Nezávislé hry mají oproti komerčním jednu velkou výhodu. Autoři se nemusí věnovat délce hry a mohou si dovolit vytvořit jednolevelovou záležitost, do které vměstnají co nejvíce originality a dílko náležitě vyšperkují. Přesně taková je akční japonská střílečka Every Extend. Samotná hra se sestává z jednoho levelu, jehož délka závisí na vaší šikovnosti, ale většinou nezabere více než několik minut. Poté se setkáte s hlavním bossem a s vystaveným účtem se dostavíte k pokladně. Ovšem pozor. Sečtením bodů to nekončí a do hraní se pustíte znovu. A pak znovu a znovu, až se dostaví klasický syndrom závislosti, kdy se neodtrhnete, dokud alespoň trochu nevylepšíte svůj předchozí rekord.
Po herní ploše se prohání letky kostiček tvořené dvěmi bílými a jednou barevnou. Vy ovládáte hvězdičku, která umí jedinou věc: odpálit se ve stylu kamikaze. Protože i ostatní kostky jsou výbušné, dochází postupně k řetězovým reakcím a z barevných kostek vypadávají bonusy. Červené jsou nejdůležitější: přidávají ostatním kostkám rychlost, takže se jich nahromadí najednou na obrazovce víc a jejich zničením získáte také víc bodů. Zelené vám přidají body a je dobré jich sebrat několik za sebou, protože se skóre násobí. Vše se točí kolem bodů a po zničení hlavního bosse se na ně přepočítá i délka největšího zničeného řetězce, zbývající čas i počet bomb.
Princip hry je tedy jednoduchý jako facka, ale těchto několik esencí lze různě kombinovat a každá drobnost ve finále rozhoduje. Svou roli hraje správné načasované odpálení, ale i směr, protože bonusy se vzdalují opačným směrem a mohou vám utéct za okraj. Every Extend má i druhý mód, který se od základního liší výbušnými kostkami a také základní kostky po výbuchu zanechávají zraňující paprsek. Hezkým zpestřením je možnost přehrávání nejúspěšnějších her. Jejich sledováním se můžete i lecčemus přiučit. Postupně budete pronikat do hry a získávat lepší a lepší skóre a věřte, že ti nejlepší dosahují i počtu 3 milionů bodů, což se vám bude na počátku jevit zhola nereálné.
Grafika v Every Extend je založena na skvělém particle systému. Není se také čemu divit, když je zde jeden výbuch za druhým a o úlomky není nouze. Povedená je i hudba a doprovodné hlášky, takže ani technické zpracování vás od hraní nemůže odradit. Pokud jste již dlouhou dobu nehráli střílečku, která by vás přikovala k židli a vy jí přizpůsobili i biologické pochody těla, je dnešní hra jedním z kandidátů. A pokud se přeci jenom odtrhnete, nezapomeňte se do diskuse pochlubit se svým skóre.
- úterý 2. srpna 2005
- 8