Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Hammerware Factory o závodech Club 50

  12:00aktualizováno  10. září 2004 5:19
Začínající, ale ambiciózní čeští vývojáři Hammerware Factory připravují závodní hru z nepříliš často zpracovávané oblasti. O motorkové (konkrétně fichtlové) jízdě v Club 50 jsme si povídali se dvěma členy týmu.

CLUB 50
Autor: Hammerware Factory
Vyjde: ?/2003
homepage
Tým Hammerware Factory je na freeware scéně nováčkem, pracuje ovšem hned na velmi zajímavém a ambiciózním projektu. Závodů motorek není mnoho ani v komerční oblasti, mezi hrami zdarma je pak Club 50 ještě výjimečnější. Hráči si v něm zajezdí na klasických fichtlech v prostředí typického českého venkova - samozřejmě v plně 3D grafice a velmi realistickém fyzikálním modelu. Více už ale dvojice členů Hammerware Factory, které jsme za účelem většího množství informací o tomto navýsost zajímavém projektu vyzpovídali...

Club 50Nejprve bych vás poprosil o představení jednotlivých členů týmu a stručné shrnutí jeho historie (kdy a za jakých okolností jste se dali dohromady).

Semo: No kdy jsme se dali jako tým dohromady?…. to bylo někdy před dvěma roky ve druhém ročníku střední školy. V současné době má tým neurčitý počet členů. Je tam Punčin – grafik, webmister, také trochu gamedesigner. Jsem tam já, coby programátor enginu, Brežněv – ten dělá engine pro 3D zvuk – včetně všelijakých efektů, jako je např. Dopplerův jev, různé odrazy, …. Máme také druhého grafika a fotografa – Zímu. Budeme mít asi i třetího grafika, ale ten je zatím tak trochu v jednání. Nesmím zapomenout na Jendu, který se stará o síťovou verzi hry, a na Šimina – ten pilně nahrává zvuky motorek a prostředí. Ostatní členové jsou takoví nejistí – tzn. furt něco slibují, nebo už dlouho neprojevili zájem o projekt…

Punčin: Když budu mluvit za sebe, tak jsem se k tomu vlastně dostal jako slepej k houslím. Ze začátku jsem jen dělal web, a když přišla krize s grafikama, tak jsem začal fušovat do grafiky. Jen doufám, že nebude i krize s programátorama, abych nemusel i programovat (-:

Máte už nějaké dřívější zkušenosti, nebo je Club 50 vaším prvním projektem?

Semo: Každý z nás má nějaké zkušenosti. Já jsem toho dost naprogramoval – i v oblasti grafiky, ale sám pro sebe. Nikdy jsem v podstatě nic nepublikoval. Brežněv i Punčin toho umí také dost, ale také nic nepublikovali. Dá se tedy říci, že jde o náš první vážný projekt.

Punčin: Zkušenosti? No, snad radši pomlčím… Ale je jich čím dál víc. Club 50

Proč jste se rozhodli právě pro závodní hru, k tomu s motorkami, což je nepříliš početný žánr jak ve freeware, tak i v komerční oblasti?

Semo: Protože jsem se na nich dost najezdil a připadalo mi to jako dobrý nápad – možná právě proto, že se moc takových her nevidí.

Punčin: Možná právě proto, že takové hry nejsou k sehnání. Proč dělat něco, co už někdo předtím udělal? Tohle možná nadchne všechny fichtlaře, kterých je dost, i nefichtlaře, kterých je snad ještě víc…teda aspoň ve městech.

Zkuste v několika větách popsat, oč v Club 50 hlavně půjde, a vystihnout hlavní klady a (potenciální) zápory hry.

Semo: Ve hře půjde o závodění výhradně na Jawách 50 mezi mládeží 15-20 let na vsi. Možná se dočkáte i nějakých vychytávek jako jsou upgrady a poruchy. Kladů bude dost, zápory nebudou žádné :-)

Punčin: Pokud se podaří udělat všechno, co bychom udělat chtěli, tak to určitě nebude mít žádný zápory. Hlavní klad by měl být zajisté realističnost.

Kolika motorek se ve hře dočkáme? Jaký bude jejich fyzikální model?

