Herní univerzita DigiPen mezi nás vhodila další titul, pro který platí “navrch huj, vespod fuj.“ Trojrozměrná hopsací arkáda Fragment viděná z pohledu třetí osoby oplývá famózní grafikou a měla potenciál mít i famózní hratelnost. Nesmělo by ale jít o uspěchanou produkci studentů DigiPenu, aby se problematické časové termíny nevloudily do pochybné finální kvality – kdo si ze svých studií nevzpomene na sepisování esejí a rýsování výkresů na poslední chvíli? Zatímco řada her DigiPenu oplývá originálními nápady, Fragment má žel bohu pouze fragment jejich kvalit.
Expozice hry začíná havárií meziplanetární lodi pilotované polidštěnou liškou jménem Zen. Že jsme tu něco podobného měli nedávno? Na rozdíl od střílečkové arkády Unknown Planet je Fragment zcela mírumilovným titulem, v němž jako Zen hopsáte po levitujících ostrůvcích a sbíráte kusy své lodi. Veškerá hratelnost je přitom postavená na “rozbitém“ level designu, v němž se s Zenou musíte opakovaně odrážet od vzduchu (multi-skok), abyste dorazili na další létající ostrůvek.
A to je, milí přátelé, vše. Doufáte ve svěží obohacení hratelnosti skrze zkoumání tajemných sklepení? Či snad v zisk něčeho jako je portal-gun, díky čemuž by se (časem otravné) poskakování dalo realizovat mnohem jednodušeji? Doufáte marně. Fragment ke své vlastní smůle spoléhá na stále totožnou hratelnost, kterou variuje zcela nulově. Určitou spásou je grafický kabátek, i ten má ale podstatné nedostatky – nejhezčí prostředí je hned to první (havarovaná loď), přičemž zbytek hry sice je koukatelný, ale ani tady se vývojářům nevyhnulo neštěstí v podobě fialového “nebe“. Díky tomu Fragment postrádá imerzivnost a na každém kroku připomíná, že hrajete hru. Nikoliv nadarmo existuje řada způsobů, jak hráči vtělit pocit, že se pohybuje v reálném světě.
První dojem je prý nejdůležitější ze všech - přitom skoro vždycky bývá zcela mylný. Jenom vzpomeňte na všechny ty známé, kteří se vám poprvé jevili skvěle, jen aby se z nich vyklubali naprostí… Je to bohužel i příklad Fragmentu. Vývojáři si dali obrovskou práci se začátkem hry, zbytek ale produkovali přes kopírák, a to jak co se týče grafiky, tak i co se týče hratelnosti. Nejde o žádný zločin proti lidskosti, zcela průměrná hra ale měla daleko větší potenciál.