Rozhovor s autory strategie Dark Oberon

  12:00
Stranou od výsluní slávy pracují na své real-timové strategii dva studenti matfyzu. Hra má pěknou a originální grafiku s plastelínovými modely a je vyvíjena pod licencí open-source. Dnes vám ji představí v rozhovoru sami autoři.

Dnes si popovídáme s Peterem Knutem a Mariánem Černým, kteří pracují na velmi slibně vypadající real-timové strategii ve stylu Warcraft 2 s názvem Dark Oberon. Možná jste o této hře nikdy neslyšeli, možná by vás nenapadlo, že na ní pracují slovenští studenti matfyzu. Ať tak či tak, dnes vám jej autoři nejen představí, ale také si jej můžete sami zahrát (http://dark-oberon.sourceforge.net). 

 

Dark OberonMůžete našim čtenářům představit svou hru Dark Oberon?

Marián Černý: Dark Oberon nie je iba real-timová stratégia podobná hre Warcraft 2 s originálnou plastelínovou grafikou, ale aj engine pre tvorbu hier tohto typu. Projekt vznikol v septembri roku 2002. Prvý polrok sme iba vymýšľali, čo všetko bude hra robiť. Používame jazyk C++.

Na svých stránkách uvádíte, že jde o projekt v rámci školy. Kdo všechno na ní pracoval/pracuje?

Peter Knut: Áno, tento projekt bol vypracovaný v rámci jedného z povinných predmetov na fakulte (poznámka by Lobo: Matematicko-fyzikální fakulta UK). Pracovalo na ňom spolu šesť ľudí: Marián Černý, Peter Knut, Martin Košalko, Michal Král, Jiří Krejsa a Valéria Šventová. V súčasnosti sa na ďalšom vývoji aktívne podieľa iba Marián a ja. Martin nedávno vyjadril svoje nadšenie a ochotu znovu priložiť ruku k dielu.

Má někdo z vás zkušenosti s tvorbou jiných her? Působíte v nějakém vývojářském týmu?

Marián Černý: Nikto z nás sa s podobnou problematikou v takomto rozsahu predtým nestretol. Bol to náš prvý a zatiaľ jediný projekt.

Je Dark Oberon jenom ojedinělá záležitost nebo se chcete tvorbě her věnovat i v budoucnu?

Peter Knut: Počítačové hry ma odjakživa veľmi bavili a často som si predstavoval, že raz aj ja vyrobím hru, ktorá sa bude ľudom páčiť. Dark Oberon je pre mňa tak trochu splneným snom a prvým krokom do sveta hier. Druhým je moja diplomová práca – editor 3D levelov v spolupráci s firmou Napoleon Games. Uvažujem aj o tom, že sa budem hrám venovať profesionálne. Ešte uvidíme ako to všetko dopadne.

Marián Černý: Okrem Dark Oberonu sa v budúcnosti neplánujem venovať tvorbe hier.

Dark OberonProč jste si zvolili právě real-timovou strategii? Je to váš oblíbený herní žánr?

Marián Černý: Ja osobne som stratégie zbožňoval. Časť názvu nášho projektu pochádza z mojej obľúbenej stratégie Dark Reign. Mimochodom Oberon je mesiac nejakej planéty, myslím Uranu.

Peter Knut: Prečo práve RTS, to už teraz asi nikto nevie. Každopádne tento typ hier som v minulosti veľmi obľuboval. Dnes dávam prednosť iným.

Současná verze nabízí především hru po síti. Plánujete také nějakou singleplayerovou kampaň nebo skirmish? Jaké máte plány do budoucna? Vydáte i nějaké editační nástroje pro fanoušky?

Peter Knut: Singleplayerová kampaň nebola plánovaná nikdy, zamerali sme sa predovšetkým na sieťovú hru. Implementovali sme aj experimentálneho počítačového hráča založeného ne netradičnej technológii. Ten síce priniesol isté výsledky no nebol prakticky použiteľný. Preto sa v poslednej verzii už nenachádza.

V blízkej budúcnosti plánujeme postupné prepísanie celého jadra hry, čo prinesie jednak vyššiu stabilitu a potom hlavne možnosť ďalšieho rozširovania. Fanúšikovia majú už teraz možnosť vyrobiť si vlastné mapy, schémy pre mapy a rasy. Všetky konfiguračné súbory sú v textovej podobe. Dátové súbory je možné editovať pomocou dodávaného editoru.

Grafika v Dark Oberonu mě nadchla. Pro vytváření modelů budov a postav používáte netradiční postup: snímání plastelínových předloh. Můžete nám o této metodě říct něco bližšího?

Marián Černý: Úplne na začiatku sme plánovali vytvárať 3D modely v niektorom z modelovacích programov, čo sa veľmi skoro ukázalo ako nereálne. Len zvládnutie takéhoto programu by bolo pre nás časovo náročné. Museli sme teda nájsť alternatívny spôsob. A fotenie reálnych modelov bolo jedným z nich. Do úvahy prichádzali živé postavy, igráčikovia alebo Lego. Nakoniec sa zrodila myšlienka vyrábať modely z plastelíny. Väčšine sa tento nápad páčil a keď Peter vymodeloval prvú figúrku z plastelíny, bolo rozhodnuté. Bol to skvelý oddych popri nekonečnom programovaní.

