Continents – vydařená tahová strategie
Strategické hry se ve volně šířitelné oblasti pohříchu velmi často nesou v rovině jednoduchých textovek, kde hráči obchodují stylem skákání mezi čtyřmi místy a porovnávání cen. Nic proti titulům typu Ocean Trade či Seventh Heaven, ale srdce pravověrného stratéga jistě tu a tam zatouží po komplikovanější hře s širšími možnostmi a variabilnější hratelností. Po delší době půstu přichází javovská tahovka Continents. Na první pohled se zdá nenápadná, už na ten druhý se z ní ale klube výtečná středověká variace na Civilization s řadou chytře navržených mechanismů. Základem všeho je boj osmi panovníků na život a na smrt v krajině, kde je už od počátku rozmístěno několik měst. Cílem je získat si co největší převahu, stavět nová města a dobývat cizí, vyrábět bojové jednotky a vynalézat nové technologie. Na nižší rovině pak Continents obsahují mikromanagement měst, bojovou taktiku a starání se o spokojenost obyvatel. Je toho mnoho, přesto pojďme alespoň na chvíli proniknout hlouběji do systému hry.
Základem úspěchu je kvalitní rozvoj měst. Každé z nich je charakterizováno počtem obyvatel, jenž se zvyšuje po naspoření určitého množství jídla. Jednotliví obyvatelé jsou manipulovatelnými položkami. Hráč je musí vyváženě přidělovat buď na farmářské a těžařské práce v terénu (stejně jako v Civilization, těží se ale mnoho různých surovin a na všechny kromě jídla je potřeba specialisty – dřevorubce, kameníka apod.), nebo do zaměstnání v budovách samotného města. To je zpočátku jen jedna konstrukční stavba, kde se produkují kladívka (~ štítky produkce v Civilizaci – základní "surovina" z níž vznikají všechny stavby, vždy je ale třeba dodat ještě určitý obnos kamene, kovu, dřeva apod.). Po vystavění tréninkové budovy pak lze obyčejné vesničany za knihy, jež se právě v této stavbě produkují, a suroviny na výrobu zbraní, přeměnit v bojovníky různého druhu. Zdá se to možná složité, po několika pokusech ale systém správy města pochopí každý. Je vymyšlen chytře, komplexně a přitom je ovládání velmi snadné a přehledné.
Na mapě samotné lze zakládat (v dostatečné vzdálenosti od ostatních) nová města, nebo dobývat cizí. Válčení probíhá podobným stylem jako v Civilizaci. Každá jednotka má určitý počet útoků, přičemž ve chvíli, kdy se oboří na jinou, už se šarvátka řeší automaticky a jejím účastníkům dle síly a obrany ubývají životy. K mání jsou jednotky peší s meči a kopími, střelci, rytíři a řada speciálních, které jsou specifikem jednotlivých národů. Ve hře funguje i diplomatický systém, jímž lze domlouvat spojenectví a příměří, AI má ale tendenci často své přátele zrazovat, takže pozor: nic není definitivní. Civilization připomíná i menu výzkumu, kde lze zadat určitou technologii a dle peněz, jež jsou do vývoje investovány, se tu a tam povede přijít s vynálezem a získat bonus pro další tahy. O Continents by se v podobném stylu dalo psát ještě dlouho, ale už je pomalu na čase recenzi uzavřít: snad jsou strategicky pozitivní lidé již dostatečně přesvědčeni, že ačkoliv grafické zpracování je jen lehce pod úrovní Civilizace 2, stojí Continents za důkladné vyzkoušení.
Hodnocení hry
Naše hodnocení
Hodnocení čtenářů
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 35 čtenářů
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...