Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozhovor s týmem Myasoft

  12:00aktualizováno  10. září 3:17
19 her, desítky nedokončených, ale přesto zábavných titulů a spousta programů... to je tým Myasoft. V rozhovoru se dozvíte, jak dlouho trval vývoj povedených Alien Invaders, co musíte udělat pro vývoji hry, ale hlavně téměř vše o zakladatelích.

Myasoft Nazdar Víťo. Nejprve se prosím našim čtenářům představ. Jak moc jsi „zažraný“ do počítačů?
Takže ahoj. Oficiálně se jmenuji se Vít Haratek, ale na internetu vystupuju pod přezdívkou Yza. Já i celá naše parta pochází z Třince a je nám kolem 16 let. V týmu jsou už od jeho vzniku 3 lidé a říkáme si Myasoft (hry tvoříme skoro 3 roky). Je to už celkem dlouhá doba, ale i tak se máme stále co učit a vylepšovat. Od programování v DOSu s nástrojem QBasic jsme se dostali k VisualBasicu, DirectX 7/8 a teď pomalu začínáme přecházet do C++.

Před dvěma týdny jsme zrecenzovali tvoji velmi vyvedenou hru Alien Invaders. Jak jsi s ní spokojen a co tě k vytvoření něčeho takového vedlo?
Alien Invaders měla být vyvíjena do rychlosoutěže Českých Her. Hlavním námětem bylo vytvořit hru na téma Space Invaders ,které mám velmi rád. Byla to taky jedna z prvních games, kterou jsem kdy hrál, takže o vzniku Alien Invaders bylo rozhodnuto. Při programování hry jsem použil tehdy právě dokončený 3D Engine. Vývoj probíhal v tajnosti celé 2 týdny a potuchy o něm neměli ani ostatní členové Myasoftu. Pak ale nastal osudový den, kdy se měla hra odeslat a já nestihl termín o nějakých 15 minut. :-( Takový už je ale život. Hru jsem asi na měsíc odložil, opravil různé mouchy, přidal nové pozadí a výsledek byl na světě. Jinak jsem s Alieny opravdu spokojený a mám radost, že se ostatním lidem líbí.

Myasoft Ještě jednou podotýkám, dobrá práce. Když čtenáři zabruslí na tvé stránky, mohou být doslova ohromeni počtem tvých her. Popiš nám své další vyvedené hry a pověz, jak kolik dá něco takového vyrobit času?
Mezi mé nejoblíbenější hry patří kromě Alien Invaders např. logická hra LOCO – jedna z prvních vytvořená v nástroji Visual Basic. Pak mám taky rád Housenky, Sheep Atack nebo Myaria, který je vlastně něco jako naším maskotem. Jeho postava vznikla už v dobách QBasicu a jsou to prakticky 3 barevné skákající pixely. Převedl jsem ho taky do prostředí Direct X, ale opět s původní jednoduchou grafikou. Zkoušel jsem Myaria převést do 3D podoby, ale celý projekt skončil v podobě pokusu, nad kterým jsem strávil asi 1/4 roku. Jak dlouho něco takového vzniká? Projekt Codename Becher jsem vytvořil asi za měsíc a něco (i s grafikou), kdy jsem denně u PC pobyl 8 až 11 hodin a za měsíc cca 400 hodin.

Jaké hry chystáš do budoucna? Stále jen do rychlosoutěží nebo máš v plánu nějaký větší projekt?
No… přemýšlel jsem o nějakých autech. Závody ve stylu Need For Speed Underground po rodném Třinci, ale zatím není ještě nic jisté. Prvně bych ale potřeboval sehnat nějakého 3D grafika nebo zvukaře, protože už na to všechno sám pomalu nestačím. A rychlosoutěže ? Pokud najdu dobré téma a nemám zrovna nic výjimečného na práci, tak se většinou rád zúčastním .

Myasoft A když nahlédneme ještě více do budoucnta. Chtěl bys za nějaká ta léta vytvořit nějakou převratnou pařbu?
Jednou bych chtěl vytvořit hru typu Half Life 2. Ta grafická a fyzikální stránka je podle ukázek úžasná. Ale na to už budu potřebovat nějaký větší tým nebo se k někomu přidám.

Na to, kolik vám je let už toho máte za sebou opravdu hodně. Chceš být jednou profesionálním tvůrcem her?
Tak tohle je už od mala můj velký sen a byl bych strašně rád, kdyby mi to jednou snad přece vyšlo. Jinak ani vývojem různého softwaru bych samozřejmě taky nepohrdl, ale hry jsou hry.