Semo: Dočkáte se všech typů jawy 50 – tzn. typy 555, 20, 21, 23, 23A. Kromě těchto základních modelů budou k vidění i složeniny, kterých se na vsi vidí hojnost. Fyzikální model bude podle možností. Chceme samozřejmě co nejreálnější a dáme si na něm záležet…no uvidíme, jak se povede.

Punčin: Motorek bude tolik, kolik se udělá 3D modelů. Ostatní pak už není problém. A kolik jich bude? To ví snad jen Semoš.

Club 50Jaké tratě se v Club 50 objeví? V jakém prostředí se budou závody odehrávat?

Semo: Původně jsme plánovali tratě přesně podle reálných cest, nyní už na tom tolik nebazírujeme. Zajezdíte si v prostředí českých luhů a hájů, resp. na menších cestách kolem lesů mezi vesnicemi a po polích.

Punčin: Ještě před několika měsíci jsme si kladli za cíl mít tratě založené na skutečných místech, většinou kolem našich domovů (teda kromě toho mého – kolem paneláku by se jezdilo celkem blbě, i když by to možná bylo příjemný zpestření), ale postupně jsme od toho upustili. I přesto to určitě bude stát za to.

Jaké jsou specifikace enginu, který hru rozeběhne?

Semo: Jedná se o originální engine, stvořený výhradně pro tuto hru. Engine vykresluje hru trojrozměrně přes rozhraní OpenGL a tudíž také využívá nejnovější funkce grafických karet. Naprogramovali jsme také různé efekty – stopy, kouř, odlesky… No vypadá to docela pěkně.

Punčin: Před půl rokem bych býval napsal, že hlavní předností enginu je to, že dokáže generovat nepřeberné množství různých chyb (-: Teď už tomu tak naštěstí není. Vypadá to skvěle, ale přesné specifikace neznám, tak radši pomlčím.

Grafické zpracování z obrázků vypadá poměrně realisticky. Co všechno jeho tvorba obnáší a k jakým výsledkům chcete dospět?

Semo: Tvorba 3D modelů probíhá docela zdlouhavě. Chceme dosáhnout co nejreálnější podoby jednotlivých objektů. No co vám mám povídat… několik hodin klikáte a pak máte najednou motorku. Přidáte pár materiálů, efektů….

Club 50 Punčin: Samotná tvorba neobnáší skoro nic, jen pár hodin strávených u počítače. Nejhorší na tom je se k tomu dokopat. Nebo u toho vydržet, když se k tomu jednou posadím. Další problém je ten, že zatím nemáme dost fotek, ze kterých se dají dělat textury. Časy, kdy se dělaly textury v malování už jsou dávno pryč (-: A realističnost, které hodláme dosáhnout i po vizuální stránce, si vyžaduje realistické textury.

Jaké budou ve hře zvukové efekty a hudba?

Semo: Jelikož si náš zvukař Šimin počíná dosti profesionálně a Brežněv programuje 3D sound engine, bude zvuk dostatečně kvalitní. Hudbu už také nějakou máme – asi 4 písničky, ale těžko je zde budu popisovat.

V jaké fázi se momentálně hra nachází a kdy odhadujete, že by mohla být dokončena?

Semo: Máme hotový grafický i zvukový engine a postupně se začínáme soustředit na hru samotnou, na kterou jsme v podstatě zatím ani nesáhli. Navíc mám teď rozbitý počítač a čeká na mě maturita, takže očekávejte ještě tak měsíc nečinnosti – nebo spíš pomalejší činnosti. Grafici zatím budou pilně tvořit grafiku do nějaké první větší ukázky. Kdy bude hra dokončena si zatím netroufám odhadovat. Nejsme profíci a tak nemáme stanoveno přesné datum. Občas jde práce rychleji, občas se to táhne jako sopel.

Punčin: Řeknu to trošku zjednodušeně: hra se nachází ve fázi vývoje, a hotová bude nejspíše příští rok, ale těžko říct, jestli to tak nakonec bude. Vývoj totiž pořád brzdí věci, které šly předvídat (jako třeba maturita), ale spíš věci nepředvídatelné (vzpoura počítačů proti jejich majitelům, a tak podobně).

