Xerk – česká variace na Diablo?
V poslední době se v českých vývojářských kruzích často hovoří o tvorbě plnohodnotného 3D RPG jako freeware. Podobných projektů je spousta, řada z nich se rozjede, jen minimální procento ale dojde k úspěšnému konci. Xerk byl od začátku koncipován zcela jinak, jako malá trojrozměrná hříčka, když ale dospěl k finální fázi, ukázalo se, že může jako jednoduché akční RPGčko ve stylu Diabla zaujmout a dobře pobavit. Možná spíše toto je cesta, kterou by se měli freeware vývojáři vydávat, cesta, v níž absentují megalomanské plány a složité scénáře, ale zábava v ní rozhodně nechybí.
Hlavním hrdinou Xerka je stejnojmenný brčálově zelený rytíř s klasickým mečíkem a štítem v rukou, který se vydal do anonymních kobek pátrat, zda tam náhodou nějaký zlý čaroděj nevězní nějakou hodnou princeznu, kterou by mohl osvobodit. Příběh je velice jednoduchý a v podstatě nijaký, i když v něm vystupují klasické pohádkové postavy jako rytíři, mluvící sochy, čarodějnice a již zmíněná princezna. Zcela archetypální zápletka je však na každém kroku ironizována a shazována, což ale není vůbec na škodu.
Samotná hra je viděna neměnitelným pohledem kamery, který vše snímá klasicky izometricky, takže hra připomíná stařičké klasiky jako Shadowlands. Celá architektura podzemních kobek je – zřejmě z důvodů náročnosti – striktně pravoúhlá a čtverečková, byť se na těchto čtverečcích vyskytují samozřejmě i o poznání složitější objekty. Hráč se klikáním pohybuje chodbami a místnostmi, naráží na nepřátele, bojuje, přepíná páky, otevírá brány, konverzuje a sbírá interaktivní předměty. To je v kostce systém hry, jednotlivé body si ale zaslouží podrobnější popis.
Mezi nepřátele se řadí především červení rytíři, stejný model jako Xerk, avšak vyskytuje se tu i jejich přerostlá varianta, do boje se pak hlavní hrdina bude muset pustit i s dalšími tvory, kupříkladu zlomyslnou čarodějnicí. Boj sám je zpracován velmi jednoduše, podobně jako v Diablu, interakce s pákami, které otevírají brány, je taktéž pouze klikací – aktivní předmět se po přejetí kurzorem zvýrazní a hned je jasná i akce, která s ním jde provést. Dialogy jsou pak jednoduché – vyskočí okno, zobrazí se text a pod ním možnosti dalšího vývoje konverzace jako klikatelná tlačítka. Jak prosté.
Grafické zpracování je velice pěkné, ač použitých modelů a textur není zrovna velké množství. Nicméně model Xerka a rytířů je perfektní, stejně jako jakési býčí hlavy coby kulisy, oživlá socha a další objekty. Vše běží ve velkém množství rozlišení od 320x200 až snad po 1600x1200, volitelná je barevná hloubka a řada dalších technických nastavení. Po technické stránce je zkrátka Xerk perfektní a ukazuje, že si autor dal pořádně záležet.
Hratelnost je ze začátku výtečná, později už trochu omrzí, hlavně proto, že hra není moc rozsáhlá. Přímluva za více prostředí, větší počet questů a vůbec celkový větší rozsah by tedy byla rozhodně na místě. I tak ale můžeme být spokojeni s tím, do jak hotové fáze Cypián Xerka dovedl, protože podobně kvalitních akčních RPG se zdarma na internetu mnoho neválí.
Jak to vidí Agile:
Víceméně musím souhlasit s Tomusovou recenzí. Na jednu stranu je potěšitelné, že se Cypián do celého projektu pustil a dotáhl ho do fáze, ve které se nachází, ale na stranu druhou mám pocit, jakoby se jednalo o nějakou betaverzi - viz třeba hrací doba nebo úplná absence hudby a zvuků, což má za následek takovou "nijakou" atmosféru, protože právě ozvučení bývá většinou důležitým stavebním prvkem u her typu Diablo. Jedno velké a nepopiratelné plus si hra zaslouší zvláště díky malé velikosti, která je v poměru s docela vychytaným enginem a pěknou grafikou skoro zanedbatelná. Ostatně si hru zkuste a uvidíte.
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!