Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cave of No Return – všechna špatná rozhodnutí

aktualizováno 
Hrdinka už zase běží o život. Smrtící tempo ale pohřbívá nejen ji, nýbrž i hru samotnou.
30

Cave of No Return

Platforma: Freeware
Výrobce: Anders Andersson

  • Má to grády
  • Špatná náhodná generace levelů
  • Nekompromisní systém smrtí
  • Absence děje či zajímavé stylizace
  • Nevýrazná grafika

Stáhnout

cave_01Vidina náhodně generované herní mapy prochází hlavami nezávislých designérů a vzbuzuje pocity srovnatelné s náladami obyvatel Betléma v roce 0. Takové náhodné generování totiž umí divy – ušetříte za tvorbu mapy a rozsévání nepřátel, a zároveň i hráči budou pokaždé zkoumat nové prostředí. Dokonalá znovuhratelnost. Jenže pokud se to udělá blbě – jako v případě hopsačky Cave of No Return od Anderse Anderssona – dobrý dojem nevyleští ani krém od Horsta Fuchse.

Máme dnes co dočinění s hopsačkovým subžánrem furtběžíš, ve kterém vám panák (v tomto případě panačka) utíká sám (sama) od sebe a na vás jako hráči je v časové tísni rychle reagovat na překážky. Nejde se zastavit, takže celá hratelnost vyplývá z neustálé hrozby, že jediná chyba může být váš konec. Nejtypičtějším představitelem žánru je flashovka Canabalt, která právě oplývá náhodně generovaným prostředím, a loni jsme tu měli také skvělou atmosférickou věc jménem rComplex, která koncept furtběžíš okořenila přímočarým příběhem a opulentní stylizací.

cave_02Bohužel, Cave of No Return kombinuje původně dobré nápady předloh do šíleného mixu. Nejprve zcela opomíjí jakékoliv vyprávění, které výrazně pomáhalo právě rComplexu. Následně "překvapí" nezajímavou retro manga stylizací (po kolikáté už?), aby vše završilo nesmyslnou obtížností a bizarně implementovaným generováním levelu. Na rozdíl od obou předloh je totiž každý přešlap penalizován úmrtím postavy. Zatímco benevolentní Canabalt umožňoval čas od času nabourat do krabic a benevolentnější rComplex dokonce zpomaloval monstrum za zády, Cave of No Return zvládne pouze vypsat obrazovku GAME OVER.

Drakonická obtížnost je sama o sobě iritující součástí hry, ale teprve ruku v ruce s náhodně generovanými levely vytváří smrtící spirálu hráčova hněvu. Není tak problém přeskočit jednu překážku, abyste už při doskoku narazili do dalšího krápníku (= smrt) nebo zdi (= taky smrt). A platí to i v případě, že padající tunel předběhnete o celou obrazovku. Hrdinka si zkrátka rozryje rypák a GAVE OVER. Ač by hra mohla fungovat s předem vytvořenou mapou nebo s trochu vlídnější obtížností, kombinace obojího ji láme vaz.

cave_03Ve finále Cave of No Return nenabízí nic z nadbytečného pozlátka (grafika, stylizace, děj) ani rozumné hratelnosti a zůstává pouhou špatnou kopií své inspirace. Panu Anderssonovi gratulujeme.

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

30 %

Hodnocení čtenářů

27 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 14 čtenářů

Nejčtenější

V surreálné a děsivé Rot je svět kolem vás ve smyčce

Rot

Horor s obtížně čitelným dějem, ale nekonečně podmanivou atmosférou. Rot má vizuál, který vám vyrazí dech.

V pohádkovém Shattered bojujete proti zlu svým ptačím zpěvem

Shattered

Ostrov ptačích pěvců je v ohrožení a jen vy, jakožto nejzdatnější z nich můžete vše zachránit. Tedy, pokud vás neodradí...



V Monster Sanctuary jste pánem divé zvěře a Pokémonů

Monster Sanctuary

Podobně jako ve slavných Pokémonech, i v této hře za sebe necháváte bojovat zvířecí kamarády. Monster Sanctuary je...

Svět loutek je v Ruben's Puppets na pokraji války

Ruben’s Puppets

Tato hra není neobvyklá jen zasazením do pohádkového světa loutek, ale také svým žánrem. Akčních strategií se poslední...

Další z rubriky

V morovém Plague by se mlha a napětí dalo krájet

Plague

Doktor s morovou maskou nespí ani v noci a zrovna vy máte smůlu, že se mu připletete do cesty. Pomůže vám hustá mlha...

V surreálné a děsivé Rot je svět kolem vás ve smyčce

Rot

Horor s obtížně čitelným dějem, ale nekonečně podmanivou atmosférou. Rot má vizuál, který vám vyrazí dech.

V Monster Sanctuary jste pánem divé zvěře a Pokémonů

Monster Sanctuary

Podobně jako ve slavných Pokémonech, i v této hře za sebe necháváte bojovat zvířecí kamarády. Monster Sanctuary je...

Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku
Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku

Jedním z nejčastějších sociálních problému, se kterými se dnes potkávají Češi, je pád do dluhové pasti. A může za to hlavně nedostatečná finanční gramotnost, na kterou se ve školách trochu zapomíná. Trénujte ji se svými dětmi už od předškolního věku a ušetříte jim tak v budoucím životě spoustu potíží. Kdy a jak můžete děti finančně vzdělávat?



Najdete na iDNES.cz