Lucas Arts, ač se již v dnešní době čistokrevným adventurám nevěnují, patří k největším osobnostem historie klasických kreslených point’n’click her z počátku 90. let. Jejich Monkey Islandy, Indiana Jonesové, Zak McKrackeni, Day of The Tentacle, Samové a Maxové a další a další soutěžili s nekonečnými Questy od Sierry či ranými pokusy Revolution Games. A nutno uznat, že i když rozdíl nebyl velký, povětšinou vítězily právě lucasovky – snad kvůli své roztomilé grafice, snad kvůli svému lehkému a inteligentnímu humoru, snad kvůli perfektní hratelnosti. Série Monkey Island pak patří k vrcholům i v rámci Lucas Arts – a tak není divu, že když už chtějí fanoušci vytvořit parodii či prostě jen freewarovku založenou na tématice některé z klasik, vyberou si velmi často právě dobrodružství začínajícího piráta Guybrushe Threepwooda.
Fate of Monkey Island od Scurvyliver Interactive je přesně takovým případem. Je vytvořen v nechvalně proslulé Games Factory, přesto nabízí slušnou zábavu, ve které se mixují adventure a akční prvky (ty první ale naštěstí vítězí). Hlavním hrdinou není – jak by se možná dalo očekávat – starý známý Guybrush, ale – dramatická pauza – opice. Ano, ostatně kdo by se tomu na Opičím ostrově divil, že?
Opičák (jeho jméno ve hře nepadne, budeme mu tedy říkat takto) by se nejraději pokojně válel na stromě a ládoval si lavór banány, situace mu to ale nedovoluje. Dobře známý pirát LeChuck chce v rámci svého strašlivého plánu udělat ze všech opic na ostrově otroky (to by zas tak nevadilo), které využije k nejrůznějším pracem (to už je horší). Je třeba zachovat důstojnost opičího druhu a bránit svou nezávislost v povstání.
Fate of Monkey Island je technicky udělán trochu jinak, než jsou asi adventuristé zvyklí. Celá hra je dvojrozměrná, jako by se jednalo jen o plošinovku. Šipkami se hlavní hrdina pohybuje do stran, Shiftem skáče, má-li zásoby kokosových ořechů, může i Ctrl střílet. A všechny tyto schopnosti se ve hře využijí – bude nutné omračovat stráže či odvracet útok lodí na opičí pevnost. Mimo to ale může ještě Opičák pomocí klávesy T vést rozhovor s přátelštěji naladěnými postavami a akční klávesou P sebrat či pohnout/přehodit/zatlačit aktivní předmět. Mezerníkem se pak používají vybrané předměty z inventáře. Je to trochu krkolomné, ale funguje to – byť každý by určitě raději dal přednost klasickému point’n’click způsobu.
Ač se to může zdát nepravděpodobné, adventure prvky skutečně převažují a hráč se zapotí nad přemýšlením, kde přijít k banánům k zaplacení přechodu přes most či jak získat sošku, o které si většina lidí myslí, že je to jen mýtus. Hraní sestává z klasického pobíhání po lokacích, sbírání a používání předmětů a občasných rozhovorů, což je dobře, akční mezihry bohužel nejsou dvakrát propracované a hru sice zpestřují, osobně bych se ale bez nich raději obešel.
Grafické zpracování nepatří k nejdokonalejším. Je fakt, že některá pěkná pozadí i postavy se najdou, to jsou ale většinou ta/ty vykradené z původního Monkey Islandu. Za pozitivum lze považovat fakt, že hra běží v rozlišení 640x480 a obsahuje řadu původních melodií, kterým léta na atraktivitě neubrala ani v nejmenším.
Závěrečné hodnocení bude možná znít trochu rozporuplně: adventure fanoušci si FOMI stáhnout mohou, milovníci Monkey Islandu musí – a ostatní nechť si to dobře rozmyslí. Nejde o špatnou hru, ale na Plných hrách máme lepších adventur spousty.
P.S.: Tradičně jsme připravili i kompletní návod, byť FOMI není příliš obtížnou hrou…