Při spuštění této hry se nejspíše neubráníte dojmu, že něco podobného jste už viděli a budete rozhodnuti, že před sebou máte akčně-logickou hru typu Portal. Jenže, takový úsudek by nebyl pravdivý. Refunktion je graficky dokonalá hra na schovávanou s agresivní umělou inteligencí a minimem hádanek. A stejně jak je krásná, tak je i stresující a náročná.
Asi se neubráníte vnitřnímu hlasu: „Ááá, zdá se, že se někdo nechal inspirovat Portalem a Mirror’s Edge.“ Do jisté míry budete mít pravdu. Refunktion si z toho prvního bere některé logické prvky (tlačítka, výtahy, plošiny a herní fyziku) a z toho druhého pak styl pohybu a architekturu úrovní. Můžete se zde vyklánět z rohů, zrychlovat v běhu, skákat mezi střechami, přitahovat se za okraje a také se v rychlosti sklouznout po podlaze. Vše přitom působí krásně plynule a přirozeně.
Na druhou stranu sebou sem tam taháte malé kostičky, které v tomto sci-fi prostředí slouží jako klíče a řešíte jednoduché hádanky povětšinou právě typu najdi a dones. Takže se zdá, že hrajeme logickou hru. Jenže to právě ne. Tak snad arkádu? A to také ne. Refunktion vás mate svým tělem. Jakmile se po krátkém tutoriálu na scéně objeví podivní levitující roboti, bude vše jasné. Je to stealth akce. Nemáte se jak bránit, musíte se schovávat.
Roboti jsou až nepříjemně chytří. Jakmile vás zmerčí ve svém zorném úhlu (a ten je širší, než se zdá), máte asi tři sekundy na to rychle pláchnout. Pomocí svého rail-gunu vás zabijí na jednu ránu. A téměř nikdy neminou. Jsou naprogramovaní obcházet určité trasy, ale klidně za vámi půjdou přes půl levelu, jenom aby vás vyšmátrali za posledním rohem. Jak moc agresivní jsou, záleží na tom, kolikrát vás spatřili a jestli děláte hluk.
Obecně jsou velice nevypočitatelní. Ukrývat se před nimi můžete klidně v šachtě (ty jsou ve hře všude), ale vzhledem k tomu, že je robotů opravdu mnoho vaše šance na přežití jsou mizivé. A to i za předpokladu, že využijete všech možností, které úroveň nabízí. Některé předměty lze totiž použít k odlákávání a takticky můžete využít i systém ukládání u speciálních orbů.
Asi jste si už všimli, že Refunktion vypadá překrásně. Grafická kvalita je podržena čistou stylizací a pospolu vytvářejí něco nevšedního. Aby to taky nebyla pastva pro oči, když hra běží na posledním Unreal Enginu. Jenže grafiku nikdo během hry obdivovat nebude. Není na to čas.
Pokud totiž zrovna nejste zašití někde v hloubi ventilace, kde můžete na vteřinu vydechnout, musíte být neustále ve střehu a v pohybu. Nejspíš se budete vztekat a proklínat bohy i vývojáře. Refunktion je opravdová výzva i pro ostřílené hráče tohoto druhu her.
zdroj: www.youtube.com