Black Crypt – slavný dungeon opět na scéně
Black Crypt byl titulem, jímž na konci 80. let debutovala tehdy ještě zcela neznámá vývojářská společnost Raven Software. Osm lidí takřka doslova na koleně splichtilo titul, jenž byl ve své době, ale i dlouho poté, titulován jako amigácký Lands of Lore, první revoluce v RPG žánru po příhodu Dungeon Mastera a podobných superlativů by se v nadšených článcích v herních časopisech našla celá řada. Následovaly další hity, s akcí mixované RPG Shadowcaster, čisté doomovky Hexen a Heretic (obě se dočkaly shodně po jednom pokračování) a pak už tituly, které určitě poznají i dnešní hráči v čele se Soldier of Fortune nebo Star Trek: Voyager – Elite Force. V srdcích mnoha služebně starších pařanů ovšem nejnesmazatelněji zůstala zapsána právě černá krypta – a to není jen záchvěv nostalgie a dědkovského vzpomínání na doby, kdy všechno bylo lepší a i ty rohlíky koneckonců levnější. Dokazuje to ostatně i její aktuální verze, která bez problémů běží i na nových počítačových systémech.
Za novou verzí tentokrát nestojí žádný tým nadšenců a amatérských autorů, nýbrž přímo lidé, kteří vytvořili originál. I proto mají ke svému dílu tu správnou míru úcty a jejich přístup k předělávání je jednoduchý: přeportujeme původně Amigový titul tak, aby byl pokud možno co nejpřesnější kopií originálu. Black Crypt na PC tak přichází se vším, co v době jeho vydání imponovalo hráčům, zároveň ale s nezanedbatelnou technickou zaostalostí a prostotou grafiky. Herní systém je jasný: čtverečkový dungeon, v němž si hráč nejprve vytvoří svou družinku postav a následně s ní prochází dlouhatánské kobky o mnoha patrech, jež jsou doslova přecpány poklady, nepřáteli, rafinovanými logickými hádankami a samozřejmě též zrádnými pastmi. Jakkoliv byl design úrovní v Dungeon Masteru velmi pokročilý a na přemýšlení náročný, Black Crypt jde ještě o pořádný krok dál a dostat se na její konec je práce na pěkných pár hodin, jak ostatně všichni, kdo původní titul zkusili, jistě rádi potvrdí.
Zachován zůstal systém povolání, zvyšování levelů, stejně funguje i kouzlení, jednodušší, ale o nic méně zábavné než v Dungeon Masteru, na svém místě jsou i všechny ovládací prvky. Grafické provedení je téměř dokonale statické – a těžko zde něco vyčítat, neboť tak prostě krokovací dungeony dříve vypadaly (toto změnil, byť stále jen v malé míře, až Stonekeep v roce 1996 a samozřejmě geniální Ultima Underworld 1 a 2). Prostředí je monotónní, zato příšery rozhodně stereotypem netrpí a dovedou nepříjemně překvapit. Hlavní hodnota Black Crypt v této verzi samozřejmě spočívá především v nostalgickém vzpomínání na dřevní doby herní historie – a nejednomu amigistovi jistě ukápne slza při vzpomínce na další skvělé hry, jež mohli PCčkáři jen zlostně závidět (takový Chaos Strikes Back se na osobních počítačích objevil až poté, co chytří programátoři rozluštili část zdrojového kódu původního DM a vytvořili ho jako přídavný modul). Zároveň se však jedná o navýsost hratelný kousek, který potěší a na dlouho zabaví každého, kdo k němu přistoupí bez předsudků, že jde "zase o nějakou starou vykopávku".
Hodnocení hry
Naše hodnocení
Hodnocení čtenářů
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 92 čtenářů
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...