Nová hra samozřejmě přichází s originální příběhovou linií, která nemá v průběhu hraní žádné výrazné slovo. A tak jste jen spraveni o tom, že se Knytt tentokráte požene za mechanickou stvůrou žijící v jeskyni, kterou by měli společně s Hennou zničit. Vaše první kroky tedy povedou směrem k příteli, což tradičně znamená kilometry a kilometry naběhané po překrásném a atmosférickém virtuálním světě, jež byl jednou z hlavních předností vychvalovanou již v originálním Knyttu. A Nifflas rozhodně neusnul na vavřínech a svůj nový projekt dotáhl do ještě zajímavější podoby. Jednotlivé lokace nejen že neustále mění svůj obsah, navíc jsou navzájem pospojovány, navazují na sebe a volně přecházejí do stále nových a nových nápaditých barev. Stejně tak představují radu nových prvků jako jsou vodopády a další drobnosti, které výslednému dojmu jenom prospívají.
Oproti dřívějšímu dílu neobsahuje level Machine obsažený v základní instalaci hry schopnost, která by vám ukazovala směr, jímž se máte vydat. Tentokráte budete bloudit virtuálním světem zcela na vlastní pěst a směr který je třeba zvolit bude nutno prostě odhadnout.
Celé řady novinek se dočkáme v případě speciálních schopností hlavního hrdiny. Ty jsou mu neustále načítány na konto a tak zatímco zpočátku zvládá jen základní výskok, za pár minut bude bez váhání slézat i zcela šikmé stěny, pyšnit se dvojskoky či se vznášet nad vodou zavěšen na ddštníku černém jako noc. Vedle těchto drobností se představí i celá řada dočasných upgradů, které sbíráte v podobě drobných předmětů. Ty vám po omezenou dobu dovolí běhat bleskovou rychlostí, skákat výše či vidět jinak neviditelné předměty.
Knytt je již odjakživa znám svým odporem k brutálnímu hernímu přístupu což zůstává stejné i pro nový díl. Ačkoliv budeme na svém putování potkávat mnoho nepřátel, na nic víc než zbabělé uhýbání před nimi samými či jejich zbraněmi se bohužel nezmůžeme. Další možností je vyčkání a tiché pozorování jejich schopností, které jsou mimochodem nezvykle variabilní a obecně lze prohlásit, že málokdy potkáte dvakrát za hru zcela stejného protivníka. A ruku na srdce, o jaké další hře můžete něco takového prohlásit?
Plusové body k hodnocení si připisuje hra i za začleněný editor, který nabízí širokou škálu prvků, díky čemuž nemusí být pro každého začátečníka úplně přehledným. Pokud byste se snad do „studia“ editoru nechtěli pouštět na vlastní pěst, můžete dát přednost testování již vytvořených levelů, které jsou k dispozici na této stránce. Již nyní je na ní možno nalézt oficiální datadisk, stejně jako link na fórum, které by se mělo začít zanedlouho plnit novými kousky, jež by mohly z Knytt Stories udělat nekonečnou hru.
Grafická stránka přímo souvisí s vychvalovanou atmosférou. Opět je pojatá dosti minimalisticky, což ale konečnému dojmu jedině prospívá. Samou chválu je nutno pět na stránku hudební. Ať už klapající boty našeho hrdiny, šumící vodopád, roztomilé zvuky při lezení po stěně či samotná podkreslující hudba na pozadí, měnící se při přechodu z prostředí, prostě nemá chybu. Knytt Stories tedy rozhodně dopadl nad očekávání a Nifflas opět dokázal, že opravdu umí! Rozhodně jedna z nejlepších freeware her letošního roku.