POZOR VLAK
Sledovat další díly na iDNES.tvZa tiskem Edmondsonových jízdenek na historických strojích se tvůrci pořadu vydali do železniční stanice Kamenice nad Lipou, kde tiskárnu provozují Jindřichohradecké místní dráhy. Nutno zdůraznit, že nejde o jízdenky pro současný železniční provoz, vyrábí je tam pro řadu spolků pořádajících nostalgické parní jízdy, nebo také jako pozvánky či vizitky pro nejrůznější zájemce.
Jakmile vstoupíte do prostor tiskárny, okamžitě na vás dýchne historie. Jsou zde řezací stroje a rozmítačka, na nichž se z kartonu vyrábí nejdříve lepenkové pásy a následně kartičky pro tisk. O kousek dále stojí asi dva a půl metru vysoký sázecí stroj Rossia z roku 1983, na němž obsluha pomocí klávesnice obdobné jako u současných počítačů napíše požadovaný text, který má být vytištěn na jízdence. To vše se děje za rachotu, klepání, vrzání a mnohých dalších zvuků, kdy na konci procesu vypadnou ze stroje odlévané řádky zrcadlově otočeného textu z olova.
„Když jsou všechny řádky kompletní, tiskař je sestaví i s případným logem do štočku, který umístí do tiskařského stroje Grafotechna z roku 1975 a ten zajistí tisk i s požadovaným číslováním jízdenek,“ popisuje složitou a současně vizuálně zajímavou výrobu Edmondsonových jízdenek autor magazínu POZOR VLAK Jiří Dlabaja.
V další reportáži štáb vyrazil za členy Klubu železničních modelářů Jesenice u Rakovníka, kteří letos oslavují 60 let své existence a patří tak mezi nejstarší modelářské kluby v zemi. Aby své kulaté jubileum patřičně oslavili, uspořádali na konci února výstavu modulového kolejiště, které bylo protaženo z jejich klubovny v místní škole až na chodbu. Po tratích o celkové délce zhruba 50 metrů jezdilo na 40 vlakových souprav typických pro 60. až 80. léta minulého století.
Nádhernou akci navštívily nejenom stovky příznivců železnice, ale také Vladimír Zuska, syn zakladatele klubu a nestora českých železničních modelářů Vladimíra Zusky st., který byl nadšen z toho, že kroužek přežil v plné síle do dnešních dní.
Na své si přijdou i příznivci pravidelných rubrik. V Legendách se tvůrci zaměřili na parního Štokra řady 556.0 a v Úžasných návratech mohou diváci obdivovat řadu zajímavých vozidel v rámci filmu Jízda vlaku po nesprávné koleji z roku 1969.