|
Linearita, linearita a zase linearita
Asi největším problémem freewarových remaků je jejich oproštění od hlavní myšlenky série GTA a sice volnosti co se pohybu a plnění misí týče. Uznejte sami, že chození po městě a likvidace kriminálních živlů, stejně jako donášení balíčků prostě již ztrácí na zajímavosti, když vás hra po celou dobu vede za ručičku a za volantem auta vám dokonce ani nedovolí odbočit z přesně vytyčené cesty. Tento zjednodušující krok je ale pochopitelný. V mnohdy fanouškovských nezávislých týmech zkrátka není, čas, lidská síla ani prostředky k tomu, aby se podařilo stvořit něco natolik olbřímích rozměrů. Od her zadarmo ale dozajista nikdo nečeká zázraky co se rozlohy města týče a že se nelinearita alespoň v určité oblasti dá slušně zvládnou, o tom mohou vyprávět kupříkladu autoři Becherova. Vítězný projekt Becherovka Game by nejen z tohoto důvodu neměl být opomíjen. Jisté ambice projevil i City of Pliston, kvalitativně nesrovnatelný projekt s Becherovem. Naopak odstrašujícím případem maximálního zpackání možného konceptu je Grand Thrift Auto, která má se známou legendou podobné tak maximálně jméno. Výsledná jedno-obrazovková herní podoba je spíše hanbou pro samotné autory než něčím, co by neměli fanoušci minout.
V hlavní roli Gamemaker
Zkušené vývojářské týmy v GTA vidí strašáka, nedosažitelný ideál a hlavně hru, která je až nezdravě náročná na vývojovou dobu. To ale není vlastní těm začínajícím, kteří v hlavě vidí jen vizi své oblíbené komerční hry a snaží se jí přepracovat, což ale mnohdy dopadá doslova katastroficky. Naštěstí se najdou i trochu světlejší výjimky, z nichž je třeba vypíchnout projekty jako je GTA La Heist či Getaway. Kvalitativně sice nijak nevyčnívají, na tu bídu v GM zpracování Grand Theft Auto ale dopadly jako jedny z těch lepších.
Jak nejjednodušeji to jde
Vzít si z konceptu světově rozšířené série jen to co se mi hodí a zbytek zakamuflovat a obalit do trochu jiného obalu. To je další princip častokrát uplatňovaný při vývoji her po vzoru GTA. A co může z takového receptu vzniknout? Poměrně kvalitním se jevil Project Zeit, který představil živoucí město, kapku agresivity a v neposlední řadě zásobu úkolů. Na druhou se nepokoušel ohromit svou obří rozlohou a dech ztrácel i po technické stránce. Hrou ze zcela jiného soudku je český Smash the Granny. Ač v recenzi ke GTA přirovnávaný, ve skutečnosti je jejím dosti odlehčeným bratříčkem, který ale i přes to dokáže slušně pobavit.
Je to vůbec legální?
Pokud by velké společnosti skutečně tíhly na dodržování autorských práv také ve freeware scéně, vysoudily by dost možná na řadě nezávislých tvůrců slušné peníze. Na druhou stranu lehká inspirace v případě kvalitnějších projektů nemusí být vůbec špatnou reklamou, zvlášť v případě, kdy za ní tvůrce nepožaduje ani korunu. Používání samotného jména série v názvu vlastního projektu by se ale měli autoři přeci jen vyvarovat.
Stará dobrá klasika
Jak lépe uzavřít tento tématický článek než nabídkou hned dvojice již uvolněných původně komerčních dílů série (GTA 1, GTA 2), které vám dají v plné kráse ochutnat, jak by taková hra na motivy GTA měla vlastně vypadat. Pokud jste ve vodách internetu narazili na nějaký jiný projekt inspirující se v GTA, neváhejte se s ním pochlubit v komentářích.