Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s Jiřím Macichem

  12:00aktualizováno  10. září 2004 4:10
Jiří Macich, autor mnoha her (například Mazes) a především člen projektu JOYNET. Pokdu vás zajímají informace o jeho osobě, jeho hrách a mnohé další věci, přečtěte si náš rozhovor.

Jiří MacichJak ti dupou králíci? (jak jde život?)
Docela dobře. Někdy hledám lano na oběšení se (třeba když dám 600 Kč za nefunkční krám), jindy zase zářím štěstím. Vezmu-li to z dlouhodobého hlediska, tak se mi vede skvěle. Mám nové PC, novou baterii v mobilu, hezká a prosperující akvária. Jen těch peněz by mohlo být více...

Jak často sedíš u svého monitoru?
Několik hodin denně. Vlastně celý den. Někdy skoro celý den. Jindy i celou noc. Hodně záleží, jak mám fofr. Když někomu něco slíbím a nechám to na poslední chvíli, tak jedu non-stop.

Jsi autorem velkého množství her a neustále chrlíš na svět nové...  Kde bereš nápady a co tě motivuje?
Nápady přicházejí různě. Někdy mi někdo něco poradí, jindy zase udělám remake nebo jen vydám novou verzi staršího projektu. Někdy zase něco okopíruji a přidám nějaké vlastní nápady. Ne - nestydím se přiznat - vždyť to tak dělá každý. Kdo tvrdí, že ne, tak lže ! Já mám nápadů hodně, ale někdy nejsou schopnosti to realizovat. Motivací je asi zájem hráčů (bohužel ne peníze) a zpočátku touha "být slavný", což kdysi pro mě bylo zařazení mé hry na nějaké CD.

Brání ti někdy něco ve tvorbě? A jak? (rodiče, škola, přátelé, hospoda...)
Asi nejvíce (skoro jedině) lenost. Jsem hrozně líný. Nebaví mě třeba vymýšlet rozvržení stránek bez využití rámů. Umím to, ale ne moc pohotově :). Když nějaký kámoš přijde, tak rád pokecám, když někteří známí z netu píší a nemám zrovna čas, hraji mrtvého brouka. Bydlím jen s mámou a prarodiči a nijak mě neomezují. Sice mamka občas jukne, jestli nejsem on-line, ale jinak v pohodě. Do hospody nechodím. Dříve mi bránil počítač. Jednou se mi rozjela Windows a nemohl jsem nažhavit Visual Basic. V té době jsem si na reinstalaci ještě netroufal a na servis nebyly (a nejsou) peníze. Teď, co mám nový Celeron 2GHz s 512MB DDRAM a Windows XP je vše ok.

Jiří MacichJak jsi se dostal k počítačům? A kdy to bylo?
To bylo asi někdy v roce 1992. Dostal jsem se k tomu tak, že táta musel mít každou novinku. Po revoluci to byly právě počítače (viz film Slunce, seno, erotika). Z Německa si na hraní přivezl Commodore 64. Pak jako podnikatel opatřil i nějakou postarší 386ku na účetnictví. Tehdy to asi začalo.

Tvoříš hry i přes populární GameMaker, jaké to má výhody oproti programování v klasických programovacích jazycích?
J
á se v něm zatím jenom učím. Výhoda je jediná - je určen zejména na tvorbu her. To, co třeba ve Visual Basicu trvá naprogramovat i hodinku (zvlášť než se přijde na to, jak se to dělá), je v Game Makeru hotové za pár sekund. Příkladem může být funkce Save&load, tvorba Hall of fame nebo změna rozlišení. Vlastně je tu ještě jedna výhoda - je zdarma ! Nevýhodu vidím v tom, že nedokáže vyvíjet pro Windows 95/NT.

V čem ještě programuješ?
Jak už jsem trochu naznačil, hlavně ve Visual Basicu 5. Pak také v Turbo Pascalu 7 a Quick Basicu 4.5. Nevím, jestli se dá tvorba webových stránek nazvat programováním, ale umím udělat dynamické i statické webové i wapové stránky. Snažím se učit v Delphi 7 a C++, ale na to teď nemám moc času.

Jsi samouk nebo tě programovat někdo učil?
No, jak se to vezme. Jsem samouk částečně čerpající informace z časopisů (Počítač pro každého, Chip), knih a internetu. Ale nestojí nade mnou nikdo, kdo by mi ukázal, co dělám špatně. Na to musím (bohužel) přijít vždy sám. Někdy je to sranda, jindy zase peklo. Třeba by mi píchlo, kdyby mě někdo naučil dělat s Delphi 7. Mám na to takový orientační překlad anglické příručky, ale není to ono.

Který z klasických programovacích jazyků máš nejraději a proč?
Visual Basic 5, protože v něm umím nejlépe. Nemám rád Quick Basic a Turbo Pascal, protože se rozhraní aplikace musí velmi pracně naprogramovat a ne jenom "nakreslit" jako ve Visual Basicu.

Kterou ze svých her máš nejraději a o co v ní jde?
Nemám nejoblíbenější.

A která gamesa je nyní aktuálně nejnovější?
Teď je to hra Mazes vytvořená právě v Game Makeru. Je ke stažení na www.mujweb.cz/www/jirka.macich/insmaz.exe a bohužel nejde pod Windows 95 a NT. Jde o procházení bludištěm s nutností sbírat bonusy na otevření cílových vrat a vyhýbat se minám.

