5star Free Lines - logická oddechovka
Je zvláštní, jak dokáže naprosto jednoduchý, ale geniální nápad mnohdy sklidit větší uznání, poctu a slávu než lecjaký jiný - mnohem promyšlenější a promakanější. Už ve hře Tetris nám počítačoví tvůrci ukázali, že ačkoliv v ní jde o prachsprosté skládání tvarů do linií na sebe, může nás do své pavoučí sítě utkané užasnou hratelností chytit na dlouhá odpoledne. Stejně tak hříčky jako Arkanoid vypadají navenek velice odpudivě a nedomyšleně, ale v jádru skrývají ďábelský koktejl hratelnosti a motivace dotáhnout hru do samotného úspěšného konce.
Nejinak je tomu i ve hře 5star Free Lines (dále jen Lines). Při prvním pohledu na nevelké Windowsovské okýnko na vás vykoukne hrací pole složené z mnoha čtverečků a pár baněk, ale po pár minutách hry jste nenávratně lapeni kuzlem, kterým tahle jednoduchá oddechovka vládne. Kouzlem geniálního nápadu. Geniálního a zároveň až překvapivě jednoduchého - všechno spočívá v umisťování baněk (tedy těch vánočních, protože celá hra se nese v jakémsi svátečním duchu) vedle sebe v libovolném ze čtyřech směrů (horizontálně, vertikálně a obousměrně šikmo). Jakmile docílíte toho, že se vedle sebe ocitne minimálně pět zástupců stejné barvy, přičte se vám úměrně vysoký obnos bodů (čím více koulí, tím více bodů) a barevná řada zmizí. Protože je barev ve hře poměrně slušný počet, umístili autoři do hry i speciální Santovské vánoční baňky, což je jakási obdoba žolíka nebo přesněji chameleona. Můžete ji totiž zařadit do jakékoliv řady přičemž vždy zastupuje barvu baněk stavěné řady. Definice je to sice kostrbatá, nicméně pokud jste někdy v životě hráli karty (a věřím, že se tomu nevyhnul nikdo z vás), není vám bezesporu funkce žolíka cizí.
Kdyby ovšem vaším úkolem bylo pouze přesouvání stávajících baněk, byla by hra příliš snadná a hraní nudné. Takže se autoři rozhodli, že s každou přesunutou baňku se v hrací poli na náhodných místech objeví další tři. Vaše úloha je tedy o to těžší, že baněk je čím dál více a místa (logicky) čím dál méně, a je tedy problém kýžené řady skládat, protože baňky lze posouvat na jakékoliv místo, které ovšem musí být přímo dostupné (tj. musí k němu vést volná cesta). Často se tak stává, že si omylem zablokujete rozestavěnou řadou baňky většiny barev a vaše hrací pole se tak pomalu ale jistě začíná přeplňovat.
Přestože jsou Lines freewarovou hrou, zarazila mě na nich dotaženost takřka k dokonalosti. Nechybí tu "rychlá" lišta s nejnutnějšími tlačítky (nebo-li řečí windowsáckých maniaků - buttony), podrobná nápověda á la zmíněný operační systém a vkusná, nekýčovitá a propracovaná grafika. Vítaná je určitě také možnost zvolit si jiný skin (tj. graficky styl) hry, který sice nevypadá tak skvěle jako ten vánoční, ale jakmile se vám smrček a Santa okoukají, určitě přijde vhod. Nikoho neurazí ani zvuková a hudební stránka hry - hudba je, jak tomu bývá bohužel u tohoto typu her zvykem, ve formátu MIDI a zvuky se omezily jen na to nejnutnější (tedy efekt při složení řady baněk, nemožnosti vybranou baňku přesunout na vybrané místo atd.).
Celkově na mě Lines působí velice dobrým dojmem. Tvůrci dali geniálnímu nápadu moderní grafický kabátek a umístili jej do Windowsáckého okna, takže vám nic nebrání v hraní ani v případě, že jste zaměstnáni ve firmě, kde vás každou chvíli šéf kontroluje, zda opravdu pilně pracujete a navíc vám při spouštění nehrozí problémy s nekompatibilitou všeho možného i nemožného od motherboardu počínaje a vaším oblečením konče. Prostřednictvím internetových stránek hry navíc můžete své síly změřit s hráči Lines po celém světě a nebo se místo toho po síti oddávat multiplayerovým seancím.
Poznámka: Na internetových stránkách hry najdete také další skiny, pomocí nichž si můžete změnit vzhled hrací plochy.
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...