Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fenix Team – čeští zabijáci Warcraft III

  12:00aktualizováno  1:26
První díl našeho nového seriálu profilů nejúspěšnějších českých amatérských studií představí Fenix Team, autory dvou fantasy strategií: Poselství trůnu a Legenda. První si získala srdce fanoušků ještě jako freeware, druhá autorům vydělala jako komerční titul…

Poslední zápis kronikáře Roba Tschorna

Můj život končí, mé dny jsou sečteny
a v takové chvíli se člověk snáze chápe pera ....
V takové chvíli se kronikář vrací ke svým soupisům
matrik, počasí a cel a vidí,
že po něm nezůstane nic .... ,
než černé kaňky na oslí kůži.
V takové chvíli člověk zatouží (i já jsem zatoužil),
uchovat ne zprávy a čísla, ale příběh.
Příběh cti, odvahy a statečnosti,
který poví budoucím víc, než nespolehlivé jazyky.
(kronikář "Rob Tschorn")

Dnes začínáme pravidelný seriál věnovaný těm nejúspěšnějším českým amatérským vývojářům. Shrneme v něm cestu, kterou jednotlivé týmy prošly, a úspěchy, jichž dosáhly jak na freeware, tak i v komerční scéně a představíme jejich nejlepší hry. Pro začátek jsme vybrali ne zcela notoricky známé, ale bezesporu úspěšné uskupení. Fenix Team má vlastně na svědomí jen dvě hry, zároveň je však jedním z nejlepších příkladů toho, jak se může cílevědomá skupinka vývojářů propracovat až k profesionální tvorbě a finančnímu úspěchu, který se sice nemůže rovnat Carmackovi a jeho sbírce Ferrari a podobným výstřednostem, za zmínku však rozhodně stojí.

Fenix Team Nesnadné začátky
U zrodu slávy týmu s mýtickým z vlastního popela se rodícím ptákem ve znaku stál současný leader, Jan "sicco" Mrkvička. Prvním projektem, na němž zprvu sám, posléze s pomocí jednoho grafika, scénáristy a překladatele, pracoval, byla fantasy strategická hra Poselství trůnu. Její vizuální stránka byla porůznu vykradena z různých her a v průběhu prací se sicco sám učil programovat a přecházel z Pascalu na C a posléze na Visal C, přesto se však už zpočátku velmi ambiciózní titul dočkal v průběhu roku 2000 dokončení. Dobová hodnocení na serverech věnovaných volně šířitelným hrám byla euforická. Autoři se rozplývali nad chytrým herním systémem a precizním provedením, načež se snažili vytáhnout ze členů Fenix Teamu informace o nových projektech a plánech do budoucna.

Legenda: credits

PRODUCER
DXT ComputerS spol. s r.o.
Martin Ladýř

PROGRAMING
Jan "Sicco" Mrkvička
Jiří "Komat" Dvořák

GRAPHICS
Martin "KillWer" Černoch
Jaroslav "Chuan" Cihelka
Patrik "3DPatrik" Špaček

LEVEL DESIGN
Jan Světlík

SOUND
Ivan Doležálek
Jan Dušek

MUSICS
Stanislav Pecho
Jan Řehák ml.

DRAFTS
Martin "Matty" Krch

SPECIAL THANKS
Y2k.Bug , Phoeniks

Fenix Team Poselství trůnu 2
A plány sicca i jeho kolegů byly pořádně ambiciózní. Vlastně hned po dokončení jedničky začala v jejich počítačích vznikat dvojka. Brzy vykrystalizoval scénář a základy herního systému projektu Poselství trůnu 2 s podtitulkem Vyhnanec. Původní koncept počítal nadále s tahovou hratelností, nejpodobnější měla být hra sérii Heroes of Might & Magic, s tím, že pohyby hrdinů by se odehrávaly v reálném čase. První obrazové ukázky s prací grafika KillWera vypadaly jednoduše skvěle a zdálo se, že se rýsuje vlajková loď českého volně šířitelného vývojářství. Pak ovšem došlo ke zvratu, o němž mnoho amatérských vývojářů sní, ale málokomu se skutečně splní. Fenix Team, dramatickou terminologií řečeno, dostal nabídku, která se neodmítá…

Proti všem


Krom jiného v mezičase mezi Poselstvím trůnu 1 a 2 a dále v průběhu prací na Legendě vytvořili členové Fenix Temu ještě mutaci PT 1 jakožto multiplayer online strategie. Tento projekt nebyl oficiálně dokončen, informace o něm se nalézají na této stránce, kde je též k mání volně stažitelná betaverze v poslední verzi 1.44.

