Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SleepTeam Labs - rozhovor

  12:00aktualizováno  10. září 2004 4:54
Dnes jsme se rozhodli vyzpovídat autory hodně oblíbených Bulánků a prvního dílu ucházející adventurní série Polda. Zajímá vás, kdo všechno tvoří SleepTeam a na jakých projektech v současné době pracují? Pokud ano, čtěte dále.

Sleep TeamZačít náš rozhovor musíme jednoznačně u dosti podivného Nejprve prosím zkuste představit SleepTeam a jeho jednotlivé členy. Měnilo se nějak jeho složení?
Společně jsme začali vyvíjet hry pro PC v roce 1996. Z původní tříčlenné sestavy se tým rozrostl na dnešních deset tvůrců, pocházejících z různých koutů České a Slovenské republiky. Celý tým tak spolupracuje víceméně virtuálně a vývoj koordinují tři lidé. Nemáme tedy žádného leadera a na zásadních rozhodnutích se podílejí všichni členové týmu stejným dílem. Kromě toho spolupracujeme na vývoji i s jinými nezávislými týmy.

Kdo stál na začátku a proč vůbec SleepTeam vznikl? S jakým cílem jste šli do vývoje, co jste chtěli dokázat?
Jakmile jsme se poznali, věděli jsme, že budeme dělat hry. Od začátku nás hnalo vpřed velké nadšení a chuť dělat to, co nás baví. Chtěli jsme dokázat, že úspěšnou hru lze vytvořit i bez milionových investic a že odhodlání je pro vývoj hry důležitější než peníze.

První vaší hrou byl Polda, kterého vydal Zima Software. Polda byl velmi úspěšný, vy jste však už další díly nedělali. Proč?
Když jsme v závěru vývoje hry hledali vhodného vydavatele, nepočítali jsme s tím, že by se hra dočkala pokračování. Nemalý komerční úspěch Poldy však vyvolal velký tlak ze strany firmy Zima Software, která chtěla vydávat další díly za každou cenu. Měli jsme i jiné projekty, které jsme chtěli rozvíjet a neměli jsme zájem těžit nutně z úspěchu Poldy. Nebyli jsme a nejsme finančně závislí na příjmu z her a cítili jsme, že nechceme strávit několik dalších let prací na nastavovaných pokračováních hry jen kvůli penězům. Líbila se nám svoboda, kterou nabízel internet a další projekty jsme chtěli dělat bez obav, že pokud bude mít hra úspěch, musí mít zákonitě pokračování.

Jak dlouho výroba Poldy trvala a co na ní bylo nejobtížnější? Odnesli jste si z ní něco?
Vývoj Poldy trval více než dva roky. Byl to náš první projekt a vyvíjeli jsme ho doslova v polních podmínkách bez jakéhokoliv profesionálního zázemí. Odnesli jsme si z toho nejen bohaté zkušenosti s vývojem komerčního titulu a hledáním vydavatele, ale i první šediny. Dost jsme se z toho poučili.

Sleep TeamJak sami hodnotíte další pokračování Poldy? Které díly se vám líbí nejvíce?
Myslíme si, že bychom je neměli hodnotit, nebylo by to od nás objektivní.

Po vydání Poldy se po vás jakoby slehla na dlouhou dobu zem. Co jste dělali v mezičase mezi Poldou a Bulánky?
Pracovali jsme na jiných projektech z oblasti nových médií, designu a reklamy. Než jsme se pustili do vývoje Bulánků, museli jsme se také naučit hodně nových věcí, protože nastupující platforma Windows vyžadovala jiný přístup a jiné nástroje než aplikace pro DOS. Díky rostoucímu vlivu internetu se objevovaly první možnosti, jak nezávisle prodávat své hry a přijali jsme to jako výzvu. Získali jsme v té době obrovskou spoustu zkušeností, které jsme později využili při propagaci a distribuci Bulánků u nás i v zahraničí.

Dostáváme se k Bulánkům, hře, která vám zajistila první místo v letošním Joysticku Českých her. Proč jste se rozhodli utéci z komerční scény zpět k freeware?
Nikdy jsme to nebrali jako útěk zpět, pro nás to byl velký krok kupředu. Chtěli jsme si osvojit internet jako distribuční médium a dali si za cíl vytvořit hru, která bude pro všechny zcela zdarma a přesto se vrátí náklady na její vývoj a propagaci. Líbí se nám svoboda, kterou internet nabízí a chceme jeho možností využívat i nadále. Do budoucna znovu plánujeme tvorbu větších her, které by mohly využívat klasických distribučních kanálů, ale i v takovém případě by distribuce probíhala zároveň prostřednictvím internetu.

Sleep TeamKde jste čerpali inspiraci pro tvorbu humorných postav, veršů a parodických videí pro Bulánky? Chystáte ještě nějaké nové úrovně či další bonusy?
Bulánci jsou satirickým obrazem lidí, proto jsme se inspirovali především lidskými vlastnostmi a lidskými dějinami.

