Bearly Sane Developers - sebevražední magoři

  12:00
Luboš Havlíček vyzpovídal dva Tomáše - Krajču a Vránu -, kteří dohromady tvoří tým Bearly Sane Developers a věrni svému jménu chystají netradiční adventuru, v níž hlavním cílem bude zařídit, aby hlavní hrdina mohl úspěšně spáchat sebevraždu...

Ius Mortis Rozhovor s týmem Bearly Sane Developers, což je nadějný tým, který je tvořen vývojáři Tomášem „Tomusem“ Krajčou a Tomášem „Tommym“ Vránou, jež je možné znát také z redakcí předních českých portálů o počítačových hrách. Rozhovor se zabývá nejen samotným týmem, ale i jejich připravovanou adventurou Ius Mortis...

Kdo z vás dal prvotní impuls k založení teamu?
Tommy: Přece on …
Tomus: Pravděpodobně jsem to byl já, ale už se to nějak ztrácí v mlhách.

Jak jste přišli na název Bearly Sane?
Tommy: Padlo mnoho návrhů, ale mně osobně byl název naprosto ukradený. Nakonec Tomuse napadlo cosi s šíleným medvědem a nějak se to ujalo.
Tomus: Je to geniální anglická slovní hříčka, ale musím přiznat, že ne naše původní – na začátku tohoto roku vyšla adventura Grr! Bearly Sane, z níž jsme její princip bezostyšně vykradli. Nicméně medvídek v logu a zvuková podobnost bearly x barely fungují skvěle…

A jaký je váš vztah k medvědům?
Tommy: Oba jsme zoofilně orientovaní. Já začínal s pandou, Tomus tuším s leguánem. Setkali jsme se při otevírání jedné ZOO a řekli jsme si – medvědi, to je to pravé pro nás. Proto Bearly Sane.
Tomus: Veskrze pozitivní, už jen proto, že právě medvěd je kultovním zvířetem jiné hry, na jejímž vývoji se podílím – pohádkové adventury Pět kouzelných amuletů.

Jak funguje spolupráce přes internet na počítačové hře? Přeci je to jenom něco jiného, než když sedí dva vývojáři vedle sebe?
Tomus: Je to jiné, ale protože oba máme a používáme ICQ, není to takový problém, jak by se mohlo zdát. Výhoda společné práce v jedné místnosti je, že si navzájem vývojáři mohou leccos ukázat, takhle to chce přesnější zadání a precizní domluvu, dá se to ale zvládnout. Jedině kdyby nás bylo víc, bylo by to těžší...

Kromě tvorby her píšete i pro známé herní magazíny, nemáte už někdy těch her plné zuby? To ještě musíte tvořit další? :-)
Tommy: Krom zoofilie oba trpíme masochistickými sklony, takže nás to baví.
Tomus: Mám jich plné zuby permanentně. Stejně pravidelně ale zjišťuji, že pětiminutová pauza je až dost a závislost nedovolí vzdálit se od milovaných klasik (momentálně Civilization III). Workoholismus je strašná věc, počítačové hry zhouba lidstva, pro zkázonosnost internetu už ani nenalézám slov. Všemu jsem propadl a jsem na to hrdý…

Jaké byly vaše zkušenosti s tvorbou her před založením Bearly Sane?
Tommy: S tvorbou her? Na základní škole jsem vyrobil pexeso. Říkali, že jsem nadaný…
Tomus: Dvě tři vlastní nedokončené blbinky v Qbasicu, jistý inspirační podíl na některých titulech The DOBROVODA, který sedí vedle mě v lavici, ale hlavně scénář k humorné adventuře Chmelnica, jehož realizaci zajistila Maruška Zavoralová alias Marion Software a samozřejmě scénáristické práce na chystaném titulu Pět kouzelných amuletů – jedné z nejambicióznějších českých amatérských her vůbec. Mimochodem – PKA už jsou hotové a brzy se dočkají oficiálního vydání!

Ius Mortis Jo a co to vlastně znamená Ius Mortis?
Tomus: Znamená to latinsky "právo na smrt," myslím, že to dobře vyjadřuje, o co ve hře jde - a zároveň to i slušně zní.

