Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Penumbra - když na vás dýchne SMRT

  12:00aktualizováno  1:07
Skvělá hororová adventura, která vás bude děsit na každém kroku. Přesvědčivě působí i díky vynikající grafice. Autoři v současnosti na stejném enginu vytváří stejnojmennou komerční hru.
90

Penumbra

Platforma: Freeware
Výrobce: Frictional Games

Stáhnout

PenumbraFreeware scéna upadá. Bohužel, je to tak. Vím, že se mnou mnozí nebudou souhlasit, a že tímto výrokem vyvolám malou válku, ale podívejme se konečně pravdě do očí a uznejme, že většina freeware her vydaných v dnešní době jsou jen bezduché blbosti, často s velmi mizernou grafikou. Ale sem tam se objeví skvost, který svou kvalitou a originalitou často předčí i komerční tituly. Pojďme si něco o jednom z těchto skvostů povědět...

Nejdříve asi začnu tím, o jaký typ hry se tu vlastně jedná. Když se podíváte na kolem se povalující screenshoty, můžete dospět, stejně jako já, k chybnému názoru, že se jedná o další předrenderovanou adventuru. To je ale jen poloviční pravda. Tahle hra totiž není sestavená z obrázků, ale je kompletně renderovaná v reálném čase! Autoři si totiž dali neskutečnou práci s vlastním enginem (který bezpochyby budou pilovat k dokonalosti a pak ho nabídnou ke komerčnímu využívání - můj skromný názor) a Penumbra je vlastně jen taková ukázka toho, co všechno jejich engine dokáže. A že toho není málo. Věci jako motion blur, normal mapping, dynamické stíny a další vizuální efekty hra bez problémů zvládá. Na freeware hru je kvalita grafického zpracování neuvěřitelná. A to jsem se ještě nezmínil o realistické fyzice, o které povím něco později...

PenumbraPokud dáváte pozor, tak vám už teď musí být jasné, jaký herní žánr Penumbra je. Ano, jedná se o adventuru. A to celkem zvláštní a originální. Příběh je překvapivě kvalitní a líbí se mi. Uvedení do děje probíhá formou pěkně malovaného a namluveného intra, kde se dozvídáme počátky příběhu. Celá hra je situovaná do Grónska, kde hlavní hrdina pátrá po informacích o jeho zmizelém otci. Pokud si myslíte, že budete pátrat někde po kavárnách, kde se budete ptát místních štamgastů, tak jste na omylu. V mohutné sněhové vánici náš hrdina Philip nalezne vstup do obrovské ocelové budovy. S domněním, že je to to, co hledal, vstupuje dovnitř a hra může začít. Bohužel nic není takové, jak se na počátku zdá a původně nevinné hledání se časem zvrhne na boj o holý život. Penumbra je totiž horor. A to dost děsivý a místy s atmosférou, kterou jsem naposledy pocítil při hraní Dooma 3. Neustále čekáte, kdy se na vás něco vrhne a ono pořád nic.. a když to pak přijde, tak s sebou leknutím škubnete a polijete si klávesnici (uznávám, tohle je asi jen čistě můj případ :-) ). Nejsem příznivce přidáváním akčních meziscén do adventur, ale tady to prostě skvěle funguje a bez neustálého strachu, kdy na vás něco zaútočí, by tato hra byla poloviční. 

Ještě než povím něco o hudbě a ozvučení, tak bych rád pochválil některé herní hádanky a s tím i spojenou fyziku. To je totiž další zvláštnost Penumbry, kterou se odlišuje od zbytku normálních adventur. Všechny předměty můžeme uchopit (myší) do pomyslné ruky a dále s nimi manipulovat, což je skoro vždy, pro další postup ve hře, nezbytné. Uvedu příklad - v jedné místnosti se nachází elektrický generátor, kterému ale chybí palivo. Tak jdete do druhé místnosti a tam je u zdi velký kovový regál a na něm, až nahoře, se povaluje kanystr s benzínem. Co uděláte ? V normální adventuře byste hledali bednu, na kterou byste si stoupli, nebo byste vyráběli složité zařízení, které by vám kanystr sundalo. Kdepak v Penumbře. Tady prostě přijdete k regálu a chytíte do ruky (stisknutím tlačítka myši) jeden sloupek a trhnete. Regál, spolu s kanystrem, žuchne na zem a vy si můžete v klidu sebrat co potřebujete. Zajímavé, že?