Právě testujeme poslední, dlouho slibovaný level, který vyjde po prázdninách spolu s balíčkem dalších bonusů. Rádi bychom vydávání nových komponentů zakončili vydáním editoru levelů, ale to zatím nemůžeme slíbit. Mnoho hráčů nám vyčítá, že nevychází nové přídavky. Jsme však příliš zaměstnáni prací na nových projektech, že už Bulánkům nemůžeme věnovat tolik času, jako na začátku.

Bulánci jsou v zahraničí distribuování jako shareware. Jak si vedou?
Vzhledem k tomu, že se jednalo o naši první nezávisle distribuovanou hru, jsme s výsledky prodeje spokojeni. Náklady na vydání a propagaci hry v zahraničí se nám vrátily, což bereme jako úspěch. Hlavním přínosem jsou však pro nás poznatky a zkušenosti, které jsou velmi zásadní pro náš další vývoj.

Co všechno obnáší shareware distribuce, co rozhoduje o tom, zda hra autorům vydělá peníze či nikoliv? Myslíte, že je možné vydělat na shareware hrách čistě pro české publikum?
Těch faktorů je tolik, že je nelze shrnout do několika vět a vydaly by na samostatný rozhovor. Základem je ale po všech stránkách dobrá hra. Konkurence je v zahraničí obrovská a šanci na úspěch mají jen nadprůměrné hry. Pro sharewarové hry, určené českému publiku, podle nás zatím nenastaly vhodné podmínky. Zásadním faktorem je totiž možnost rychlého a snadného provádění plateb na dálku. Je však jen otázkou času, kdy se tento problém vyřeší.

Sleep TeamBulánci zaznamenali na české freeware scéně nebývalý úspěch. Co jsou podle vás hlavní trumfy hry, které vedly k její velké oblíbenosti?
To by nás také zajímalo. Zatím jsme nepřišli na nic, čím by se Bulánci zásadně odlišovali od jiných her. 

V současné době pracujete na čtyřech hrách. Můžete je všechny stručně charakterizovat?
Všechno jsou to malé, zábavné a snadno pochopitelné hry pro odreagování. Jedná se o tři akční a jednu logickou hru a půjde-li vše podle plánu, budou postupně vycházet v průběhu podzimu.

Půjde ve všech případech o freeware? Nezvažujete opět tvorbu nějaké komerční hry?
České verze těchto her budou k dispozici zdarma, v zahraničí připravujeme distribuci ve formě sharewaru. Přestože do budoucna znovu zvažujeme vývoj větších her, nevíme, zda se vrátíme k tradiční formě komerční distribuce. Zjistili jsme, že můžeme v zahraničí úspěšně prodávat hry i bez vydavatele a distributora a začínáme krabicovou distribuci vnímat jako přežitek.

Bulánci byli zvoleni nejlepší nezávislou hrou na Game Developers Session 2003 v Uherském Hradišti. Co říkáte na toto ocenění?
Takové ocenění jsme nečekali ani náhodou a samozřejmě nás to moc potěšilo. Na druhou stranu známe dobře hry Berušky 2 a Monarchia, které se umístily na druhém a třetím místě a v porovnání s nimi mají Bulánci ještě co dohánět.

Sleep TeamJak hodnotíte Game Developers Session a Joystick Českých her? Co bylo dobré - a co by naopak organizátoři mohli zlepšit?
Přestože to byl první ročník, jednalo se o velmi dobře připravenou akci, navíc jedinou svého druhu u nás. Skrývá se za ní obrovské množství práce a všichni, kdo se podíleli na její organizaci, si zaslouží velké uznání.

Na závěr už tradičně - chcete-li něco dodat či vzkázat čtenářům Plných her, máte příležitost...
Děkujeme čtenářům za to, že podporují nezávislou českou tvorbu, protože přízeň hráčů je pro začínající vývojáře jediným oceněním za jejich snahu a vytrvalost.

Autor:




Nejčtenější

Against Light
Ve strategii Against Light je pro vás světlo smrtící

Stvoření temnoty během noci nespí. Naopak, snaží se ovládnou, co jen mohou. Vy, jako jejich velitel, máte na starosti „četu“ takových příšer a ve stylu...  celý článek

Unleasted
Unleasted vám jistě připomene geniální Limbo

Bezejmenné chlupaté stvoření, které ovládáte v této temné plošinovce čeká les plný nástrah a smrtících překážek. Požitek ze hry, která se zcela zjevně...  celý článek

Další z rubriky

Osada
Osada – interaktivní klip od autorů Machinaria

Mix trampů a Divokého západu šokuje svou vytříbeností.   celý článek

Family Farm perex
Family Farm - dojmy z demoverze

Skvělý simulátor farmaření od českého týmu Hammerware má pohlednou grafiku a nabízí promyšlenou příběhovou kampaň. Ostatně vyzkoušet si ho můžete sami.  celý článek

2011
Nejlepší nezávislé hry roku 2010 - 1. část

První část nabízí výběr nejlepších adventur, akčních her a arkád, které jste si v minulém roce mohli z Plných her stáhnout.   celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.