Doporučujeme

Ham Ňam - preview

  • 1
Jste-li pravidelnými návštěvníky našeho serveru, jistě vám není hra Ham Ňam od týmu PodVlivem Software neznámá. Jelikož se její vydání nezadržitelně blíží, podíváme se na ni trochu podrobněji.

HAM ŇAM
Autor: Pod vlivem Software
Vyjde: ?/2003
homepage
Ham Ňam0 Jak jste možná zaznamenali, před časem jsme v Žurnálu zmínili, že tým PodVlivem Software, charakteristický svou náklonností k alkoholickým nápojům, připravuje novou hru nazvanou Ham Ňam, což by měl být jakýsi klon legendárního Pac-Mana kříženého s Dynou Blaster či Atomic Bombermanem. Ham Ňam je vůbec prvním větším projektem PodVliven Software, protože za sebou měl vesměs pouze triviální záležitosti typu Abstinent 1 a 2, KuleStrč nebo antiAmerika. Originalita předešlých titulů se zcela jistě nedá popírat, ale Ham Ňam na tom bude zase o něco lépe.

Již na nedávno proběhlé Game Developers Session 2003 jsem měl tu čest hru spatřit na vlastní oči a musím říct, že se mi hodně zamlouvala, i přesto, že princip Pac-Mana je ve volně šiřitelných hrách takříkajíc hodně provařený. Josh a Tykew, hlavní to dva mozky PodVlivem software, ji sympaticky prezentovali publiku a myslím, že jsem nebyl sám, komu se líbila. Ham Ňam0 Ale až nyní se mi pod ruky dostala jedna z posledních betaverzí s pořadovým číslem 0.9, z níž budou pocházet mé dojmy.

Po spuštění hry vás uvítá zajímavě vytvořené menu, které na svém renderovaném pozadí obsahuje samostříl, jenž je obklopen jakousi hradbou, dá-li se to tak nazvat, s egyptskými motivy. Sice absolutně netuším, co to má společného se hrou, ale budiž. V první chvíli jsem byl trochu zmatený z ovládání menu, protože v jeho horní části jsem viděl šipku, tudíž jsem instinktivně hmatal po klávesnici v domnění, že při stisku klávesy bude šipka putovat a já si budu moci vybrat nějakou položku, ale to byla chyba, protože menu je přizpůsobeno zásadně pouze na ovládání myší. Menu vám nabídne víceméně standardní položky, jako je Singleplayer, Multiplayer, Nastavení, Kredity a Exit. Prozatím se tedy podíváme na hru jednoho hráče.

Ham Ňam0 Budete-li hrát sami, připravte se na to, že vám bude nabídnuta na výběr jedna ze tří epizod, z nichž každá obsahuje 5 různých levelů. V testovací verzi byly všechny epizody a všechny levely plně k dispozici, ale dá se předpokládat, že v plné verzi se pro postup do vyššího levelu či epizody budete muset prokousat (doslova) hrou od začátku a nové úrovně se vám zpřístupní pouze v okamžiku, kdy bude přecházející level kompletní.

Každá započatá hra začíná stylově a nese se plně v duchu motta týmu – Ať je noc či bílý den, my jsme stále PodVlivem – tedy na obrazovce se postupně objevují nápisy: Jedno pivo, Dvě piva, Tři piva a rum, Start, vskutku originální, nemyslíte;o)?. V Ham Ňamu ovládáte blíže neidentifikovatelnou kreaturu, jejímž úkolem je pozřít co největší počet jakési podivné potravy. Princip je jinak stejný jako ve zmiňovaném Ham Ňam0 Pac-Manovi – pohybujete se v bludišti, nepřátelé se vás snaží polapit a zabít, k dispozici je několik teleportů pro rychlý útěk. Celkově mi hra připadá rychlejší, svižnější a akčnější než Pac-Man, sice je faktem, že jsem tuto hru již pěkných pár let nehrál, ale pocit takový mám :o). To je také možná způsobeno tím, že jsou tu ještě různě rozmístěná děla, která v určitých intervalech vystřelují a pokud nebudete na nějakém bezpečném místě, budete o život chudší.

Stránkou samou pro sebe je multiplayer, který bohužel není možno hrát po síti, ať už internetové nebo lokální, ale jen pouze těsníce se u jedná klávesnice. Maximálně se proti sobě mohou postavit tři hráči, jejichž úkolem bude buď získat co největší počet fragů (v multiplayeru jde i střílet a pokládat bomby, viz úvodní analogie s Dynou Blaster) nebo sníst co nejvíce kousků onoho záhadného pokrmu. Toto bude asi vůbec nejzábavnější část hry, protože sezvete další dva kamarády, namačkáte se všichni ke klávesnici a oddáte se bezhlavému akčnímu běsnění.

Ham Ňam0 Zajímavým tahákem hry by mohl být i přiložený editor levelů, s nímž si doslova každý bude moci nadesignovat vlastní úrovně a pak si je zahrát. Není to vůbec složité, nic nemusíte dlouze studovat, protože vše rychle pochopíte a vytvoření jedné mapy pro hru je otázkou několika málo minut.

Stejně jako obvykle, když se blíží závěr, i teď se podíváme na technickou stránku věci. Ke stylu zpracování nějakých vážnějších připomínek nemám a poměrně si mi líbil. Horší to je podle mého názoru s variabilitou a celkový, vzrezřením. Svou skladbou je sice každý level jiný, ale je vizuálně se stále opakují ty samé prvky a rozhodně by neškodilo, kdyby se každý epizoda odehrávala v jiném prostředí – jednou třeba zelená tráva, podruhé bílý sníh apod. AI nepřátel není nejhorší, ale vaši oponenti neumí procházet teleporty a únik vám tak činní snazší. Celkově vzato to ještě chce doladit pár detailů a máme se rozhodně na co těšit. Hra je již skoro kompletně hotová a jejímu vydání vedle pravidelných seancí členů týmu v hospodě, ehm ;o), nebrání snad vůbec nic. Doufejme, že to bude již brzy.


  • Vybrali jsme pro Vás