Představ si, že si tento rozhovor čte člověk, který neumí programovat, ale chtěl by začít. Co bys mu poradil na začátek?
Hlavně si najít volný čas, mít velkou vůli a hodně pevné nervy. Ani já jsem to neměl s programováním nijak snadné a mnohokrát jsem si říkal, že už toho nechám, ale pokud projdete počátečními nesnázemi a vydržíte u toho alespoň měsíc, myslím že jste na dobré cestě. Jinak z programovacích jazyků bych asi doporučil Visual Basic. C++ je pro začátečníky dost obtížné. Když si už člověk zvykne programovat v nějakém tom snazším jazyce, naučí se různé postupy a metody, které mu později ve všech dalších programovacích nástrojích ulehčí život.

Myasoft Co upřednostňuješ? Pascal nebo C++, či jaké konkrétní nástroje?
No, jak už jsem výše zmínil, tak jsem rodilý „Bejzikář“, ale už přecházím do vývojového prostředí Visual C++ 6. Proč? C++ má větší podporu a hlavně je znatelně rychlejší v provádění různých operací, což se projeví u 3D her v počtu FPS (obrázky za vteřinu).

Teď zavzpomínej na své „dětství“. Jaké byly tvé první hry a programy?
To už je hodně dávno, ale na tu dobu se prostě nedá zapomenout. Můj Taťka vlastnil pojízdnou maringotku plnou různých automatů a pinbalů, na které jsem prý už hrával ještě dřív, než jsem uměl chodit. Ve třech letech jsem pak dostal z Německa dovezený Sega Mega Drive a to pokládám za základ mé pařanské kariéry. U té kouzelné bedýnky jsem dokázal vysedávat celé dny hraním her jako Sonic, Želvy Ninja, Street of rage,Toki a desítky dalších. Pak jsem měl na nějakou dobu Super Nintendo, Gameboy a o něco později PlayStation a oblíbený Sega Saturn. Celé své dětství jsem prožíval po boku nejrůznějších hrdinů z těchto konzolí. Až potom v šesté třídě – měl jsem myslím 12 let – poprvé jsem uviděl PC. Byla to stará školní 486. Pak už jsem jenom toužil po počítači, který jsem na konci sedmé třídy dostal. Ve 13 jsem měl konečně svůj první stroj. V té době taky vycházely v časopise ABC různé články o tvorbě v QBasicu a takhle to všechno nějak začalo.

Jaké máš záliby mimo PC? Kolik hodin denně u něj mimochodem strávíš?
Ještě před mým prvním počítačem jsem se věnoval ve velké míře stavěním modelů a letadel, ale k tomu mi dnes nezbývá mnoho času. Mimoto např. rád jezdím na kole, poslouchám hudbu ( takřka vše, ale v oblibě mám The Offspring , Scooter, Kabát …),dívám se na filmy. No a kolik hodin strávím u PC ? To je dost různé, když opravdu makám na nějakém projektu do soutěže, tak kolem 8-10 hodin a jinak běžně těch 4 až 6. Jak kdy. Určitě bych ale strávil času víc, kdybych se o něj nemusel dělit s mladším bratrem.

Myasoft Áha, bratr. ;-) Ani tebe ale neminu s následující otázkou. Na co se těšíš víc? Doom 3 nebo Half Life 2? Co si o těchto hrách myslíš?
Oba tituly jsou bezpochyby velice kvalitní a přinesou do herního průmyslu mnoho inovací. Zvuková stránka je naprosto dokonalá a o grafické ani nemluvě. Jsou to prostě dvě Mega Pecky, na které se bude ještě dlouhé roky vzpomínat, jako dnes na stařičký Doom nebo Wolfenstein. Já osobně se ale více těším na Half Life 2. Když jsem poprvé viděl trailery na tuto hru, pomalu jsem snad rozmýšlel i nad sebevraždou a zdalipak má ještě nějaké programování smysl. Teď už je ale vše OK. ;-) Doufám jen, že budu mít v budoucnu Hardware, na kterém bych ho mohl rozjet.

Chceš na závěr něco vzkázat našim čtenářům nebo něco dodat ke své osobě či hrám?
Snad jen – nepodceňujte freeware hry jen proto, že jsou zadarmo, nezabírají 3 GB na harddisku a mají mnohdy kostrbatou, jednoduchou grafiku. Vždyť si s nimi musel taky někdo dát ohromnou práci, úsilí, a taky kus svého Já. Snažte se proto někdy najít mezi chybami nějakou tu dobrou věc a pobavit se.

Autor:


Témata: Letadlo


Nejčtenější

Další z rubriky

Osada
Osada – interaktivní klip od autorů Machinaria

Mix trampů a Divokého západu šokuje svou vytříbeností.   celý článek

Awakener
Návod: Awakener - zcela neznámý opilec

Sympatická adventura s poměrně logickými řešenímu hádanek je vhodná i pro začínající hráče adventur. Pokud byste se i přesto na některém místě zasekli, pomůže...  celý článek

Dots and boxes
Dots and Boxes - dojmy z betaverze

Máte rádi logické hry? Tým Sosáci vydal betaverzi své hry, která vychází z populárního Othella nebo Reversi.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.