Zatímco si některé hry vydobudou nehynoucí slávu, jiné skončí v propadlišti dějin, aniž by si jich někdo všiml. A nemusí to být nutně proto, že by byly špatné. Zatímco v roce 1999 zářily na poli strategií Age of Empires 2 nebo Command and Conquer: Tiberian Sun, zůstal v pozadí titul Warzone 2100. Před půlrokem autoři z Pumpkin Studios vydali zdrojový kód pod licencí open-source, díky čemuž si můžeme tuto původně komerční hru zahrát zdarma a hned na několika platformách.
Jak napovídá číslovka v názvu Warzone 2100 nejsou žádnou elfskou maxibitvou ani historickým dobýváním Egypta. Svým stylem mají nejblíže k sérii Command & Conquer a s klidným svědomím by mohly být nazvány přímým předchůdcem Generals. Čeká na vás tedy vyprahlá pustina, na níž se jako perla skví kovové konstrukce obřích továren, základen, tanků a mechanických jednotek z budoucnosti.
Real-timové strategie nikdy nesázely na mnoho inovativních prvků, přesto se postupně přesunuly (nebo teprve přesunují) do 3D. V roce 1999 byla tato technologie v plenkách a není divu, že grafika a práce s kamerou Warzone 2100 řadily ke špičce tehdejší doby. A stačilo by pár textur ve vyšším rozlišení a neztratila by se ani dnes. Engine je úžasně rychlý, kamera umožňuje libovolné zoomování a rotaci, díky čemuž vypadají bitvy naprosto úchvatně. Na co potřebovala série C&C několik dílů a spoustu let, zvládl Warzone 2100 napoprvé a bohužel i naposled.
Základem každé strategie jsou suroviny. Ekonomická základna je zde postavena na druhou kolej, těžit se dá jen ropa, stačí najít vrt a naroubovat těžební plošinu. Pak už se nemusíte o nic starat, stavět těžící vozítka a neustále je hlídat, stačí se utěšeně dívat na vzrůstající počet kreditů. Postupně jak v kampani obsazujete nepřátelská území, je třeba také obsadit každý důl, protože jen to vám umožní stavět dostatečně velkou armádu a podporovat výzkum.
Warzone 2100 obsahuje unikátní systém jednotek. Technologický strom čítá přes 400 technologií, ze kterých lze postavit přes 2 tisíce unikátních jednotek. Toto ohromující číslo je lahůdkou pro všechny technokraty, kteří si budou ve výzkumných centrech navrhovat různé kombinace od pásů, přes štíty až po zbraně. Tento počet umožňuje nepřeberné množství taktik a strategií v armádách sestavených z různých jednotek.
Své dovednosti můžete zúročit v singleplayeru, skirmishy i multiplayeru. Mimo tradiční mise a kampaň nabízí hra i tzv. FastPlay, sestavenou jen z jednotlivých misí (jen tak přemýšlím, proč se to neuchytilo v dalších strategiích). Jednotlivé kampaně jsou hodně rozvláčné, žádné několikaminutové zachraňování, jen čistá akce sestávající se nejčastěji z dobývání nepřátelských základen, zakládání táborů pod tlakem, bránění se přesile atd. Nesmí vás přitom překvapit, že bitva trvá i přes hodinu. Nevím, zda je to problém jen této freewarové verze, ale velmi slabý mi připadal systém úkolů, mnohé jsem jen tipoval, chyběly informativní popisky a titulky.
Warzone 2100 je unikátní strategie, která má na poli her zdarma jen malou konkurenci a už jako komerční si jistě zasloužila více pozornosti.
- sobota 23. července 2005
- 47