry je skutečně dlouhý a těžky (moc dobře to vím), takže chápu že není možné každý den vydávat novou hru. Přál bych si aby vývojářů i nadále přibývalo - jsou tu velký možnosti. Tak ty projekty se přiznám, že neznám (čtenáři se už určitě nediví) a co se týče toho setkání v Uh.Hradišti, tak o tom vážně slyším poprvé, přestože bydlím 18km od něj (tedy když nejsem ve škole).

Únos aneb Tajemství hlubin lesa Jaké jsou tvé oblíbené počítačové hry? Hledáš v jiných freewarovkách nebo i komerčních hrách inspiraci pro vlastní projekt?
Hry, které mě vychovaly, jsou NFS I a II, Duke Nukem3D, Warcraft II, Transport Tyccon – to jsou díla, na která budu myslet těsně před svou smrtí. Z těch novějších Half-life, Clive Barker´s Undying a výborný Sudden Strike. Těším se na Doom3 a Half-life 2, ale nevím kde si je zahraju, doma určitě ne :o( . No a z freeher, tak tam je to zcela jinak. Mám VELKOU úctu ke všemu, kde vidím snahu – mám na mysli hlavně české od amatérů či poloprofesionálů. Inspiraci, jestli myslíte inspiraci jako že „toto se mi líbí, to je dobrý, to dám i do své hry“, tak to rozhodně ne. Originalita je prvním krokem k úpěchu. Spíš se nečím nechám ovlivnit, ale jinak mám dost vlastní inspirace. Jen na začátku, když jsem potřeboval znát, jak to v adventurách chodí, tak jsem inspiraci hledal.

Myslíš, že je možné v kontextu počítačových her hovořit o umění?
Určitě je umění udělat dobrou hru. Počítačová hra jako umělecký kousek – tak to je asi hodně na zamyšlení a určitě by nedošli všichni ke stejnému závěru. Nevím, na tuto otázku asi neumím jednoznačně odpovědět.

Jaké máš rád filmy, hudbu apod.?
U filmů nemám vyhrazený styl, musí být však dobrý děj a nesmí to být nesmyslná střílečka, kdy má hlavní hrdina v zásobníku malé ruční zbraně půl muničního skladu a tím pak pobije celou severovietnamskou armádu.
Únos aneb Tajemství hlubin lesa Metal – jednoznačně! Ve hře z metalu určitě něco bude (můžete se však uklidnit). Většina z lidí nemá ani potuchy o čem to je a jak široký je to žánr, takže žádný ušní průplach se nechystá. Jinak poslouchám black, death, speed, doom, gotik, elektro, Nu metal a další. Skupiny:Systém of a Down, Rammstein, Anorexia N. …

Kdyby sis měl vzít tři věci s sebou na opuštěný ostrov, co by to bylo?
Tak určitě PC s připojením na internet, abych vás mohl zásobovat dalšími tituly. Ženu, protože neumím vařit (a taky by mě brzo bolela ruka), no a pak nějakou klec abych měl od ní klid.

A na závěr klasicky: chceš-li něco vzkázat čtenářům Plných her či dodat ke hře Únos, máš teď příležitost…
Chtěl bych říct, že hru Únos aneb Tajemství hlubin lesa musíte brát v některých směrech se shovívavostí. Nečekejte profesionálně propracovanou hru, já taky nečekám, že se bude libit vám všem. Je to amatérská adventura ve které se ale skrývá obrovské množství práce a snahy. Určitě stojí za zhlédnutí, zejména druhá polovina a hlavně závěr. Pokud bude mít hra úspěch, tak určitě upeču něco dalšího – s pořádnou grafikou a zpracováním. Přál bych si, aby můj nebo někoho jiného projekt vás inspiroval a za nějaký čas se všichni mohli bavit při hraní právě toho vašeho.

Autor:


Témata: Advent a Vánoce


Nejčtenější

Night Lights
V relaxační plošinovce Night Lights si musíte osvětlit cestu dál

Noční klid v Night Lights bude svědčit vaším nervům. Ale proto, abyste se v této plošinovce dostali ke svému cíli, bude potřeba ho narušit. To proto, že záře...  celý článek

The Pedestrian
Perfektní logická hra The Pedestrian je plná doslova geniálních nápadů

Asi by vás nenapadlo, že postavička chodce na dopravní značce si žije vlastním životem. The Pedestrian vám názorně předvede, co se s takovými postavičkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.