PenumbraTeď k hudbě a ozvučení. Obojí je perfektní. Když uchopíte do ruky láhev a upustíte ji na zem, tak se opravdu ozve autentický zvuk. Tak je to se všemi předměty - kovovými, skleněnými, dřevenými, atd. Všechny předměty mají svůj charakteristický zvuk. Někdo si dal opravdu záležet, aby to všechno znělo tak, jak má. Co se týče hudby, tak jsem byl spokojený. Pravda je, že hudba, opravdová hudba, se ozve ze celou hru jen dvakrát. V menu a v intru. Obě skladby jsou velmi povedené a mají v sobě takový příslib tajemna. Jinak ve hře takové vás spíš provází takové to hororové hučení. Znáte to - vítr, ťukání, atd. Nedá se tomu moc říkat hudba, ale k tomuto stylu hry se to hodí.

Bohužel, stejně jako všechno, má i tato hra své chyby. Vlastně to ani nejsou tak moc chyby, ale je to jen má snaha si do něčeho rýpnout. Hodně mě vadilo, že si nemůžu uložit hru, kde bych si přál. Hra se totiž ukládá jen na určeným místech, většinou při přechodech z jedné mapy do druhé. Má to sice kladný vliv na hororovou atmosféru, ale neblahý vliv pro můj organismus (infarkt plánuju až v sedmdesáti). Další chyba, asi nejhorší, je, že tato hra nemá konec. Jedná se totiž o technologické demo. Krásné, dlouhé a strašidelné, ale přesto demo. Ale doufám, že vás to neodradí od stažení této výjimečné hry. Autoři slibují vydat plnou verzi do konce příštího roku, ale bohužel už asi za poplatek... ale každopádně vůbec nelituji času, který jsem nad touto hrou strávil. Doufám, že se budete bavit i vy...


Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

90 %

Hodnocení čtenářů

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 112 čtenářů

Nejčtenější

V surreálné a děsivé Rot je svět kolem vás ve smyčce

Rot

Horor s obtížně čitelným dějem, ale nekonečně podmanivou atmosférou. Rot má vizuál, který vám vyrazí dech.

V pohádkovém Shattered bojujete proti zlu svým ptačím zpěvem

Shattered

Ostrov ptačích pěvců je v ohrožení a jen vy, jakožto nejzdatnější z nich můžete vše zachránit. Tedy, pokud vás neodradí...



V Monster Sanctuary jste pánem divé zvěře a Pokémonů

Monster Sanctuary

Podobně jako ve slavných Pokémonech, i v této hře za sebe necháváte bojovat zvířecí kamarády. Monster Sanctuary je...

Svět loutek je v Ruben's Puppets na pokraji války

Ruben’s Puppets

Tato hra není neobvyklá jen zasazením do pohádkového světa loutek, ale také svým žánrem. Akčních strategií se poslední...

Další z rubriky

V logické The Polaroid si musíte dávat dobrý pozor na detaily

The Polaroid

Při prohlížení zašlých fotografií je dobré vnímat jednotlivé maličkosti, detaily, které vyprávějí. To je v The Polaroid...

Oolite je bezedná studna vesmírné zábavy ve stylu Elite

Oolite

Vesmír Oolite je téměř nekonečný, stejně jako počet hodin, které v něm můžete prožít. Jen pozor, hra je retro v každým...

Intimate, Infinite je bez kontextu nepochopitelný zážitek

Intimate, Infinite

Divná spleť hádanek a nenavazujících událostí a scén. Bez znalosti krátké novely Jorge Luis Borgese se v této hře...



Najdete na iDNES.cz