Doporučujeme

1938 – podaří se zachránit Československo?

Tým ADMAsoft chystá v současné době dvě hry: adventuru Tonda Zlaťák 2 a historickou tahovou strategii 1938. Rané betaverzi druhé jmenované jsme se dnes podívali blíže na zoubek…

1938
Autor: ADMAsoft
Vyjde: Q2-3/2003
homepage
1938 Tým ADMAsoft ještě nedávno platil za naprosté nováčky na poli amatérských volně šířitelných her, dnes už se ale bývá řazen k těm zkušenějším. Má za sebou zatím dva projekty, oba shodně adventurního žánru. Prvním byla humorná hra ve stylu českých titulů jako Horké léto či Polda. Nesla název Tonda Zlaťák, což bylo zároveň i jméno hlavního hrdiny – a přestože nebyla zdaleka špatná, ukázalo se, že řadě lidí už povětšinou trapné pubertální vtípky nevoní. Neúspěch způsobil, že namísto na pokračování začal tým pracovat na adventuře zcela jiného rázu. Titul Jízda smrti, jenž vyšel ve spolupráci se serverem BonusWeb, byl již o mnoho profesionálnějím, atmosféričtějším a celkově o třídu lepším hororovým zážitkem. ADMAsoft se od doby jeho vydání rozrostl o nové členy a začal dělat hned na několika nových projektech. Mezi ně patří jedna původně zrušené pokračování Tonda Zlaťák 2, ale především tahová strategie s historickou tématikou, jež nese název 1938. Vzhledem k dobrým vztahům s autory se redakci Plných her podařilo obstarat ranou betaverzi – a dojmy z jejího testování shrnuje toto preview.

1938 Hra 1938 je založena – jak název napovídá – na historii. Představuje svou verzi toho, jak mohl vypadat svět střední Evropy po Mnichovu. Traumatický zážitek ponížení českého národa se zde odehrál trochu jinak: prezident Edvard Beneš se odmítl sklonit před Hitlerovými požadavky a Československo se muselo bleskově připravit k obraně vlastní před německými agresory. V jeho prospěch hraje jediné – nepříznivé povětrnostní podmínky zpozdily vpád německých armád o dva dny – a ty je nutné využít k co nejlepšímu opevnění hranic a vyzbrojení zdaleka ne chabých vojenských sil. Hráče nejprve přivítá vkusně vytvořené menu (vyvedené v šedých barvách s pěkným artworkem v pozadí, ostatně viz první obrázek u tohoto článku), po započetí hry samotné se pak před ním rozvine mapka české části ČSR v roce 1938.

1938 V dnešní době se to snadno říká: "Československo mělo bojovat s Německem – mělo přece vcelku silnou armádu, mohlo nějakou dobu odolávat, kdo ví, třeba by se k nějaké akci odhodlaly i západní mocnosti…" Tehdy byla situace o poznání těžší a řada lidí pro změnu tvrdí, že než bychom si nechali rozbombardovat města a zničit průmysl, raději jsme Němcům chytře nejprve přenechali Sudety a pak i celý český kraj. Z dnešního pohledu těžko soudit, každopádně hra 1938 umožňuje vyzkoušet si na vlastní kůži, jak těžká mohla obrana vlasti být. Mapa Čech a Moravy je rozdělena do jednotlivých okresů – provincií. Každá z nich má určitou vojenskou posádku pěchoty a taktéž je obsazena několika kusy těžké vojenské technicky. K mání jsou lehké tanky T-33, dále Lt-38 a St-39. V plné verzi bude možné jednak dávat dohromady nové jednotky, jednak stavět obranné budovy a stavby za účelem pozdržení postupu protivníka.

1938 Další kolonkou v ovládacím menu ve spodní části obrazovky je doposud nenaprogramovaný výzkum, důležitou roli ve hře pak bude hrát jistě i diplomacie. Ve chvíli, kdy hráč zadá všechny projekty a dle vlastního uvážení rozdělí rezervní jednotky do oslabených okresů, nastane pravý čas pro stisk tlačítka Ukončit tah. Hra následně vypočítá výsledky bojů a postaví hráče před novou situaci…

Audiovizuální zpracování těžko posuzovat, tedy zejména jeho první stránku, neboť betaverze zatím žádné ovzučení neobsahovala. Graficky je hra prostá, ale funkční, v pozadí se objevují velice pěkné stylové artworky s vojenskou tématikou. Samotnou hratelnost je těžké posoudit, každopádně to ale vypadá, že se chystá skutečně velice zajímavá a propracovaná historická strategie, což bude mezi povětšinou velmi prostými a nekomplikovanými volně šířitelnými hrami příjemné zpestření.


Témata: Edvard Beneš
  • Vybrali jsme pro Vás