Rozhovor s týmem Black Light Studio

  12:00aktualizováno  27. srpna 2005 2:08
Mezi jejich poslední hry patří např. Jump Match nebo nedávno recenzovaný titul Terorrs Strike. Taktéž nedávno oznámili svůj první 3D projekt Hrad. Jak to s ním vypadá nebo jaké jiné hry chystají do budoucna? O tom všem v našem dalším vyčerpávajícím rozhovoru.

Tým Black Light Studio vznikl v roce 2001, kdy vydal svou první debutovou hříčku Terors Strike. Po této hře následovala šňůra dalších malých her, ale kromě krátkodobého pobavení, či spíše odreagování, v sobě neskrývaly žádný hlubší smysl. Nyní tým pracuje na nedávno oznámené 3D hře Hrad, o které ale zatím nebyly vypuštěny žádné konkrétnější informace. V současné době tvoří team Black Light Studia čtyři lidé, z toho dva interní a dva externí. Kontaktovali jsme tedy autory a zeptali se nejen na situaci okolo Hradu.

Black Light Studio Zdravím tě, lídra BLS. Na začátek nám o sobě něco pověz.
Takže, na netu mě můžete potkat s nickem Black-Light a v reálu pod přezdívkou „Jiří Coufal“. Jinak, kdyby někoho zajímalo, tak již nějaký pátek studuji střední elektroprůmyslovou školu v Praze, obor týkající se počítačů.

Mnozí čtenáři o vás nemají ani ponětí. Kolik vás je? Hledáte někoho mimořádně šikovného do svých řad?
V současné době jsme v Black Light Studiu celkem čtyři, ale dva z našich řad jsou externí členové, čili nemají takové priority, nebo se nechtějí tolik vázat, avšak např. u našeho nového grafika je to spíše předstupeň před tím, než jej začleníme do plnohodnotného kolektivu. V současné době také vedeme jednání se třemi potencionálními programátory, které bychom mohli začlenit do projektu, na němž pracujeme. A odpověď na otázku, zda hledáme někoho mimořádně šikovného zní – ne nehledáme, protože takoví lidé se mezi amatérskými vývojáři nenachází a ani bychom nechtěli mít někoho, kdo by věděl víc, než pět Black Light Studií dohromady. Každá hra, kterou BLS vytvoří je především výsledek něčeho nového, co se tvůrci dané hry naučil a předvedli světu.

Black Light Studio Co jste za svou freeware „kariéru“ prozatím dokázali? Na co jste nejvíce pyšní?
Freewarovou kariérou bych to rozhodně nenazýval, ostatně myšlenku, se kterou BLS vzhlíží na tvorbu her je možno vyčíst již v předchozím odstavci a tou myšlenkou je, tvořit freeware hry proto, abychom se naučili něco nového, co budeme moci v budoucnu zúročit na nějakém pořádném projektu. Konec konců, každý nový počin od BLS je vždy minimálně technologicky lepší, než předchozí výtvor. A pyšní jsme samozřejmě na každou věc, kterou prezentujeme na svých stránkách.

Kolik máte her? Která je podle tebe nejlepší? Řekl bych, že nejlépe vypadá vaše nedávno recenzovaná flashovka Terors Strike.
Počet našich her, které si může kterýkoliv uživatel internetu stáhnout z našich stránek, je sedm, avšak mnoho her zůstává leckdy na discích vývojářů v nadějných projektech, které stagnují na určitém bodě, alespoň u mě tomu tak je. Důvodů je mnoho a např. já osobně mám rozdělaných asi 6 Flashovek + mnoho dalších „her“ v C++. Ony rozdělané hry ve Flashi leckdy mají hotový engine, ale již není nikdo, komu by se chtělo dělat s „omáčkou“ (tvorba levelů, příběh…), a tak hra prostě nevyjde. Důležité je, že jsem se při její tvorbě něco přiučil a než ztrácet čas s něčím neatraktivním (dotvořování), raději začnu novou věc, kde mě čekají další výzvy.

Black Light Studio Jaké hry chystáte v nejbližší době?
V současné době pracujeme na projektu Hrad. Pokud někoho zajímá bližší info, opět na našich stránkách se může dočíst něco malinko více, ale až přijde čas, kdy budeme chtít zveřejnit další podrobnosti, informujeme o tom na naších stránkách.

Máš nějakou vysněnou hru, kterou bys chtěl jednou vytvořit?
Těžko říct. Samozřejmě se mi hlavou honí myšlenky, co by stálo zato zpracovat, ale většinou mě napadne pouze nějaký prvek z „ideální“ hry a v duchu si promyslím, jak by se takovýto hra skvěle ovládala a hrála nebo něco podobného, ale jinak žádné „životní dílo“ v hlavě zatím načrtnuté nemám. Kdybych jej tam měl, tak nepracujeme na projektu Hrad, ale na projektu „Životní dílo“ :). V podstatě Hrad je celkem nadějný projekt.

