Cube Trains

Výrobce: David D. Roberts

• opravdu důkladné procvičení mozkových závitů
  • editor
  • některé mapy jsou kvůli více úrovním matoucí
  • možná až moc náročné

Ačkoliv se na první pohled Cube Trains tváří jako budovatelská strategie po vzoru třeba takových Transport Tycoon, zdání klame. Jedná se o zcela krystalicky čistou logickou záležitost. Stavitelem skutečně hráč je, ale na mimořádně omezeném prostoru, který určuje, že nejde ani tak o strategii, jako o hříčku, která procvičí především mozek. Technicky slušná hra obsahuje v základu jen pár úrovní, ale díky jejich náročnosti je skutečnou výzvou i pro velmi přemýšlivé hráče.

Cube Trains
Cube Trains

Je to zcela jednoduché: Na několikapatrové mapě ohraničené zdmi se nachází několik tunelů. Z jednoho vlak přijede a do druhého musí v pořádku dorazit. Aby se tam skutečně dostal je váš úkol. Slouží k tomu několik druhů staveb, které je třeba dobře rozmístit tak, aby koleje směřovaly nepřetržitě až k výjezdu z mapy. Řeknete si: "Jaký pak problém? Prostě nasázím koleje od jednoho konce na druhý a hotovo." Zčásti budete mít pravdu. Ono to ale tak jednoduché nebude.

Na mapě jsou totiž minimálně tratě dvě, tedy dva tunely pro příjezd a dva pro odjezd odlišené barevně. Takže je potřeba spojit kolejemi správné tunely. Díky extrémně omezenému místu, kde stavět se však před hráčem otevírá dimenze, kterou od hry asi nečekal: "hustá" logická práce.

Cube Trains
Cube Trains

Ačkoliv hráč není limitován penězi nebo něčím podobným a může stavět jak chce, mapy jsou navržený tak, aby se při správném skládání kolejí, nadjezdů, podjezdů, zatáček a mostů dost intelektuálně nadřel. Už práce na první mapě vypadá neskutečně jednoduše, ale nenechte se mýlit. Spojování kolejí dvou tratí, které jsou v různých rovinách mapy, je skutečně oříškem. K základům slouží tutoriál, kde jsou nastíněny primitivní principy staveb a hry vůbec, ale pak už je to jen na vás.

Cube Trains
Cube Trains

Osobně mám pocit, že mapy jsou navrženy tím způsobem, že správná konstrukce trati (tedy způsob, jak dokončit misi) je jen jedna, ale možností jak co postavit je mnoho. Je to na jednu stranu celkem omezující fakt (možná i krapet sadistický), ale pokud hráč hledá plnou hru zdarma, která procvičí jeho mozkové závity, tak už hledat nemusí. Cube Trains to udělají dokonale. Obtížnost je na každé mapě znatelně vyšší než na předchozí a ke všeobecné radosti je přítomen jednoduchý editor. Kdo se nebojí přemýšlet, má volbu předem jasnou, ale varuji vás, není to žádný běh na krátkou trať.

Pod tlačítkem "stáhni" se ukrývá .zip verze pro Windows. Na oficiální stránce hry lze najít i verze pro Linux či Mac OS: Odkaz

80 %

65 %