Heart of China – dobrodružství v říši středu
Adventury, dnes již v komerční oblasti neperspektivní žánr, kdysi tvořily nejvýznamnější složku celého herního trhu. Není divu, že v počátcích devadesátých let díky tomu vznikla spousta klasik, na něž se vzpomíná (a které se hrají!) i dnes. Mezi nejaktivnější vydavatelské domy se samozřejmě řadila Sierra Online – a byla to právě ona, kdo vydal v roce 1991 PC verzi původně amigovského titulu Heart of China, jehož autory byli neméně známí Dynamix. Nejde o klasiku z těch nejproslulejších (a vlastně je docela pravděpodobné, že dnes už název této gamesy nikomu mnoho neřekne), nicméně jedná se o překvapivě hratelný a ve své době malinko nedoceněný produkt.
Heart of China nabízí v první řadě dramatický dobrodružný a zároveň velmi romantický děj odehrávající se ve třicátých letech dvacátého století. Ten vypráví o pilotovi – leteckém esu první světové války – jménem Jake Masters na jeho cestě za záchranou dcery významného amerického podnikatele. Mladá a krásná Kate Lomax byla unesena a nachází se kdesi v Číně ve spárech mocné místní mafie. Co je na příběhu nejzajímavější, je jeho nelinearita, jíž si povšimlo v době vydání jen málo recenzentů. Každopádně hra jde dohrát více různými způsoby a obsahuje celou řadu arkádových meziher typu leteckých úniků nebo bojových scén (bohužel nejdou přeskočit, a tak mohou být i trochu frustrující).
Po stránce technického a audiovizuálního provedení je Heart of China tak trochu předzvěstí interaktivních filmů, ovšem ještě zdaleka ne ve strašlivém FMV provedení. Její grafika je digitalizovaná, přičemž v rolích jednotlivých postav vystupují skuteční herci. Charaktery jsou velmi propracované a lidské, čímž celá hra získává výrazně hlubší atmosféru. Navíc má kouzelný přídech exotičnosti, jenž vyplývá z jejího zasazení do netradičního a evropské i americké kultuře velmi vzdáleného světa říše středu. Výtečnou práci odvedli nejen grafici (kteří měli díky použité technologii situaci výrazně ulehčenou), ale především hudebníci, díky nimž má Heart of China na svou dobu vynikající a výtečně dění ve hře doplňující soundtrack. Hraní na emoce vyšlo autorům prakticky dokonale.
Problémem Heart of China je v zásadě jediná věc: celková krátkost. Hra jde dohrát vcelku rychle a ani replayabilita není dostatečným argumentem pro ospravedlnění. Faktem je, že v době, kdy za originální krabici hráči zaplatili několik desítek dolarů, to bylo podstatně nepříjemnější než dnes, kdy je Heart of China v kontextu ostatních freeware adventur spíše delší záležitostí. Dnes spíše nepotěší fakt, že při spouštění dochází ke klasické chybě starších her – běží příliš rychle, a proto je nutné zpomalit počítač některou ze speciálních utilit, popřípadě vytáhnout z kouta zaprášenou 386 a nainstalovat balík dat tam. Nicméně i přesto zůstává Heart of China jedním z nejpříjemnějších zážitků i v rámci týdne nostalgie na Plných hrách. Nechat si ujít adventuru s tak výtečnou atmosférou a silným dějem by bylo ostudou pro všechny příznivce žánru – a pro příznivce krásných a dojemných příběhů vůbec…
Hodnocení hry
Naše hodnocení
Hodnocení čtenářů
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 16 čtenářů
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...