Peter Knut: Každý takýto model, veľký približne päť centimetrov, bol na otočnom podstavci odfotený zo všetkých strán a vo všetkých potrebných polohách až po zbytky, ktoré sa vykreslia po zničenej jednotke. Až potiaľto je to pomerne rýchla a kreatívna práca. Potom nasledovalo upravovanie získaných fotiek do výslednej podoby. Teda retušovanie, vyrezávanie, úprava farieb, zmenšovanie, zaostrovanie a často i „hranie“ sa s jednotlivými bodmi výsledného obrázku.

Plastelínové modely použil i jeden český nezávislý tým ve své adventuře Pravidla Hmoty, která letos vyšla. Znáte ji? Sledujte československou nezávislou herní scénu? Co si o ní myslíte? Pokud ano, jaké jsou vaše oblíbené freewarové hry?

Marián Černý: O hre Pravidla Hmoty sme predtým nepočuli. Jediná plastelínova hra, o ktorej sme vedeli, bola Neverhood.
Hry už skoro vôbec nehrám... takže ani československú hernú scénu nesledujem.

Peter Knut: Mojou obľúbenou free hrou je Crack Attack. 

Dark OberonKteré komerční hry máte rádi? Co v současnosti hrajete? Na jaké tituly se těšíte?

Peter Knut: Hrám tituly ktoré majú príbeh, atmosféru a koniec. Za zmienku stojí Half-Life 2, The Chronicles of Riddick alebo Splinter Cell.

Majo: CS ;-)

Kolik času denně trávíte u počítače a internetu? Věnujete se také tvorbě programů? 

Peter Knut: A je to tu. Tušil som že táto otázka príde. Internet využívam hlavne na komunikáciu a to mi veľa času nezaberie, za počítačom však presedím celé hodiny. Práve tvorba programov sa stala mojim živobytím i záľubou.

Marián Černý: Strašne veľa, tak 10-12 hodín denne. Je to hlavne tým, že študujem informatiku a privyrábam si ako programátor. Tvorbe voľne šíriteľných programov sa nevenujem, ale už dlhšie plánujem.

Jaké jsou vaše záliby a koníčky?

Marián Černý: Frisbee, korčuľovanie, volejbal a s priateľkou si plánujeme kúpiť tandem (bicykel). Z počítačových je to FreeBSD a Jabber.

Peter Knut: Okrem programovania sa venujem prevažne vysokohorskej turistike, bicyklovaniu, fotografii a taoistickému Tai-chi. Tiež si rád pozriem dobrý film a zahrám frisbee.

Lákají vás soutěže jako Becherovka Game nebo BW Game Competition, kde můžete získat určité finance pro vývoj?

Marián Černý: Nie. Určite je to zaujímavý spôsob ako získať nejaké financie. Mne osobne sa skôr páči model dobrovoľných príspevkov za free softvér, alebo platenie za naprogramovanie nových vlastností. Síce sme takto ešte žiadne peniaze nedostali, ale verím, že keď hra dosiahne istej kvalitatívnej úrovne, tak sa niekto taký nájde.

Peter Knut: Nemám veľmi predstavu o čom hovoríte. :)

Dark OberonDark Oberon jste vydali pod záštitou serveru Sourceforge.net pod licencí GPL. Jaké výhody vám to přináší? Co si myslíte o open-source? Pomáhají vám lidé z komunity?

Marián Černý: SF sme zvolili hlavne kvôli prístupu na CVS, keďže sme na projekte pracovali šiesti. Má to samozrejme ďalšie výhody ako priestor pre web a súbory na stiahnutie. Pre vydanie hry pod licenciou GPL sme sa rozhodli preto, lebo bolo málo dobrých voľne šíriteľných stratégii. 

O open-source si myslím samé dobré veci :-P. Od ľudí dostávame spätnú odozvu. Niektorí sa ponúkli, že nám pomôžu s prekladom dokumentácie, ďalší chcú pomôcť s výrobou textúr. Očakávam, že keď sa hra stane známejšou, tak sa ozve ešte viac ľudí.

Peter Knut: Nemáme záujem skrývať náš kód, naopak sme vďační za každú pomoc.

Ve hře je použita hudba od skupiny Lealoo. Jak jste navázali spolupráci. Jaký styl hudby osobně posloucháte?

Peter Knut: So zakladateľom skupiny Lealoo som jeden rok býval na koleji. Nebolo ťažké ho presvedčiť aby nám zapožičal svoju hudbu. Prednedávnom sme stáli pred problémom ako nahrať originálne zvuky pre Dark Oberon. Skupina Lealoo opäť nesklamala.

Ja dávam prednosť elektronickej a alternatívnej hudbe. Moja najobľúbenejšia speváčka je asi Enya.

Co byste rádi na závěr vzkázali čtenářům Plných Her?

Peter Knut: Aby sa nebáli realizovať svoje nápady.

Marián Černý: A nech vyskúšajú našu hru. ;-)

Děkuji za rozhovor.

Autor:
  • Nejčtenější

The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii

10. ledna 2019

Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...

Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou

4. ledna 2019

V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...

Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství

14. prosince 2018  14:43

Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...

King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí

12. prosince 2018  14:35

Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...