Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Joypal - český žánrový mišmaš

  12:00aktualizováno  29. října 2003 9:13
Tři RPGčkové postavy (elf, golem a wizard), akční bušení do myšítka, bonusové skilly a arkádový nádech. Že to nejde dohromady? Přesvědčete se sami v nové české freewarovce programátorského týmu Joywood, jejíž instalačka navíc zabírá pouhých 212kB.

Joypal - český žánrový mišmaš

Platforma: Freeware
Výrobce: Joywood Studios

Stáhnout

Kdybych nevěděl, že na Plných hrách máme škatulku označenou názvem "České hry", do níž se automaticky řadí všechny dílka tuzemské provenience, zřejmě bych strávil celé odpoledne váháním, jakému žánru se Joypal přibližuje nejvíc. Nejdřív se tváří jako pravověrné RPGčko, pak zase jako jednoduchá akčňárna a nakonec se zase nejvíc přiklání k typickým atributům arkád. Ale vezměme to všechno pěkne popořádku.

Joypal je v první řadě hrou typicky českou - jeho instalačka čítá toliko 210kB (resp. necelého půl megabytu po rozbalení), je naprogramován v prostředí Visual Basicu (konkrétně jeho šesté verze) a být profesionálním programátorem, zřejmě bych tvrdil, že i primitivní. Nicméně i přesto tohle české RPG/akční/arkádové dílko stojí za zkoušku.

Joypal Co totiž hra postrádá po stránce zpracování, to hráčům spolehlivě nahrazuje kvantitou možností, ve freewarovce tohoto typu dosud nevídané. Rozhodující rozhodnutí vás čeká již pár sekund po odklepnutí první obrazovky - velice uvážlivě si totiž musíte zvolit jednoho ze tří nabízených hrdinů a následně mu také přiřknout jméno. Nabídka je sice omezená, nicméně i přesto relativně bohatá - vybrat si můžete elfa, golema a v poslední řadě také černokněžníka neboli wizarda (zůstaneme raději u toho druhého pojmenování). Liší se od sebe v několika ohledech - jednak silou vyjadřovanou slovíčkem HIT, jednak silou svého kouzla a jednak budoucími dovednostmi (skilly). Mně osobně se nejvíc osvědčila volba golema a to jednoduše proto, že je nejsilnější. Naopak zřejmě nejnevýhodnější postavou je wizard, který má sice jakési rádobysilné kouzlo, nicméně než se nabije (což většinou chvíli trvá), je už zaručeně pozdě a tak jako tak tedy budete muset sáhnout k boji pěstmi.

V souvislosti s dobíjením kouzla, jež je indikováno v pravém dolním rohu obrazovky nabíhající zelenou barvou a procentním ukazatelem, jsem přišel i na jeden velice šikovný, ač zřejmě ze strany autorů neúmyslný bug. Použijete-li totiž klávesu "S" pro skok do menu výběru skillů, hra se automaticky zapauzuje, nicméně kouzlo se nabíjet nepřestane. Tak lze pomalu, ale na druhou stranu se stoprocentní jistotou postupovat dál a dál bez nutnosti použít hrubou sílu (mimochodem, podobná chyba se vyskytovala i ve Falloutu).

Joypal Akční a také o dost nudnější a vyčerpávající částí hry je samotný boj s různými obludami. Všechno totiž probíhá v reálném čase a navíc neustále, takže jakmile se jednou do vymýtání zla v Joypalu pustíte, už vás dokáže spasit jen tlačítko Save&Exit. Prakticky tahle akce totiž nepřipomíná nic jiného než hry typu "Zastřel si svého...". V různých částech obrazovky se vám zjevuje jedna obluda za druhou, jakmile dosáhnete další úrovně pokročilosti, typ obludy se změní a zase se všechno opakuje až do další úrovně. Vhodným zpestřením jsou tak ony výše zmíněné dovednosti neboli skilly. Každá ze tří postav má pár svých specifických a pak existuje ještě několik skillů pro všechny postavy společných. Skvělé je, že některé skilly jsou přímo vázány na např. dosaženou úroveň, množství zabitých nepřátel atp., což znamenitě zvyšuje motivaci k pokračování ve hraní zvlášť ve chvíli, kdy bušení do tlačítka myši máte už po krk.

Pokud vás hra po několika neúspěšných pokusech o zdolání dalšího levelu přestane bavit, můžete se ještě jen tak pro informaci zkusit zapsat do žebříčku nejlepších hráčů hry zasláním kódu, který vám hra po konci hry vypíše na obrazovku, na email autorů. Nepoučitelným hnidopichům bych zase doporučil trochu si pohrát se soubory uchovávajícími informaci o vámi vytvořené postavě, které lze jednoduše otevřít v Notepadu (dokážu si představit, jaké šílené hodnoty pak bude hra na monitor vykazovat :-), a nebo s oním kódem určeným pro odeslání autorům, který by pro zkušeného dešifraře neměl být podstatnějším oříškem.

Autor:


Nejčtenější

V pohádkovém Shattered bojujete proti zlu svým ptačím zpěvem

Shattered

Ostrov ptačích pěvců je v ohrožení a jen vy, jakožto nejzdatnější z nich můžete vše zachránit. Tedy, pokud vás neodradí...

Další z rubriky

V [REC] Shutter se vám bude pořád motat hlava. Doslova.

[REC] Shutter

Neobvyklá mechanika strachu v této jinak zajímavé hororové hře způsobuje, že pokud má hrdina strach, obrazovka se...

V utopické From Ivan manipulujete lidmi pomocí přáníček

From Ivan

Podobně jako v Papers, Please, i tahle víceméně textová hra nastiňuje nepříjemnou realitu života pod dohledem totalitní...

Taktická City of the Shroud má nejpodivnější soubojový systém

City of the Shroud

Taktické strategie nemusejí být nutně klony X-Comu. Prapodivný příběh téhle hry předčí snad jenom sám soubojový systém,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz