Lure of the Temptress - adventure klasika zdarma
Jméno vývojářského týmu Revolution patří mezi milovníky klasických adventur k nejskloňovanějším. Tým v čele s Charlesem Cecilem, celebritou herního světa, stojí za dvojicí dost možná nejlepších point’n’click adventur všech dob – Broken Swordem a jeho pokračováním Broken Sword 2: The Smoking Mirror. Dále stvořili Revolution kupříkladu vynikající akční adventuru In Cold Blood a v současné době se o nich mluví především v souvislosti s připravovaným třetím dílem Broken Swordu (viz toto obsáhlé BigPeterovo preview na BonusWebu).
Toto vše jde ale poněkud mimo freeware scénu, jíž bychom se měli na tomto serveru zabývat především. Her zdarma se týká jednak připravovaný německý projekt Broken Sword 2.5, neoficiální 2D pokračování původní dvojice, o němž referoval nedávno v magazínu Agile. Nedávno ale Revolution sami přišli s akcí, která se freeware přímo týká a musí nutně potěšit všechny alespoň trochu adventure-pozitivní hráče: přesně 1. 4. (a přesto se nejednalo o Apríl) uvolnili na své homepage k volnému stažení svou vůbec první hru – kreslenou adventurku Lure of the Temptress.
Lure of the Temptress vznikla na přelomu let 1991 a 1992. Dobová recenze Excaliburu hovoří o nadprůměrné, leč Monkey Islandům, Indiana Jonesům a Hero’s Questům rozhodně nekonkurující hře. Z dnešního pohledu se jedná o technicky zastaralou, přesto roztomilou a na freeware poměry velmi rozsáhlou a zábavnou adventuru, která si navíc díky původnímu komerčnímu původu může dovolit epický příběh aniž by vyzníval trapně či parodicky.
Celá story se odehrává ve městě Turnvale. Příběh vypráví Diermot, prostý vesničan, ze kterého se shodou náhod stane hlavní hrdina boje proti velkému zlu. V jeho království se totiž začaly dít věci, pro které slovo špatné by bylo hodně velkým eufemismem. Jak se tak říká, věci šly příliš dobře na to, aby to mohlo dlouho vydržet. Král vládl spravedlivě, země dávala dobrou úrodu a lidé bohatli a měli se dobře. Jenže. Hlavní město Turnvale bylo zničehonic přepadeno vojsky Skorlů, odporných velkých nestvůr s prasečími hlavami, vedených čarodějnicí Selenou. Král padl a lidé se stali otroky zlých sil. Sám hlavní hrdina se přimotal do bitvy po boku královské stráže, avšak nenašel na bitevním poli smrt, ale byl uvězněn.
Zde začíná hra. Příběh se rozvíjí – Diermot uniká ze své nepříliš pohodlné cely, prochází městem, pomáhá lidem řešit menší problémy a postupně odhaluje způsob, jakým by bylo možné se Seleně postavit. V nelehkém úkolu mu pomůže agilní kovář a další členové odboje, bylinkářka Goewin (která se však naštěstí nestane jeho ženou a nenaplní tak trapně hollywoodský happy-end, dobře že tak) a další, již ne tak lidští tvorové.
Rozebírat dále příběh Lure of the Temptress nemá smysl, jediné, čeho by se tím dalo dosáhnout, by bylo zkažení hráčského zážitku, což bych věru nerad. Část věnovanou tomuto podstatnému bodu při hodnocení adventury tak zakončí prosté zhodnocení: příběh je epický, roztomile pohádkový, ale přitom ne trapný, a spolu s lokacemi, postavami a grafickým zpracováním okouzlí i zavilého nepřítele fantasy.
Lure of the Temptress je na poměry freewarových adventur velmi rozsáhlá hra. Obsahuje desítky lokací – Diermot si projde nejprve vězením, pak rozlehlým městem, jeskynním systémem a na závěr i hradem, kde se čarodějnice usídlila. Típání obrázků (či spíše následný výběr, které z nich přiložit k recenzi) bylo nelehkou záležitostí, protože nádherných ručně kreslených pozadí je zde opravdu hafo a vybrat mezi idylicky uspořádanými domky s kvetoucími zahrádkami, vinným sklepem, rudou jeskyní s dračí hlavou v popředí či nádherným závěrečným soubojem na můstku mezi hradní budovou a Seleninou věží bylo vskutku obtížné.
Pěkně jsou zpracovány i postavy. Jednak je jich poměrně hodně, takže vedení dialogů s nimi zabere slušnou část herního času (a leckdy je životně důležité pro další postup ve hře), jednak postavy v Lure of the Temptress opravdu žijí – pohybují se z místa na místo, chvilku pracují, pak si jdou třeba do hospody na jedno, pak si jdou něco koupit a zase se vrátí do práce… už chybí jen koloběh dne a noci a město by bylo dokonale živé.
Ovládání je jednoduché myšoidní, přičemž levé tlačítko prozkoumává a pravé vyvolává menu akcí. Zajímavé z hlediska puzzlů je, že po většinu hry spolu s Diermotem bude cestovat ještě jeden společník, kterému bude možné zadávat nejrůznější příkazy (jdi tam a tam, promluv si s, použij ten a ten předmět… možnosti jsou prakticky neomezené). Autoři se toho nebáli využít, což na jednu stranu pořádně zvyšuje obtížnost, na stranu druhou to zvedá i rozmanitost řešení logických problémů.
Obtížnost Lure of the Temptress je na dnešní poměry docela vysoká. Možná se to zdá, možná už také hráči trochu zakrněli, je jasné, že delirické obtížnosti titulů jako Maupiti Island hra jednoznačně nedosahuje, přesto dá její dohrání docela zabrat a není jen záležitostí hodiny či dvou. Proto pokud by někdo narazil na neřešitelný problém, může juknout do návodu, který jsme připravili jako bonus pro méně trpělivé zakyslíky.
Grafika už jednou vychvalována byla, ale roztomilost a pečlivost, s jakou byly vykresleny všechny obrazovky hry až do nejmenších detailů, si zaslouží i opakovanou chválu. Jen škoda, že hra v rozlišení 320x200 už na dnešních monitorech vypadá značně pixelovatě a postavám není vidět do tváří. Animace jejich pohybu také nejsou dvakrát kvalitní, takže nejlépe hra vypadá když se opravdu nic nehýbe…
Závěrem této výjimečně dlouhé recenze už dodám jen: koho předchozí řádky alespoň trochu zaujaly, ať se urychleně pustí do stahování. Uvolnění Lure of the Temptress bylo výjimečným počinem a její zahrání je pro adventuristy prakticky povinností. Navíc hra běží bez problémů i na nových systémech – testována byla i na Windows XP a nejenže se spustí, ale dokonce funguje rozumnou rychlostí a nepadá.
Hodnocení hry
Naše hodnocení
Hodnocení čtenářů
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 27 čtenářů
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...