Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aleš Krátký - rozhovor

  12:00aktualizováno  17. března 9:36
Tým SGames zná asi každý z vás. Aby také ne, když obsadil se svou hrou eXtreme Race třetí místo v loňské Becherovka Game, ale na svém kontě má již mnoho her. A také jako jedni z mála dávají ke stažení zdrojové kódy. Povídali jsme si s Alešem Krátkým, hlavní tvůrčí osobou.

Ne programování, ale sex je tou největší zálibou dnes zpovídané osoby, Aleše Krátkého, vůdčího člověka týmu Sgames. Ten nejenomže obsadil se svou hrou 3. místo v loňské Becherovka Game, ale na svém kontě má již mnoho her.

LoděAhoj, mohl by ses krátce ale výstižně představit našim čtenářům?
Jistě že mohl  a docela rád, tak tedy, jak si přeješ krátce, ale zato výstižně. Jmenuji se Aleš Krátký, je mi 20 let a život mám rád. Vzdělání mám základní, v současné době studuji posledním rokem Střední průmyslovou školu v Ostravě . Jsem svobodný, ale už zadaný. Mým oblíbeným a jediným programovacím jazykem je Visual Basic, ve kterém pracuji. Mou největší inspirací je moje přítelkyně.

Kdy jsi s tvorbou freware začal, jsi sám, nebo pracuješ v kolektivu?
No to je už dosti dávno, ale nejspíš, pokud si to dobře pamatuji, tak asi před dvěma lety. Když jsem založil svůj  "team", byl jsem v něm zpočátku pochopitelně úplně sám a tak tomu bylo téměř celý rok. Původně jsem se totiž začal zabývat hrami pouze proto, abych dával na Internet zdrojové kódy k těmto hrám. Až po roce této činnosti jsem zjistil, že bych mohl dávat i "exáče" (to jsou hry jak je znáte všichni, které normálně rozbalíte a spustíte) těchto her a proto jsem je začal umísťovat  na své stránky. Jenže čtenáři nějak nechápali, že nedělám hry, ale pouze právě tyto zdrojové kódy a snášela  se tak na mou hlavu vskutku velká  kritika. Mojí chybou totiž bylo, že jsem nedbal na kvalitu, ale pouze na kvantitu, protože jsem chtěl mít častý update na stránkách. Jenže pod palbou stálé kritiky jsem se rozhodl, že přesedlám na tvorbu nových freeware her a zdrojovým kódům se budu věnovat jenom příležitostně. Tak jsem přijal do teamu dva grafiky, kteří se mnou spolupracují dodnes. Jmenují se Michal Voják (elenar) a Martin Hynich (erv) jsme dobří kamarádi, docela dobře se nám spolupracuje, i když se občas nepohodneme na grafice nebo tak.

Visual Mario FinalVzpomínáš si ještě na svoje začátky ve své práci, byly hodně těžké?
Jak jsem naznačil už výše, tak moje začátky byly těžké a cesta k úspěchu je bolavá a posetá trním, jak říká klasik. Jakmile jsme už ale byli v teamu tři, tak se kvalita našich her začala podstatně zlepšovat, kritika pomalu, ale jistě zeslabovala, až přestala úplně, zkrátka, konečně se nám začalo dařit k naší i čtenářské spokojenosti. No a poté,co jsem můj team SGAMES stal "firemním" programátorským teamem jednoho nejmenovaného serveru, mohu rozhodně prohlásit, že je vše v naprosté pohodě. Dokonce si troufám konstatovat, že se nám skutečně dobře daří a nad výsledkem práce našeho kolektivu vládne všeobecná spokojenost. O naše hry je docela slušný zájem, jdou dobře na odbyt, jsou opravdu žádané a tak co si můžeme přát víc, ne?

Můžeš se pochlubit tím, co jsi už všechno stvořil a na čem chceš pracovat do budoucna?
Každopádně se pochlubím a to docela rád, neboť vzhledem k podmínkám a tvorby včetně její délky jsme toho už stvořili poměrně hodně. Naší první hrou, pokud si to dobře pamatuji, byla Visual Mario, která měla kupodivu docela velký úspěch. Musím ale po pravdě říci, že jsem to ani neočekával. Potom už jich následovala celá řada,  např. Snow Wave 1 a 2, Sub Hunter 1,2,3, Extreme Race, Numbers, Paddle, Game Boy, Visual Worms, Speedy, Helicops, Tie Fighter a dlouhá řada dalších. No a když už jsem v tom chlubení, prozradím ti, že do dneška jsme už takto vyrobili celkem 124 her, což jak jistě uznáš, je docela slušný výkon. V současné době však máme na svých stránkách  http://sgames.freegame.cz/index.php?what=hry  pouze ty, které byly na jakési vyšší úrovni (nebo spíše ty, co jsem nedělal kvůli zdrojovému kódu, ale kvůli hře samotné (exe). Zdrojových kódů mám na 160, ale na stránkách jich mám zatím jen pár, samozřejmě tam neustále přidávám další, takže je na stránkách brzy najdete určitě všechny. Momentálně pracujeme na Sub Hunter 4 a brzy se pustíme i do Extreme Race 2. Samozřejmě že už teď nosím v hlavě nějaké další projekty, ale bylo by předčasné hovořit o nich už teď.

