Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stroke - tudy ne, tudy také ne

  12:00aktualizováno  2. dubna 2005 3:35
V dnešní logické hříčce budete postaveni před zdánlivě banální problém - najít si cestu na určené místo. Nalezení správné trasy je však tvrdý oříšek, zvlášť, když se vám půda bortí pod nohama. Tato kvalitně zpracovaná freewarovka vás prostě donutí přemýšlet, což nikomu z nás neuškodí :-)
80

Stroke

Platforma: Freeware

Stáhnout

Na úvod jedna tipovací otázka. Která země produkuje originální a kvalitní freewarovky? Češi? No správně, ale ještě někdo jiný. Skotové? Skotové a tvorba her zdarma? To odporuje všem vtipům! Polynézané? No, už je to zeměpisně blízko. Japonci? Správně (no konečně)! Zatím mně pod rukama prošlo asi deset japonských her a všechny byly originální a po technické stránce velmi podařené (to už není náhoda). Ta dnešní se k nim také hrdě řadí. Asi se mnou Strokebude každý souhlasit, že japonská a evropská kultura a mentalita se v lecčems liší. Na výtvarné pojetí hry to nemá sice žádný podstatný vliv, ale pokud jde o hru logickou (což Stroke je), napadlo mě, zda nebude pro nás třeba příliš jednoduchá nebo naopak složitá. S ničím takovým jsem se však nesetkal. Prvními koly jsem lehce proklouzl, ale s každým dalším jsem se více a více potil a u některých jsem i zuřivě otáčel monitorem a hledal zadní vrátka či nějakou nápovědu.

Texty, které ve hře najdete, jsou hybridem japonštiny a angličtiny. Nutno však podotknout, že angličtina je už na první pohled špatná a spíše matoucí. Navíc je použita v těch položkách, které jsou naprosto nepotřebné pro ovládání. Proto vás asi zarazí hlavní menu, kde uvidíte jenom směsku japonských písmen. Pojďme si ho tedy popsat, jinak se jen těžko pohnete z místa. Nápis na zdi je název hry, první žlutá položka spustí novou hru, druhá (takové podivné podkovičky :-) vám načte kolo, které jste naposledy hráli. Tady pozor! Je to skutečně to kolo, které jste naposledy hráli. Pokud se tedy ke hře dostane třeba váš sourozenec a začne novou hru, vás může nemile překvapit, že jste ve druhém a ne třeba dvacátém kole. Třetí položka menu je zde pro totální zmatení, protože k ničemu není. No a poslední položka znamená konec hry. V souvislosti s menu ještě jedno důležité upozornění: v celé hře se vaše volby nepotvrzují standardně klávesou ENTER, ale klávesou Y (jako yes)!

Stroke

Na hrací ploše vidíte kostky, které tvoří buď celé plochy, nebo jenom jednotlivé cestičky. Většina kostek je modrých, ale jsou zde i speciální políčka. Na některých modrých kostkách jsou umístěny rotující barevné diamanty. Úkolem hry je najít takovou cestu pro vašeho hrdinu, abyste sesbírali všechny diamanty a dostali se na cílové políčko, které je oranžové se čtyřmi šipkami. Zní to jednoduše? Udělejte několik kroků a poznáte, v čem je zádrhel. Modrá políčka, pokud na ně jednou šlápnete, se totiž zbortí a vy je už dál nemůžete použít. Lehce se pak stane, že zůstane stát na osamocené kostce a nemůžete se dál pohnout. Pak vám nezbývá nic jiného, než kolo začít hrát znovu. Najít vhodnou cestu přes modrá pole je docela snadné. Ve vyšších kolech proto najdete také speciální pole, která vše ztěžují a vy budete muset začít uvažovat nad každým dalším krokem. Některé cesty budou pro vás uzavřeny, protože na příslušném poli bude stát kamenný sloup; jindy zde najdete dvojice polí, které mají shodnou barvu - jsou to teleporty. Když na takové pole stoupnete, přenesete se na druhý teleport se shodnou barvou. Další speciální pole má kovový vzhled. Je to jakýsi pevný ostrůvek, který se nezboří, když na něj opakovaně stoupnete. Další záludností jsou oblasti, které jsou pokryty šrafováním určité barvy. Pokud chcete použít pole, která šrafování kryje, musíte je nejprve "odemknout". Modré šrafování třeba zrušíte tehdy, když sesbíráte všechny diamanty modré barvy atd. Cesta se vám tím pěkně zkomplikuje. Autoři vás někdy skutečně šetřit nebudou a schválně narazíte na speciální pole, která vůbec nevyužijete a slouží jenom jako důmyslné pasti. Vy k nim vyrazíte, ale zavřete si tím cestu zpět.

Stroke

Celkem na vás čeká třicet kol, při kterých se místy opravdu zapotíte. Na začátku každého kola je dobré si celou situaci promyslet a trasu si projít "v hlavě". V těžších kolech je však stejně nejlepší metoda pokus - omyl a při náhodném procházení nakonec správné řešení určitě najdete ;-) Postavičku ovládáte klasicky pomocí šipek, level restartujete klávesou C. Na herní ploše se vám zobrazují dva číselné údaje - první je počet kroků, které jste ušli, druhý mně není přesně znám, ale myslím, že je to minimální počet kroků, který ke splnění kola potřebujete. Může tak sloužit jako jistá nápověda, zda jdete správnou cestou. Ve většině kol existuje jenom jedna správná cesta, ale jsem přesvědčen, že někde existuje i několik různých postupů. Po grafické stránce je hra povedená, celé pojetí je pro nás Evropany jaksi netradiční. V pozadí slyšíte hudbu, která se k logické hře hodí a nijak vám nenarušuje vaše myšlenkové pochody. Když k tomu přičteme ještě malou velikost, máme tady titul, který rozhodně stojí za stažení.

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

80 %

Hodnocení čtenářů

46 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 44 čtenářů

Nejčtenější

RoonSehv: NeTerra je po všech stránkách dokonalé dobrodružství

RoonSehv: NeTerra

Jedna z nejslavnějších adventur zdarma? Ne tak docela. RoonSehv je jen kopie Mystu. Ale zato v každém ohledu...

Další z rubriky

Taktická City of the Shroud má nejpodivnější soubojový systém

City of the Shroud

Taktické strategie nemusejí být nutně klony X-Comu. Prapodivný příběh téhle hry předčí snad jenom sám soubojový systém,...

Intimate, Infinite je bez kontextu nepochopitelný zážitek

Intimate, Infinite

Divná spleť hádanek a nenavazujících událostí a scén. Bez znalosti krátké novely Jorge Luis Borgese se v této hře...

Hlavní hrdinka Ten Weeks nepoznává ani vlastní rodinu

Ten Weeks

Ztráta vlastní identity je hrozná. V této experimentální adventuře, která vám ukáže, jak děsivá může být psychologická...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.



Najdete na iDNES.cz