Doporučujeme

Souboj titánů: Dr. Bohuš versus Mrtvé město

  • 19
V nedávné době vyšly dvě výtečné české adventury. A protože se rozhořely diskuse o tom, která z nich je zábavnější, lepší, delší, propracovanější a tak podobně, rozhodli jsme se je podrobit hloubkovému srovnání.

V posledních týdnech byla česká freeware adventure scéna obohacena o dva skvělé tituly – Mrtvé město od týmu Nihilis a designera Narca, které pak následoval dlouho očekávaný Dr. Bohuš dvoučlenného týmu Local Studio. Protože jejich podobnost přímo vybízí ke srovnávání, rozhodli jsme se zpracovat je trochu širší formou než obvykle a alespoň se pokusit o rozsouzení jejich pomyslného sporu.

První dojem
Co si budeme namlouvat, první dojem ze hry je důležitá věc. Pokud nedokáže zaujmout během několika okamžiků, dramaticky narůstá pravděpodobnost, že ji hráči odloží a už se k ní nevrátí. Mrtvé město v tomto získává první bod za výrazně nižší velikost instalačního souboru. Přece jen, 9,4 a 53 megabajtů je výrazný rozdíl, zvláště když k němu Dr. Bohuše neopravňuje takřka nic – namluvena není ani jedna z her, hudbou disponují obě, stejně tak 3D grafikou a pouhý vyšší počet lokací ještě nemusel způsobit tak drsné nabobtnání. Modemisté si prostě Dr. Bohuše nestáhnou, což je jistě škoda.

Druhou kategorií prvního dojmu jsou pak první minuty strávené ve hře, kdy musí být vysvětleno, oč vlastně jde a co se bude od hráče očekávat. Dr. Bohuš tady získává jeden bod za intro v podobě pěkného komiksu, následný telefonát, jímž je osud světa v podstatě hozen na bedra hlavního hrdiny, je ovšem až trochu uspěchaný a zanechá hráče spíše ve zmatku. Mrtvé město zde získá bodů více: první za pěkně zpracované hlavní menu, jež ukazuje vynikající smysl pro grafický design a navíc v něm hraje ta vůbec nejlepší hudba, jaká je ve hře k mání, druhý pak za výtečné, taktéž komiksové intro, tak trochu ve stylu Maxe Payna.

Po první kategorii tedy máme skóre Mrtvé město – Dr. Bohuš 3:1

Technické provedení a ovládání
Kategorií, kterou lze objektivně hodnotit, je bezesporu technické provedení obou her a jejich interface. Jak Mrtvé město, tak i Dr. Bohuš využívají enginu WME a vyhnuly se jim viditelné programové chyby. Nelze se dostat do patové situace, funguje save/load. I ovládání je prakticky shodné, omezuje se na klikání pravým a levým tlačítkem, kombinaci předmětů v inventáři a výběr dialogových linek při rozhovorech. U Dr. Bohuše jediná drobná výtka: některé předměty přesahují okno inventáře, což nevypadá nejlépe. Přesto si odsud obě hry odnášejí svorně po bodu.

Mrtvé město – Dr. Bohuš 4:2

Grafika a hudba
Grafické zpracování obou her využívá 3D renderovaných lokací, v Dr. Bohušovi se k tomu přidávají i postavy vyrobené za pomoci programu Poser. Lokace v obou hrách jsou výtečné, Mrtvé město nemá slabších míst, Dr. Bohuš tu a tam ano (louka s ženou, podivně animovaná voda na ostrůvku, když v zálivu podobná animace vypadá výtečně), přesto zde oběma hrám můžeme udělit po dvou bodech. Postavy v Dr. Bohušovi jsou příjemně oživujícím prvkem (alespoň něco se na obrazovce hýbe), jejich kvalita ovšem není vždy špičková a "babka" vzhledu čtyřicetileté ženy rozhodně na věrohodnosti nepřidává.

Hudba v Mrtvém městu je jedním z faktorů, který přispívá ke skvělé atmosféře, Je prostě vynikající, na freeware poměry vysoce nadstandardní a vystupující. Dva body jsou tedy na místě. U Dr. Bohuše je to obtížnější – jsou tu tři skladby, celkem kvalitní, ale zdaleka se tolik nepodílejí na vytváření atmosféry ani nejsou tak význačné, jako je tomu u "konkurence" – jeden bod.

Mrtvé město – Dr. Bohuš 8:5

Scénář a game design
U Mrtvého města je vše podřízeno vychutnání depresivní atmosféry. Zápletka hry je propracovaná a na konci čeká pointa. Scénář lze charakterizovat jako velmi promyšlený, logické úkoly v průběhu hry samotné občas malinko kulhají (svítilnička na klíčích apod.). Dr. Bohuš proti tomu poněkud rozvlekle protahuje hlavního hrdinu po městě a trvá dlouho, než se začne opravdu něco dít. Logických "seků" je přítomno podstatně více (hledání náplasti baterkou ve vodě kanálu nebo štípačky za předním kolem automobilu), celistvost hry poněkud boří narážky na herní časopisy, jež byly za reklamním účelem do hry vtlačeny. Tady by tedy skóre bylo 4:2, ovšem pro úplnost je třeba připsat Dr. Bohušovi ještě jeden bod za zpestřující skádací minihru a bod druhý za celkovou o něco delší hrací dobu.

Konečné skóre: Mrtvé město – Dr. Bohuš 12:9

Závěrem tedy nezbývá, než konstatovat, že Mrtvé město v testu Plných her obstálo přece jen o něco lépe než i tak velice dobrý Dr. Bohuš. Je třeba ale dodat, že to neznamená nutně menší zábavnost poraženého titulu. Mrtvé město si žádá inteligentního a vnímavého hráče, který se ponoří do jeho temných zákoutí, Dr. Bohuš je přístupnější, "lidovější" a tu a tam i vtipný. Každá z her si tak říká o mírně jiné publikum – a je dost možné, že se řadě lidí bude více líbit právě Dr. Bohuš. A protože Narco už pilně pracuje na druhém díle Mrtvého města a v Local Studiu se rozjíždí projekt další adventury, tentokrát tvrdě hororové, vypadá to, že se můžeme i v budoucnu těšit na podobně megalomanské souboje, v nichž ale není poražených, jen vítězů: úspěšných a oslavovaných vývojářů, ale především spokojených hráčů.


  • Vybrali jsme pro Vás