Co považuješ ve své práci za největší úspěch a s čím naopak spokojen nejsi?
PaddleMým největším životním úspěchem v tomto oboru bylo bezpochyby třetí místo v soutěži Becher Game 2002 s hrou Extreme Race Becher Edition, považuji toto umístění za veliký úspěch. Uchazečů bylo mnoho a konkurence silná, o tak pěkném umístění jsem ani ve snu neuvažoval, byl jsem však ale mile překvapen a samozřejmě jsem na něj pyšný, bylo to veliké zadostiučinění. Zároveň je to však pro mne i zavazující, mým cílem v letošní soutěži je nejen toto místo uhájit, ale dokonce si polepšit, domnívám se, že toto mé přání je vcelku možné zrealizovat. Nasadím do této soutěže totiž svůj Sub Hunter 4:Becherova Edice. Za další životní úspěch považuji také to, že jsem se stal "firemním" vývojovým teamem jednoho nejmenovaného freeware serveru, kde jsem dostal hosting a řadu dalších výhod. A s čím nejsem spokojen? No především s tím, že mě někteří čtenáři neustále kritizují za mé starší hry, které nemají takovou kvalitu, protože byly dělané kvůli zdrojovým kódům a exe jsem dával proto, abych přitáhl na stránky více čtenářů. Zřejmě to ale tito lidé nedokáží pochopit a je zbytečné jim to asi vysvětlovat. 

Jak obstojí tvorba českých freeware se srovnáním s tvorbou zahraniční?
No abych pravdu řekl, osobně se domnívám, že česká tvorba těchto her je opravdu kvalitní a dokonce více než dobrá. Jediný problém spatřuji v tom, že například v USA, kam také dávám své hry na Internet, je těch teamů mnohem a mnohem více, konkurence tedy nepoměrně větší. Nechci teď vypadat jako domýšlivec, ale podle mého názoru a mých zkušeností nejsou jejich hry ani zdaleka tak dobré, jako naše. Ne, že bych se teď chtěl chlubit, ale jakmile vydám některou ze svých her (zdrojových kódu), opravdu překonají svoji kvalitou a zejména návštěvností všechny na onom celosvětově známem serveru. Domnívám se, ale samozřejmě to nevím docela určitě, že to může být i tím, že jsem takový blázen a dávám jen já k dispozici své zdrojáky. Jsem ale hluboce přesvědčen a dovolím si to i tvrdit, že české hry se zahraničním nejen vyrovnají, ale v mnohém je i podstatně předčí. Lapidárně vyjádřeno, "kdo umí, ten umí".

Jaké máš další koníčky?
PaddleSex, sex, sex a zase sex. Jinak programování je pro mne nejen prací, ale zároveň i velikým koníčkem, v kterým se vyžívám. Zabere to ale spoustu času, takže na ostatní záliby už toho času nezbývá.  Takže už mě opravdu nic jiného nenapadá  No jedině má přítelkyně, s ní provádím jakékoliv koníčky, ale to už jsem zase u sexu.

Jaké jsou tvoje životní plány do budoucna?
Abych pravdu řekl, plánů mám opravdu mnoho, ale je především nutné je uskutečnit. Musím ale především dokončit svá studia a přiznám se ti bez mučení, že to bude vskutku problém, ale chci a musím to zvládnout. A po skončení školy? Pokračovat dále a ještě ve větším rozsahu v tom, co dělám doposud, ale v daleko profesionálnějším kabátku. Moc bych chtěl, aby se mi to splnilo, tak uvidíme, jestli se mi tento sen vyplní. Bylo by prima a moc fajn se touto prací živit. Ale kdo ví, co bude za rok, za dva? Sny a přání jsou jedna stránka věci a jejich realizace druhá a to ta důležitější. Je přece dobře známo, že už hodně lidí muselo pohřbít svoje velké sny a plány a ne vždy vlastní vinou. Takže nepředbíhejme událostem.

LoděCo by jsi chtěl vzkázat našim čtenářům?
Přeji jim všem, ať je každopádně a neustále baví  freeware hry a to nejen naše, ale všechny. Jsou totiž dělány především pro vás a to s velkým úsilím, elánem a trpělivostí. Vaše spokojenost je pro nás pro všechny tou největší odměnou a pokud se vám některá hra obzvláště líbí, napište nám, to člověka vždycky moc potěší. No a potom samozřejmě jim přeji, aby se jim vyplnila všechna jejich přání i touhy, vše záleží jen na vás, vážení přátelé. Chce to jenom mnohdy zatnout zuby a makat a makat, uvidíte, že výsledek se dostaví. Cesta do pekla je široká a pohodlná, na nebesa slávy a úspěchů však úzká, strmá, neschůdná a trnitá, někdy i plná balvanů, který tam vždycky nějaký dobrák ještě rád přihodí.

Děkujeme za rozhovor.

Autor:




Nejčtenější

Další z rubriky

Osada
Osada – interaktivní klip od autorů Machinaria

Mix trampů a Divokého západu šokuje svou vytříbeností.   celý článek

Awakener
Návod: Awakener - zcela neznámý opilec

Sympatická adventura s poměrně logickými řešenímu hádanek je vhodná i pro začínající hráče adventur. Pokud byste se i přesto na některém místě zasekli, pomůže...  celý článek

Dots and boxes
Dots and Boxes - dojmy z betaverze

Máte rádi logické hry? Tým Sosáci vydal betaverzi své hry, která vychází z populárního Othella nebo Reversi.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.