Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staničář - jaké je to řídit vlakovou dopravu?

  12:00aktualizováno  9:48
Chtěli jste si někdy vyzkoušet, jaké je to řídit železniční dopravu? Právě to vám nabízí tento český simulátor. Jde o takřka naprosto přesnou kopii zabezpečovacího zařízení JOP, po funkční i grafické stránce.
70

Staničář

Platforma: Freeware

Stáhnout

Staničář

Skoro každého v mládí lákaly vláčky. Někdo u nich zůstal, jiní si zvolili odlišné povolání. Skupinka českých fanoušků si alespoň vytvořila opravdu reálný simulátor železniční dopravy. Postupem času se k nim přidávali další a další dobrovolní tvůrci, se kterými společně vytvořili opravdu kvalitní titul. Hned na úvod vás ovšem musím upozornit, že pokud zrovna tématu příliš nehovíte a jste v tomto směru naprostými laiky, bude pro vás hodně těžké do hry proniknout.

Pro každého nového hráče je důležité nezaleknout se hned v úvodu, protože je poměrně složitá na ovládání. Po spuštění samotné hry na vás čeká volba stanice, ve které budete hrát. Všechny jsou reálnými kopiemi skutečných železničních uzlů v České republice a na výběr je jich v současné době 17, přičemž neustále přibývajíStaničářnové. To je dáno především volně šiřitelným editorem, takže může tvořit prakticky kdokoli. Kromě struktury a rozsáhlosti se od sebe liší především svojí obtížností. Na seznámení doporučujeme asi okolí Ústí nad Labem, naopak jedno z nejtěžších je pražské Hlavní nádraží.

Co je tedy vaším hlavním úkolem? Inu řízení železniční dopravy pochopitelně. Každá stanice má určité vstupy, ze kterých vám do stanice přijíždějí vlaky. U všech vidíte pravidelný příjezd a jakým směrem ho musíte vypravit. Tak je to alespoň u těch jednodušších, těžší je to s vlaky, které vám ve stanici končí. Potom totiž z pravidla přichází posun, různé rozpojování, šíbování a další „složitosti“. Například na zmíněném hlavním nádraží je toho skutečně hafo. Vy se tedy musíte starat o plynulou a ničím nerušenou dopravu a stavět jednotlivé vlakové cesty.

StaničářDiskuze o grafickém zpracování není příliš na místě, protože přesně takto vypadá řízení dopravy i v reálu. Jde skutečně o věrnou kopii tzv. JOPky se vším všudy, proto nemůžete čekat žádnou úžasnou grafiku. Určité skupině hráčů bude patrně vadit, že jde o tzv. nekonečnou hru. To znamená, že na počátku si zvolíte startovní čas a potom už jenom hrajete a hrajete. Čas běží neustále dál, do stanice vjíždějí nové vlaky (podle jízdního řádu) a není stanoven žádný konkrétní cíl. Hra obsahuje dokonce multiplayer ve dvou lidech po síti, kdy každý hráč ovládá určitou oblast.

Pro mne, jakožto fanouška železnice, je Staničář opravdu tím nejlepším, co se v daném směru dá sehnat. A navíc zdarma. Škoda jen, že hra je opravdu určená spíše hardcore fanouškům, než běžným příležitostním hráčům. Ti do ní bohužel jen tak neproniknou a hned při pohledu na screenshoty je patrně odradí.

 

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

70 %

Hodnocení čtenářů

87 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 262 čtenářů

Témata: Vlak


Nejčtenější

Další z rubriky

Symmetry
Symmetry je děsivý výjev ze života s psychickou chorobou

Pokud se považujete za perfekcionisty, pravděpodobně vás Symmetry vyděsí. Mít v životě všechno pěkně „na svém místě“ je však mnohdy těžší, než se zdá. Zvlášť...  celý článek

The Asylum
V The Asylum vezmete děsivého klauna po hlavě palcátem

U hororu se nemusíte jenom krčit bezbranně v koutě. V The Asylum dostanete do ruky pěknou sbírku obranných prostředků, která z jinak děsivých zombíků udělá...  celý článek

Beyond-Human
Beyond-Human je dokonalá a zatraceně obtížná akční plošinovka

Lidstvo prohrává válku s mimozemskými vetřelci. Vy, supervoják, jste byl jednou z posledních nadějí. Jenže teď vám jde o vlastní život. V perfektní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.