Jiří MacichA jaké jsou tvé vývojářské plány do budoucna?
Teď bych rád dodělal Klik TEST 4 (viz. www.mujweb.cz/www/jirka.macich/klik.test/) a chtěl bych se pustit do gamebookové textovky. Jestli myslíš spíše do vzdálenějšího budoucna - tak to fakt netuším. Třeba zakrním a zůstanu u současné tvorby nebo s tím úplně skoncuji. Teď bych se rád naučil dělat s DirectemX, abych se mohl pustit do skutečných her !

Jsou v tvých hrách ukryté nějaké tajné cheaty?
A víš, že už ani nevím ? Někde jsem něco dával, ale už si nepamatuji, kam a co. Když v nějaké hře cheat je, tak se o něm v dokumentaci zmiňuji.

Jsi také jedním z prvních členů projektu JOYNET, představ nám prosím tento projekt...
Joynet je projekt, který by měl sdružovat české vývojáře a zvyšovat jejich popularitu. To o něm tvrdí jeho zakladatel - Tomáš Pala z Joywood Studios.Mě osobně to zatím zvýšilo návštěvnost webu. Projekt je dle mého zatím v plenkách. Chystáme se přejít na nové stránky a nabíráme nové členy. Tuhle otázku si spíš měl položit Tomášovi z Joywoodu. Pokud by si někdo ze čtenářů chtěl o Joynetu přečíst více, nechť vyťuká adresu http://joywood-studios.bonusweb.cz !

Která česká freewarová hra a program tě v poslední době nejvíce zaujaly?
Nejvíce asi Czech Soccer Manager 2002, tedy CSM. Jde o jeden z nejlepších fotbalových manažerů zdarma. Hraju v něm už minimálně 200. kariéru. Trénoval jsem různé kluby, české i zahraniční. Fakt je to dobrá práce!

Co mohou nalézt internetoví brouzdalové na tvých stránkách?
Veškeré mé hry vytvořené po létě 2002, informace o rozdělaných hrách, více informací o mě, odkazy na mé další webové stránky (blog, stránky mých her, wapové stránky) a na projekty, na kterých spolupracuji (Joynet, Kapr, Daleth Web aj.). Samozřejmě je tam i sekce věnovaná jen mé maličkosti, technická podpora k mým hrám a odpovědi na (některé) dopisy, maily a esemesky.

Co děláš když nesedíš u počítače?
Sedím u televize, videa nebo u teletextu. I když to je to samé. Starám se o rybičky (těch akvárií mám fakt hodně), čtu časopisy, kecám o fotbale nebo na něj koukám. Zajdu si do lesa...

Máš rád školu?
Jo. Zvlášť, když do žádné nechodím :). Ze zdravotních důvodů jsem skončil na úřadu práce :(.

Jaký je tvůj nejoblíbenější citát?
Čím víc proužek, tím více Hadidaš. Ne teď vážně, asi nejraději mám "Sebeobětování by mělo být zakázáno. Demoralizuje ty, pro něž se obětujeme", což řekl Oscar Wilde. I když to není citát, mám rád i veršík "Dokud krev otců v žilách plyne, hruď zahřívá, ruce sílí, sláva česká nezahyne, hlavu vztyčí lev náš bílý. Je to z období druhé světové války a vždy, když to čtu nebo si to opakuji, mám jako vlastenec a antiglobalista vždy slzy v očích.

Jiří MacichJakou hudbu posloucháš (můžeš jmenovat i interprety)?
Já moc hudbu neposlouchám. Ale když je v nějakém pořadu v televizi písnička, snesu všechno - i Káju a vážnou hudbu. Jediné, co nesnesu je dechovka a opera. Bude to znít divně, ale nejoblíbenější hudba, je česká hymna. Vždy, když ji slyším, rozbrečím se, jak malé dítě. Rád mám také melodie s filmů Star Wars, Star Gate, Star Trek a z Indiho.

Jak by se ti líbilo žít ve středověku?
Super, ale musel bych být monarcha s neomezenou mocí :). Trochu by mi vadilo, že bych neměl kam zapojit napájecí kabel od počítače.

Co by jsi chtěl vzkázat našim čtenářům?
Žijte, jak chcete a nenechte si Špidlovou vládou zkazit mládí. Bude hůř...

Autor:




Nejčtenější

Against Light
Ve strategii Against Light je pro vás světlo smrtící

Stvoření temnoty během noci nespí. Naopak, snaží se ovládnou, co jen mohou. Vy, jako jejich velitel, máte na starosti „četu“ takových příšer a ve stylu...  celý článek

Další z rubriky

webovky3_poster
Germánské webovky: Travian a OGame

Ještě jsme zde. Z původně plánovaného týdeníku rozebírajícího necelý tucet signifikantních webových her poslední dekády se sice z recenzentských,...  celý článek

2011
Nejlepší nezávislé hry roku 2010 - 1. část

První část nabízí výběr nejlepších adventur, akčních her a arkád, které jste si v minulém roce mohli z Plných her stáhnout.   celý článek

Rozhovor - Daniel Viktorin
Rozhovor s Danielem Viktorinem

O chystaných projektech, prodejích shareware her na našem trhu i nové online hře jsme si povídali s naším bývalým kolegou a autorem mnoha dopravních simulátorů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.