Hra se točí dost okolo snahy hlavní postavy spáchat sebevraždu. Jaký je váš názor na vlastní smrt? Myslím tím, že by jste si vzali život sami...
Tomus: Každý někdy na sebevraždu pomýšlí a vnitřně se okřikne, když se zhrozí, nad čím to vlastně uvažoval. To se mi pochopitelně nevyhnulo, ale to už by muselo být, abych si vzal život vědomě. Mnohem větší pravděpodobnost je, že se zabiju vlastní nešikovností...

Věříte v Boha? Myslíte si, že myšlenka křesťanství je dobrá a nebo špatná?
Tommy: Já v Boha nevěřím a Tomus je podle mých posledních informací těžký satanista. Jestli je křesťanství dobré? Dle mého názoru je to jen výmysl…všechno je jen výmysl, i já jsem výmysl. I ty, co to čteš, si jen výmysl!
Tomus: V Boha nevěřím. Moje víra je asi nejspíše chemickobiologický fatalismus – všechno je předurčeno, ne ale nějakým zapsáním do svitku "tam nahoře", ale dáno reakcemi částic a mikrosvětem, kde něco jako náhoda nebo svobodné rozhodnutí neexistuje. S křesťanstvím je to složitější. Málokterá instituce jako církev byla během své historie (a stále je) tolik prošpikovaná tmářstvím a nedostatkem ochoty reagovat na změny ve světě. Nicméně křesťanství je v určitém směru pozitivní, protože díky desateru se do společnosti zakořenila řada dobrých morálních hodnot a zvyklostí.

Jak jste přišli na nápad zasadit Lus Mortis do světa, kde vládne diktatura církve?
Tommy: Já do toho Tomusovi nekecal, sem v našem týmu spíš pod pantoflem.
Tomus: Původně to měla být hra čistě o tom, jak se hlavní hrdina chce zavraždit, ale je na to psychicky příliš slabý a musí najít pomoc, aby to vůbec dokázal. Ukázalo se, že to ale nestačí – a četba 1984 od Orwella nabídla skvělou možnost. Co když je hlavní hrdina odhalený odbojář v nějaké nepříjemné diktatuře? Odtud byl jen krůček k myšlence totalitní teokracie, neboť taková konstrukce není vůbec nereálná (jak dokazují u některé dnešní státy)…

Ius Mortis Příběh poukazuje na to, že každá dobrá filosofie se může v rukou špatných lidí změnit na prostředek zla... Myslíte si, že by se mohlo v budoucnosti stát něco, co by způsobilo opětovný vzrůst moci církve až do takové míry jako v Ius Mortis?
Tommy: Ne, dokud tu budu já.
Tomus: V západních zemích to je nepravděpodobné a křesťanství už na to podle mě potenciál nemá, v zemích muslimských tomu je ale jinak a vlastně není třeba hovořit teoreticky – za vše mluví příklad talibského Afghanistánu nebo dnešního Íránu…

Proč by jste doporučili hráčům, aby si zahráli právě Ius Mortis?
Tommy: Já se je naopak budu prostřednictvím rozhovorů jako je tenhle spíše odehnat, aby nepoznali to veliké zklamání doprovázené poměrně velikým mediálním hype. Nevěřte těm preview, bude to jen podprůměrná adventura s hnusnou grafikou!
Tomus: Pokud sami dělají hry, tak možná aby si zvedli sebevědomí, no a jinak především kvůli hutné atmosféře a originálnímu příběhu.

Na jaké lokace či postavy se ve hře můžeme těšit?
Tommy: Jak je komu libo, třeba se můžete těšit na obývák nebo kuchyni :o) Co se postav týče, na ty se těšit můžete, ale moc jich tam nebude. Asi tak dvě :o)
Tomus: Lokací i postav bude minimum, jedná se skutečně o rozsahem kraťoučký titul, až je mi trapné na něm dělat takhle dlouho. Takže ze mě v tomhle nikdo nic nevytáhne…

Co vás na tvorbě Ius Mortis baví a co nebaví?
Tommy: Mě nebaví začínat vůbec nějakou práci. Jakmile se však do toho dostanu, už se začínám chytat.
Tomus: Bavilo mě psát scénář a baví mě komandovat Tommyho, co má kreslit. Ale bohužel mě čím dál tím víc nebaví pracovat na skriptování a zjišťovat, co všechno nefunguje a je třeba opravit.

