Doporučujeme

Andy's Ten Thousand - virtuální kostky

Hráli už jste někdy Kostky? Určitě ano - a hráli jste je někdy na počítači? Ne? Teď máte tu nejlepší příležitost to napravit - porazit v počítačové adaptaci návykové stolní hry vituální i skutečné oponenty, kombinovat, propočítávat a hlavně - vyhrávat!

Andy's Ten Thousand

Platforma: Freeware
Výrobce: Andy

Stáhnout
Andy's Ten Thousand

Karetní a hazardní hry vždy tvořily jednu z nejpopulárnějších forem počítačové zábavy. Nejinak tomu je i s kostkami - ačkoliv jde o hru v principu velice primitivní a triviální, hratelností se jí vyrovná jen málokterá. Jakými devizami se ovšem může ohánět nový přírůstek do rodiny počítačových variací "házení kostkami"? Má nějaké chybky či nedostatky?

Hned na začátku je třeba říct, že na svou jednoduchost se Andy's Ten Thousand ohání poměrně "macatou" instalačkou (okolo 2MB). Neřekl bych, že šest obrázků pootočené kostky nebo autorova podobizna (která na vás mimochodem vyjukne při každém spuštění hry) zabírá tak velký prostor, ale kdo ví ... Název hry toho také o hře moc nevypovídá, nicméně je v podstatě velmi trefný - rozkouskujeme-li si jej na dvě části, lehko vydedukujeme, že Andy je křestní jméno tvůrce a Ten Thousand (tedy deset tisíc) je počet bodů, které musíte získat, abyste se mohli těšit z vavřínů vítězství.

Pojďme si ale něco málo povědět k pravidlům "kostek". Kdo už někdy v životě kostky hrál a hrál je podle všeobecně známých pravidel, si určitě velice rychle na počítačové prostředí zvykne, nicméně pro vás ostatní tu mám malý výcuc z helpu hry. Každý tah začíná rozhozením kostek, kterých je toho času půl tuctu, tj. 6. Následně pak můžete odkliknout vržené kostky, s nimiž se a) nemá hýbat (tzn. nebudete s nimi házet znovu) b) nebude hrát (tzn. přidávají vám určitý obnos bodů). Možná vám to teď bude znít trochu složitě, ale v praxi to dozajista velice rychle pochopíte. Kostky, které jsou de facto vyřazeny ze hry (tvoří dohromady Andy's Ten Thousandurčitou hodnotu) se zabarví černě a není s nimi možné házet ani manipulovat, tzn. že další body musíte vytřískat ze zbývajícího počtu kostek.

Bodové ohodnocení je následující - jedna pětka (50), jedna jednička (100), dvě pětky a jedničky (vždy dvojnásobek původní hodnoty), tři dvojice (1000), tři jedničky (1000), tři dvojky, trojky, čtyřky, pětky a šestky (vždy hodnota*100), čtyři stejné hodnoty (2*bodové ohodnocení za trojici daných hodnot), pět stejné hodnoty (2*body za čtyři stejné hodnoty) a nakonec šest stejných hodnot (2*body za pět stejných hodnot). Navíc můžete mít také "postupku" - tzn. 1, 2, 3, 4, 5, 6 (2000 bodů). Jakmile nemůžete vytvořit žádnou kombinaci, která by vám přinesla alespoň oněch 50 bodů, musíte hod tlačítkem "Fish" anulovat.

Bodově ohodnocené kombinace můžete dle svého vědomí a svědomí sbírat až do alelujá, resp. do doby, kdy máte dostatečný počet kostek, s nimiž lze házet. Tak jako v normálních kostkách také můžete po začernění všech 6 kostek házet znovu, přičemž body se vám sčítají. Bohužel i zde platí, že jakmile nemůžete vytvořit žádnou kombinace, máte body ty tam. Pravidlo číslo jedna tedy zní - správně odhadnout chvíli, kdy je nutné tah ukončit a nechat si připsat získané body (což je rozhodnutí velmi složité, vzhledem k tomu, že jedna vaše polovička touží po co nejvyšším bodovém zisku a druhá zase sází na jistotu).

Naneštěstí se autorovi nepodařilo vyladit jednu VELICE podstatnou chybu. Jak jsem řekl, vyhráváte jakmile získáte přesně 10 000 bodů, nicméně nesmíte mít ani o bod více - tzn. Musíte se posledním hodem přesně trefit na onu desetitisícovou hranici; jinak obnos za Andy's Ten Thousandposlední tah ztratíte stejně, jako byste tah stornovali. Často se mi ale stávalo, že pokud jsem se jednou přestřelil, hra mi nechtěla připisovat ani drobné bodové ohodnocení, přestože do desíti tisíc zbývalo ještě nejméně 250 bodů, a vítězem se tak celkem nefér stal jeden z počítačových oponentů.

Naštěstí si můžete na začátku hry zvolit počet a typ oponentů, takže budete-li mít nafoukaných virtuálních házečů dost, můžete si zahrát sami se sebou, nebo třeba s jinou lidskou existencí (samozřejmě na tomtéž počítači).

Až na zmíněnou chybu s propočítáváním desetitisícové hranice jsem už nenarazil na podstatnější nedostatek, můžu tedy Andy's Ten Thousand s čistým svědomím doporučit jak oddechovým a příležitostným hráčům, tak náruživým hráčům Kostek.


  • Vybrali jsme pro Vás