Island Wars - mezi nebem a zemí
Tvrdí se, že narozdíl od moderních válek, v nichž jedinec představuje méně než stíhačka za několik miliard, jejíž pilotní sedadlo právě zahřívá, byly obě světové války mnohem osobnější. Většinou šlo o opravdový boj muže proti muži, o konfrontaci jejich umu zvládnout nedokonalé dítko tehdejšího maximálního technického pokroku. Opravdovou lahůdkou ovšem musely být nebezpečné vzdušné souboje za první světové - přesně takové, jaké si teď, i když v trochu omezené míře, můžete jednoduše vyzkoušet na vlastní kůži... ehm, klávesnici.
Island Wars nejsou žádnou řadovou akční střílečkou. Ve své podstatě vlastně ani nejde o typickou střílečku - tentokrát tu totiž své hráčské umění nebudete konfrontovat se stovkami imbecilních poddaných hlavního bosse (ať už jakkoli šíleného), nýbrž s jedním jediným oponentem - který je tímpádem o to silnější. Přesně v duchu počátku dvacátého století tak můžete zasednout za knipl a dát nepřátelům co proto. Má to ovšem jeden podstatný háček - vše, co se od této chvíle bude odehrávat na vašem monitoru nemá reálný historický podtext.
Samotné klání jednotlivce proti jednotlivci se skládá ze tří základních částí, které se neustále střídají a po skupinách vytváření tzv. "war day", tedy válečný den. Dvě z nich představují boj letadýlka v rukou jednoho hráče a děla, jehož ovládání drží pevně v rukou hráč druhý. Naopak třetí dává oběma hráčům naprosto stejná letadla - zřejmě aby ten lepší dokázal, že si vítězství určitě zaslouží. Stopáž jednoho takového dne není nijak dlouhá a zpravidla se pohybuje kolem několika desítek sekund až nemnoha minut. A to zejména proto, že především v boji děla proti bombardéru mívá vždy až přehnaně "navrch" dělo.
To je ostatně jednodušší i na ovládání. Hlavicí vystřelující velké dělové koule stačí natáčet napravo a vlevo a pomocí další klávesy jen ovládat frekvenci, s níž koule poputují směrem k oponentovi. Ten se naopak bude (a většinou marně) snažit ještě na poslední chvíli zvrátit nepříznivý sled okolností ve svůj prospěch shazováním dlouhé řady bomb - co mu to je ale platné, když jedna střela zdaleka nestačí na likvidaci stanoviště děla - zvlášť když kolem něj nějaký chtrák vysázel les ostrovních palem.
Rozsah zelenavého porostu sice můžete v hlavním menu korigovat, nicméně je třeba si předem také uvědomit, že tímto krokem nejen omezujete možnost nepřátele na vás úspěšně zaútočit ve chvíli, kdy dotyčný ostřeluje vaše pozemní pozice, ale také snižujete pravděpodobnost, že se vám v podobné (leč co do stran otočené) situaci podaří bojovou hradbu překonat. Odměna za splnění takového úkolu je poměrně sladká - a když už jej nikdo neocení, tak přinejmenším malý ohňostroj a gratulace následující hned po skončení bitvy rozhodně stojí za to.
Veškeré (tedy jak vzdušné, tak "vzdušně-pozemní) souboje se odehrávají v tomtéž prostředí, jež je pravděpodobně umístěno někde v tropech a ničivé dělo představuje na malém ostrůvku, kam ho jistě převáželi jen s velkými obtížemi :). Grafické ztvárnění jak nejrůznějších prostředí, tak letadélka i děla je na velmi slušné úrovni a prakticky totéž se dá říct i o hudební a především zvukové stopě. Lehce mi sice vadila přílišná stereotypnost prostředí, nicméně i na tu si člověk časem zvykne a vlastně mu pak už ani příliš nevadí.
Island Wars je pohodová akční simulace, které sice chybí jakákoli (byť i zdánlivá) podoba se skutečností, leč naopak přebývá zajímavá možnost multiplayeru ve dvou na jedné obrazovce či zapnutí hry dvou počítačových hráčů nastoupivších do improvizované arény proti sobě, což jsou vlastnosti, jimiž obdobné hry zpravidla nijak často nedisponují. Máte-li občas chuť si tak trochu arkádově zalétat, pravděpodobně není nad čím váhat.
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...