Japonské vesmírné střílečky, to je téma samo pro sebe. V oblasti volně šířitelných titulů jich existuje několik desítek a přestože se dost často jedná o hry podobné jako vejce vejci, jejich kvality jsou nesporné. Kolik lidí už uchvátily hororové Galshell či Psycho Metal, komiksová Minimonica, trojrozměrný a efektní Techno-Sylph či stovky dalších jim podobných se dá jen těžko spočítat. I Restraint of Zero se řadí do dlouhatánského seznamu her tohoto žánru – na první pohled se ovšem tváří jako kvalitativně výrazně odlišný kousek. Proč? Inu – kolik japonských freewarových stříleček vyžaduje stažení takřka devatenáct megabajtů velkého souboru? Kolik z nich nabízí trojrozměrné grafické provedení? A kolik z nich je tak dobře příběhově a designově ukotveno jako Restraint of Zero? Mnoho jich nebude – a tak i když je japonština velkým handicapem, je dnes recenzovaná akce titulem, který si mohou užít velmi dobře i evropští a američtí hráči.
Restaint of Zero má na svědomí tým CLS (Crystal Light Stage), což je jméno vcelku známé. Na svědomí už mají více her a RoZ je pokročilou verzí příběhově založené vesmírné akce. Děj je vyprávěn formou titulků v japonštině, což je poněkud nepříjemné, takže nezbývá, než na základě Babylónskou rybkou přeložené recenze odhadovat, že hlavní hrdinkou je mladá vojanda obdařená speciálními schopnostmi, účastnící se velké a významné operace Mali-1. Každá mise začíná vyprávěním kousku děje, přičemž se dosti výrazně střídá design – jednou scrolluje obrazovku zespoda nahoru a hlavní problém tvoří zboku nalétávající nepřátelské lodě, jindy se zase pohled přepne na boční perspektivu a největším nepřítelem tentokrát nejsou střely mimozemšťanů, ale velký meteroický roj, jenž hrozí rozmačkat pilotku vesmírného stíhače na malé kovové drobtíky.
Restraint of Zero není tak docela obyčejnou střílečkou. Klávesy Y, X a C ovládají některé zajímavé funkce. Přepínání mezi zbraňovými systémy ještě příliš inovativní není (i když užitečné ano), zajímavější už je možnost aktivace čehosi podobného bullet time z Maxe Paynea či přepnutí pohledu na dění ve hře do mírného izometrického nadhledu. Příjemnou možností je výměna získaného skóre mezi jednotlivými levely za nákup nových zbraní a vybavení – problém je jen ten, že popisky jsou opět v japonštině a většinou chybí i obrázky, takže našinec kupuje povětšinou naslepo (nemá-li nainstalované příslušné fonty a náhodou neumí japonsky). Grafické zpracování je na skvělé úrovni, hýří efekty – a tak jediným problémem je, že neumí více než 640x480, a to ještě jen ve formě roztaženého 320x240 rozlišení. Hudba a zvukové efekty jsou dobře provedené, ale všechno je zřejmě špatně optimalizované, neboť nic tak skvělého, kvůli čemu by měl mít soubor s hrou více než 18 megabajtů, se v ní zase nenachází. Restraint of Zero je bezesporu vynikající střílečka, ovšem jazykové problémy a přehnaná velikost ji v českých krajích poněkud limitují. Rozhodnutí tak zůstává na každém jednotlivě…