Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Grief – schizofrenie hrou

  17:42aktualizováno  17:42
Za slunce i deště se plahočí protagonista dnešní arkády Grief. Dává při tom vzpomenout na staré pravidlo, že i deprese je k něčemu dobrá.
70

Grief

Platforma: Freeware
Výrobce: Magnesium Ninja

  • Atmosféra
  • Přeměna levelů
  • Hratelnost
  • Nápad "sám pro sebe"
  • HW nároky

Stáhnout

Je-li nějaký trend dnešních arkád jasně vysledovatelný, je to rozhodně důraz na proměnlivý level design. Mainstreamové 3D akce se mohou pyšnit zničitelným prostředím, ale ujetosti typu They Need To Be Fed si ještě nějakou dobu moct dovolit nebudou. Inverze gravitace a podobné skopičiny si zkrátka moderní enginy musí schovat do budoucna. Pro méně náročné 2D arkády to ale dávno neplatí. Kompletní transformace terrainu i podnebí v mžiku oka je volenkou autorů Bun-Dun ve hře i Grief, hopsací arkádě založené čistě na prozkoumávání prostředí a řešení rébusů vyplývajících ze stavby levelů.

Grief

Grief

Ve svém základním plánu Grief sází na nepříliš komplikované přepínání dvou podnebí – buď vám v levelu svítí slunce, nebo je deštivo. Kromě grafického pozlátka ovšem s každým módem souvisí rovněž pohyby postavy a přítomnost některých plošinek. Selsky řečeno – některé mosty expostata istují pouze při dešti a opačně. Rovněž hlavní postava umí skákat pouze, když svítí slunce, a naopak se krčí jenom při posmutnělém počasí. Prostředí lze přitom přepínat toliko na určitých bodech a je tedy třeba plánovat, kdy si užijete deště a kdy naopak budete chytat virtuální bronz.

Cílem je dostat se k výtahu na druhé straně kola, přičemž kromě prostředí se vám v pozdější fázi hry do cesty postaví i nějací ti nepřátelé. Přesto je Grief veskrze nenásilnou hrou. Bonus, který můžete a nemusíte sbírat, je herní plyšák – nicméně hlubší podstata jeho přítomnosti mi unikla. Schizofrenickou proměnu avatara i levelu přitom můžeme vztáhnout i na jistý přesah hry. Kdo se chce pustit do interpretací na téma „i deprese, při níž se plazíte na kolenou, je nakonec užitečná, protože projdete levelem“, má šanci jako vyšitou. 

Grief

Grief

Nemyslím si, že od Immortality tu byla jiná arkáda, kterou byste mohli ukázat svým uměnovědným kamarádům jako příklad metafory ve videohrách. Z okolních obrázků je navíc patrná vysoká grafická kvalita. Ruku v ruce s ambientním ozvučením tak Grief vytváří hlubokou atmosféru – daní za ní je ovšem na slabších konfiguracích rychlost srovnatelná s rozbitým Velorexem.

Navzdory kladným pocitům ze hry také třeba ji vytknout slabší využití tématu. Proměnlivé prostředí je v Grief přítomné tak nějak samo pro sebe a nerozehrává výraznější návaly logiky. K dispozici je v pouhých dvaceti kolech. Nakonec je tak třeba Grief označit za titul s nedopečeným game designem. Snad se v případném druhém díle dočkáme vyzrálejších nápadů.

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

70 %

Hodnocení čtenářů

55 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 12 čtenářů

Nejčtenější

RoonSehv: NeTerra je po všech stránkách dokonalé dobrodružství

RoonSehv: NeTerra

Jedna z nejslavnějších adventur zdarma? Ne tak docela. RoonSehv je jen kopie Mystu. Ale zato v každém ohledu...

V morovém Plague by se mlha a napětí dalo krájet

Plague

Doktor s morovou maskou nespí ani v noci a zrovna vy máte smůlu, že se mu připletete do cesty. Pomůže vám hustá mlha...



Další z rubriky

Intimate, Infinite je bez kontextu nepochopitelný zážitek

Intimate, Infinite

Divná spleť hádanek a nenavazujících událostí a scén. Bez znalosti krátké novely Jorge Luis Borgese se v této hře...

Hlavní hrdinka Ten Weeks nepoznává ani vlastní rodinu

Ten Weeks

Ztráta vlastní identity je hrozná. V této experimentální adventuře, která vám ukáže, jak děsivá může být psychologická...

V [REC] Shutter se vám bude pořád motat hlava. Doslova.

[REC] Shutter

Neobvyklá mechanika strachu v této jinak zajímavé hororové hře způsobuje, že pokud má hrdina strach, obrazovka se...



Najdete na iDNES.cz