Ius Mortis Je možné, že se v budoucnosti setkáme s pokračováním Ius Mortis?
Tommy: Tak hodní zase nejsme. Hráče šetřit nebudeme! Sice je pokračování Ius Mortis velké tabu, ale máme s Tomusem v plánu pokračování jiné adventury.
Tomus: Možné je všechno, ale pravděpodobnost Ius Mortis 2 je skutečně hodně malá. Hlavní hrdina přece na konci zemře – a my nejsme z těch, kteří by své Sherlocky Holmese nebo Lary Croft tahali z hrobu.

Co přijde po Ius Mortis? Budete tvořit další hry? A máte představu jakým směrem se budete ubírat?
Tommy: Jak jsem naznačil výše, máme v plánu dělat na pokračování jiné adventury. Já se mezitím graficky angažuji v jiných týmech, takže mi snad to nadšení zůstane.
Tomus: Budeme, proč by ne. Pravděpodobně se stále podržíme žánru adventure, dost možná nabídneme hráčům pokračování jednoho pěkného a tentokrát humorného titulu z české amatérské scény.

Plánujete nějaká vylepšení na svých internetových stránkách?
Tomus: V brzké době ne, s jejím vzhledem jsme celkem spokojeni. Mohla by být častěji aktualizována, ale nechceme zase psát o ničem a plnit čtenáře planými sliby.

Jak jste spokojeni s WME?
Tommy: Já ve WME dělal už za vlády Rakouska – Uherska a musím uznat, že Mnemonic odvedl skvělou práci. Ale to je asi otázka na Tomuse.
Tomus: WME je perfektní, i když proti AGS třeba o malinko složitější. Zase je ale schopnější a když na něj někdy nadávám, ukáže se nakonec, že chyba byla stejně u mě…

Není podle vás škoda, že na WME nevznikají hry masově? Přeci jen by si zasloužil větší pozornost...
Tommy: Vývojáři mají právo si vybrat, ve kterém enginu budou svou hru dělat. Stejně tak jako grafici mají právo vybrat si svůj program. Jediné, co zatím nemůžeme, je říhnout si v divadle…taková privilegia zase nemáme.
Tomus: Já myslím, že se to brzy spraví. Čeští vývojáři už jej objevili dávno a zahraničním to nebude trvat o tolik déle.

Které české adventury vás nejvíce okouzlily a proč? Může jít i o staré kousky ze začátku devadesátých let...
Tommy: Jsem trochu paradoxní človíček. Adventury coby žánr mi příliš nevoní. Abych pravdu řekl, vyhýbám se jim jako čert kříži, protože se u nich zkrátka nudím.
Tomus: To by bylo na dlouho – z komerčních ale jednoznačně Posel smrti za svou atmosféru i provedení, z freewarovek pak Mrtvé město ze stejných důvodů. Ta hra je vynikající!

Kolik hodin denně strávíš u monitoru?
Tomus: Dvacet čtyři a kousek. Aspoň mi to tak někdy připadá. Jsem závislý na počítači, hrách a internetu - a nestydím se za to. ;-)

A další otázka jen pro Tomuse... Máš čas zajít někdy na pivo?
Tomus: A to zase jo... Jakožto aktivní sportovec bych sice pít neměl, ale znáte přece magickou přitažlivost "G", ne?

Zatím jste pouze dva, nechcete v blízké době přibrat někoho dalšího?
Tomus: Možné to je, nikoho ale aktivně nehledáme. Samozřejmě by bodnul kvalitní hudebník, ale takových je v amatérské scéně velký nedostatek. Ale vystačíme si i ve dvou ;-)

A moje oblíbená závěrečná otázka... Co byste vzkázali našim čtenářům?
Tommy: Pokud jste to dočetli až sem, docela vás obdivuji. Já osobně rozhovory moc nečtu, protože k nim mám stejný vztah jako k adventurám – nuda, strašná nuda. Bylo by troufalé říci, že PlnéHry jsou jen dvojky a že máte raději chodit na FreeHry.cz, kde se dozvíte nejnovější drby ze zákulisí? :o)
Tomus: Samozřejmě, aby nám zůstali věrni, nečetli konkurenci, nespamovali diskuse a chovali se prostě jako slušné dojné krávy čtenosti ;-). A jinak: mějte se hezky…

P.S.: Tommy, ty si o něco říkáš. Místo aby ses se svým webem šel radši po právu zakopat, ještě si zakládáš na problémy… ;-)

Autor:
  • Nejčtenější

The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii

10. ledna 2019

Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...

Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou

4. ledna 2019

V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...

Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství

14. prosince 2018  14:43

Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...

King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí

12. prosince 2018  14:35

Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...