Co pro tebe programování znamená a jak to s ním vidíš do budoucna? Ovládáš i jiné nástroje kromě Flashe?
Programování pro mě znamená celkem dost, přeci jen jsem za klávesnicí již pár hodin strávil, ale pokud by mi někdo nyní zakázal programovat, asi bych na místě nezkolaboval, protože vím, co programování obnáší. Programovat je jistě dobré na rozvoj logického a analytického myšlení, a také to dá člověku něco, co neumí každý, ale do budoucna to vidím tak, že až vyjdu vysokou školu, tak bych se chtěl programováním nějaký čas živit, avšak zůstat jako profesionál na pozici řadového programátora vyvíjející nějaký primitivní software určitě nechci, to není nic pro mě.

Black Light Studio A co se týká vývojářských nástrojů, které ovládám, tak Flash bych zařadil do seznamu nástrojů, se kterými umím pracovat. Kromě Fashle pracuji také často s různými grafickými programy, ať již na tvorbu 2D grafiky, tak i 3D grafiky, ale tu již nyní není přenechávám našemu zručnému grafikovi Ivanovi. Dále dělám v C++ s knihovnou OpenGL, pomocí které bude tvořen i Hrad a ještě umím takové ty klasické jazyky, jako HTML nebo Pascal a teď se ve škole učíme Delphi.

Když už odtrhneš oči od počítače, co děláš ve volném čase? Kolik hodin denně průměrně makáš na PC?
Tak já oči odtrhávám od PC docela často, nejsem takový ten „sklepový“ typ, který nedělá nic jiného, než že jen od ráda do večera kouká do obrazovky. Tím však nechci říct, že bych zapínal počítač na 10minut večer na stažení pošty :), ale kromě programování mám mnoho jiných zálib, v poslední době mě začala celkem zajímat psychologie a komunikace s lidmi. Také se zajímám o zpravodajství, politiku a sem tam některý večer strávím v divadle (organizuje škola) + teď chodím do tanečních, což je moje další hobby. Ovšem co bych to byl za vývojáře her, kterého by nebavili počítačové hry, a tak musím přiznat, že sem tam také na některé hře docela ujedu a strávím u ní i víc času, než jsem původně chtěl :), ale to jistě každý zná sám ze své zkušenosti.

Black Light Studio Co považuješ za svůj největší životní neúspěch?
Ještě jsem žádný velký osobní neúspěch nezažil a pokud ano, rychle jsem na něj zapomněl, protože tahat za sebou nepodařené činy minulosti a být otrokem svazujících myšlenek je cesta k sebe zatracení.

Teď trochu zvláštní otázka. Baví tě tvorba her? Není to přeci jen místy nuda a dřina?
Jak kdy. :-) Když člověk začne tvořit něco nového, vždy jej to baví a pokud navíc jde programování pěkně od ruky, je to vážně zábava. Poté jsou ale situace, kdy člověka nebaví programovat, protože se mu stále něco nedaří nebo je před ním spousta hodin rutinní práce, kterou je však nutno také udělat pokud má projekt někdy spatřit světlo světa, avšak to k programování prostě patří, konec konců, nejen k programování.

Nezúčastníš se jedné ze čtyřech dostupných soutěží pro freeware vývojáře (Bonusweb Game Competition, Becher Game, Únos nebo nově i GameStar)? Co si myslíš o tak značném nárůstu soutěží v porovnání s minulým rokem?
Chtěl jsem se zúčastnit jedné ze soutěží s naší nejnovější hrou Jump Match, avšak nesplnil jsem základní pravidlo, a to, že hra musí být vytvořena přesně pro záměr soutěže, což v případě Jump Matche již nemůže být splněno, protože jsem jej vytvořil jako doprovodný materiál k seriálu o tvorbě her pro jeden český server zabývající se online hraním.

Black Light Studio Jinak bych se rád nějaké soutěže zúčastnil, ale zřejmě až příští rok. Rapidní nárůst soutěží oproti minulému roku nemůžu jinak než pochválit, protože dávají šanci vyniknout mnoha českým amatérským vývojářům jako jsme my.

Chtěl bys na závěr něco vzkázat čtenářům, či doporučit link na nějaké dobré stránky pro programátory, kteří začínají? Poslední odstavec je zcela tvůj. ;-)
Chtěl bych čtenářům především poděkovat, že si náš rozhovor přečetli až do konce a věřím, že brzy navštíví naše stránky, aby shlédli naše další hry a programy, které jsou u nás volně ke stažení.
Pokud má někdo ze čtenářů zájem, přidat se k nám, není nic jednoduššího než mě kontaktovat na bls@quick.cz a zkusit, zdali nehledáme právě vás, „přijímací pohovory“ nejsou nijak těžké. :-)

Autor:
  • Nejčtenější

The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii

10. ledna 2019

Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...

Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou

4. ledna 2019

V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...

Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství

14. prosince 2018  14:43

Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...

King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí

12. prosince 2018  14:35

Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...