Profesionálové
Na týmový e-mail dorazila v únoru 2002 zpráva od pana Ladýře ze společnosti DXT. Psalo se v ní o založení časopisu Pevnost a součástí byla i nabídka určité formy spolupráce. Následovalo osobní setkání, jehož výsledkem byla nabídka pracovat na Poselství trůnu 2 na plný úvazek. Jan Mrkvička a ostatní opustili svá zaměstnání a vrhli se do vývoje s novou vervou. Původní odhad vydání byl stanoven na léto 2003, v propagačních materiálech se ale nakonec objevily už Vánoce 2002. Hektický postup prací nadále komplikovaly nápady pana Ladýře, ale i členů Fenix Teamu, které rozmělnily původní návrh game designu a hra pomalu ale jistě začínala nepočetné skupince přerůstat přes hlavu.

Fenix Team Někdy to vyjít musí
První odložení na sebe nenechalo dlouho čekat. Kdyby měla být hra násilím vydána v prvním termínu, neměla by vůbec umělou inteligenci, multiplayer a celou řadu předmětů. Přesto se objevila předčasná recenze v časopisu Score. Redaktor udělil s ohledem na exkluzivitu vysokou známku, jako na potvoru pak ale byla již přejmenovaná Legenda odložena a na vydání její finální verze se čekalo ještě bezmála rok. Když hra konečně na podzim roku 2003 vyšla, vzbudila ohlasy spíše rozporuplné. Jediné vyšší známky se dočkala v "opravné" recenzi Score, naopak Level, BonusWeb i ostatní české herní magazíny ji hodnotily průměrně až podprůměrně. Herní systém značně degradoval na prakticky tuctovou realtimovou strategii, která v konkurenci technicky výrazně pokročilejších zahraničních her neměla šanci uspět. Legendě pak rozhodně neprospělo ani marketingové spojení s Pánem prstenů, jež přimělo kupující očekávat něco, co výsledný produkt nemohl ani v nejmenším splnit.

Legenda v literatuře

Sekce bonusů na homepage obsahuje i dvě navýsost zajímavé povídky na motivy jejího scénáře. Autorem obou je Jan Mkrvička, první se jmenuje Andělský prach a druhá nese název Krvavé prokletí. Dovolte malou ukázku...
"Probudila se, černé vlasy jí zakrývaly bledou, ale špinavou tvář. Ležela na tvrdé kamenné zemi někde v zatuchlé jeskyni. Nedaleko byl východ, zvenčí cítila vůni lesa a začínajícího letního dne. Slunce se opíralo do ranní rosy a tráva omamně voněla až sem. Vstala, prohlédla si své odřené ruce a zuboženou noční košili. Neztratila paměť, Kristiana, ano tak se přece jmenuje a je baronkou a správkyní města. Ale nevzpomínala si, jak se sem dostala..."

Co bude dál?
Ačkoliv Legenda rozhodně nebyla jednostranně propadák a i vzhledem ke slušné ceně, za níž se prodávala, svým autorům finanční odměnu přinesla, je budoucnost Fenix Teamu nejasná. Jan Mrkvička se v rozhovorech vyjadřuje neurčitě. Ani jeden z vývojářů již není zaměstnancem firmy DXT a o jejich dalších projektech lze jen spekulovat.

Minirozhovor s Janem "sicco" Mrkvičkou

Na jaké bázi momentálně funguje Fenix Team? Pracujete na nějakém novém herním projektu, nebo se věnujete něčemu jinému?
Fenix team teď vpodstatě nefunguje. Rozpadl se. Dva z jeho členů přešli do Midware, ostatní dělají mimo herní průmysl.

Co projekt onlinovky Proti všem - byl uložen k ledu?
On-line byla hra pro časopis Pevnost. Pevnost koupil nový majitel a s ní i server s databází.

Takže na vývoji se už bývalý Fenix Team nepodílí?
Myslím, že vývoj on-line proti všem ustal.

A ty sám děláš (a chtěl bych dělat) nyní co?
Momentálně jsem nezaměstnaný (užívám prázdnin). Na vývoji her je nejobtížnější organizace jiných, takže teď hry nevyvíjím. Občas něco naprogramuju, ale svou tvůrčí činnost jsem přesměroval na psaní povídek, prózy i poezie.

Autor:


Témata: Advent a Vánoce


Nejčtenější

Další z rubriky

Dovahkiin
Pojmenovali dítě podle postavy ze hry a získali hry zdarma na doživotí

Čerstvě narozený Dovahkiin byl pojmenován podle postavy ze hry na hrdiny The Elder Scrolls V: Skyrim. Jeho rodiče získali od vývojářů přísun her zdarma do...  celý článek

Kulivočko
Kulivočko - dojmy z dema

Zahráli jsme si demo české adventury Kulivočko.  celý článek

Mario
Největší herní klaďas Mario týrá zvířata, tvrdí jejich ochránci

Do videoher se kriticky pustila už i Americká organizace na ochranu zvířat PETA. Terčem kritiky se stalo nošení virtuální kožešiny. Organizace tvrdí, že nechce...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.