Club 50 Sledujete ostatní české týmy, kupříkladu na neustále se rozšiřující základně okolo stránek České hry.cz? Proč jste se jako jediný tým z hostingu Freehry.cz po jejich pádu nepřestěhovali právě sem, ale na vlastní doménu?

Semo: My jsme se na vlastní doménu přestěhovali už před pádem freeher. Tak nějak se nám zachtělo tu pětistovku dát a cítit se jako doma na vlastním webu.

Punčin: Nejprve k těm Freehrám… O vlastní doméně jsme uvažovali už dlouho předtím, ale když se na Freehrách začaly objevovat menší výpadky, kdy se třeba dva dny v kuse zobrazovala na všech hostovaných stránkách jen chybová hláška, ale přitom Freehry jely. Tak jsme dali dohromady pět stovek, a jelikož se nás složilo celkem dost, nebyla to moc velká rána. K Českým hrám ani nemám co říct, snad jen že je to super nápad, a tak dál.

Už váš první freeware projekt je velmi ambiciózní – máte nějaké další plány, co dělat po jeho dokončení? Láká vás komerční tvorba her?

Semo: Mě osobně láká. Po dokončení Clubu 50 uděláme ještě nějakou 3D pařbičku na stejném enginu, abychom ho pořádně využili.

Punčin: Na další hry zatím asi nemyslím, ale určitě nějaký budou. A bude určitě jednodušší je udělat, protože teď děláme de facto všechno od začátku, kdežto potom už budeme moct použít to, co teď uděláme. Plus něco navíc, samozřejmě. Komerční tvorba zajisté láká… koho by nelákalo dostávat peníze za to, co ho baví.

Club 50Na závěr odlehčenější otázky: jaké jsou vaše oblíbené komerční a freeware hry a proč?

Semo: Komerční: IL2 Sturmovik, protože tíhnu k létání a tohle je fakt mazec. Není nad to, sejmout si takhle po obědě nějakého Focke-Wulfa. Z komerčních se mi dále zamlouvají Crimson Skies, Unreal tournament, Re-Volt, Viper racing, … Freewareovek moc neznám, nemám čas se moc probírat tou spoustou her a pak je hrát. Když jsem u počítače, tak většinou programuji. Přece jen nějaký freewareovky hraju: Crimsonland, Pie Gates..

Punčin: Já snad ani nemám oblíbený hry. Se mnou je to totiž špatný, tak po dvou týdnech mě vždycky všechno přestane bavit. Čím to je, nevím, ale dřív to tak nebývalo. Nebo si to aspoň myslím. Na mým harddisku vydrží jen nějaký odreagovávačky, jako třeba Porrasturvat, nebo teď nověji Crimsonland, přesněji řečeno jeho starší verze, která byla ještě free.

Máte nějaké další koníčky vedle programování, které by stály za zmínku? Vlastníte fichtla? :o)

Semo: Spoustu koníčků – na žádného není čas. Zrovna včera jsme s bráchou vyráběli střelný prach :-). Dříve jsem dost fotografoval, kreslil, dělal lodě z kůry, …. Fichtla samozřejmě mám a jsem na něj pyšný. Na našich stránkách ho můžete vidět (je to ten zelený).

Punčin: Celkem vehementně popíjím čaj, ten nepytlíkovej, přirozeně… Sem tam si zahraju nohejbal, nebo zajdu někam do hospůdky, a tak podobně… Fichtla nemám, a abych pravdu řekl, jel jsem na něm snad jen párkrát v životě.

A na úplný konec jako obvykle: chcete-li něco dodat k Hammerware Factory či Club 50, anebo prostě jen tak vzkázat čtenářům Plných her, máte příležitost…

Semo: Stačí, pán Bůh to vidí.

Punčin: Lidi, dělejte aspoň, že vás tahle hra zajímá… když budeme vidět, že to neděláme jen pro sebe, uděláme to o hodně lepší.

Autor:




Nejčtenější

Další z rubriky

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

Botanicula
Novinky ze světa nezávislých her - série Playboy se vrací

Nová hra od týmu Amanita Design, pokračování legendární série Playboy nebo soundtracky z nezávislých her za akční cenu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.