A právě na těchto zákonech staví i celá hratelnost hry Critical Mass, která nabízí těm kdo si ji stáhnou tři odlišné světy, které se navzájem liší zabarvením, pozadím a rostlinstvem kterým je osazeno okolí. Do těchto míst vstupujete vždy se stejným cílem – vyhrát nad ostatními počítačem ovládanými protivníky, kterých se po herní ploše pohybuje obyčejně tak kolem pěti.
To mimo jiné znamená, že se prakticky okamžitě po začátku hry v některé části herní mapy strhne obrovská mela do níž se natlačí všichni zdejší obyvatelé a snaží se co nejmíň ran získat a zároveň co nejvíce jich dát. K tomu navíc poměrně šikovně slouží i zmiňované rostlinstvo, kterým nebudou nic jiného než palmy bez listů a podobně tvarované futuristické kousky. K těm stačí jednoduše přijít, zmáčknout obě tlačítka myši, čímž jej vezmete do rukou. Pak se vydáte směrem k protivníkům na opakovaným mačkáním levého tlačítka se do nich budete nově nabytou zbraní strefovat. Ta ale samozřejmě nemá nekonečnou výdrž a po chvíli vám z rukou sama odpadne.
Další zajímavostí je že při získávání nových atomárních kousků, které vymlátíte z počítačem ovládaných bojovníků vám nejen narůstá ukazatel v horní části obrazovky ale se také zvětšuje vaše maličkost. To působí ve výsledku opravdu zajímavě a budete-li opravdu úspěšní může stav v pokročilejších fázích boje vypadat tak, že se budete procházet po herní mapě čtyřikrát větší než na začátku a na ostatní budete pohlížet s pořádným nadhledem. Toho ale nebude díky poměrně slušné umělé inteligenci vůbec snadné docílit.
Grafické kvality nabízené mlátičky můžete posoudit z okolních obrázků, přičemž v pohybu hra vypadá ještě o něco lépe. Vhodně zvolená komiksová grafika doplněna o zajímavé efekty odpadávajících částic ve výsledku působí více než skvěle.