Tajemství Oslího ostrova - první CZ hra

  12:00aktualizováno  14. srpna 2004 1:01
Dnes slaví trh českých počítačových her svoje narozeniny - přesně před šesti lety se totiž na pultech herních prodejen objevila první česká hra! Samozřejmě se jednalo o slavné Tajemství Oslího ostrova od brněnských Pterodon Software a Petra Vochozky, no a právě díky těmto lidem má ode dneška BonusWeb možnost nabídnout vám tuto legendární hru zdarma ke stažení!
60

Tajemství Oslího ostrova

Platforma:
Výrobce: Pterodon Software/Vochozka Trading

Stáhnout
Tajemství Oslího ostrova

Pokud jste neměli tu čest zahrát si první českou hru, která se prodávala v obchodech, tak neváhejte a využijte této příležitosti právě nyní!

Dnešní den, tedy 20. červen roku 2000, je pro českou herní scénu vskutku velmi významný. Je tomu totiž přesně šest let, kdy se začaly psát dějiny českých počítačových her. V žádném případě se nechci s nikým z vás přít o tom, že české hry vznikaly i dávno před tím, jenomže právě v tento inkriminovaný den se na pultech herních prodejen objevil český výtvor oficiálně vůbec poprvé - samozřejmě zde celou dobu mluvím o legendárním Tajemství Oslího ostrova (dále jen Oslí ostrov). Možná si někteří z vás ještě vzpomenou na dny, kdy se společnost Vochozka Trading začala pevně usazovat do trůnu určeného pro nejlepšího (tehdy vlastně jediného) distributora výhradně českých her. Petr Vochozka, její majitel, vstupoval na pole nezorané, i když již měl několik menších her za sebou (především na Amigu). Avšak Oslí ostrov, vytvořený dvoučlenným týmem Pterodon Software, byl bezesporu hrou, která jeho firmu nasměrovala na úplně novou cestu, během níž se později urodily hry jako 7 dní a 7 nocí, Agent Mlíčňák, Dračí historie nebo Rytíři grálu.

Přestože Oslí ostrov byla první česká komerční hra, nedá se zdaleka považovat za plně profesionální produkt. Doslova na koleni ji vytvořili dva tehdejší středoškoláci Jaroslav Kolář a Petr Vlček, kteří se postarali o vše potřebné - od scénáře přes grafiku, animace až ke kompletnímu programu. Navíc Oslí ostrov původně nebyl vytvářen ke komerčním účelům ale pouze z hecu - aby si autoři dokázali, že v nich něco je, že i oni dokáží naprogramovat hry, jaké se do Čech dováží pouze ze zahraničí. Nakonec ale vše dopadlo zcela jinak a o tom, jak se to tenkrát vlastně všechno semlelo, se můžete dočíst v interview s Jardou Kolářem a Petrem Vochozkou.

Tajemství Oslího ostrova

A tak se nakonec zrodil Oslí ostrov - první česká komerční hra na PC, která vzbuzovala neuvěřitelné nadšení nejen všech hráčů, ale i herních recenzentů, o čemž svědčí (dle mého soudu až přehnaně) vysoké hodnocení v Excaliburu - 95%! Určitě velmi velký podíl na úspěchu Oslího Ostrova měl i ten fakt, že se jednalo o adventuru a ještě k tomu zcela evidentně inspirovanou dvěmi slavnými hrami od amerických LucasArts - The Secret of Monkey Island (1990) a jeho pokračováním Monkey Island 2: LeChucks Revenge (1992). Těm, kdo tyto hry nezná (snad se nikdo takový nenajde) jen připomenu, že se jedná a klasické ručně kreslené komediální adventurky z pirátského prostředí. V hlavní roli vždy vystupoval "mocný pirát" Guybrush Treepwood, který cestoval po ostrovech Karibiku a snažil se všemožnými způsoby zlikvidovat zloducha LeChucka. Oslí ostrov se snaží obě zmíněné hry parodovat a nutno uznat, že se mu to docela daří. Opice zde byly vyměněny za osly a jméno Guybrushe Treepwooda bylo "počeštěno" na Gajbraš Trípvůd.

O co ale v Oslím ostrově vlastně jde? Náš hlavní hrdina se vydal spolu s několika dalšími piráty přepadnout galéru plnou zlata. Ničemný plán se nakonec podařilo realizovat, tím však bohužel celá akce neskončila. Gajbrašovi jde po krku LeGek - bratr LeČuka, který v Monkey Islandu 2 zatřepal bačkorama za nemalého Gajbrašova přispění. LeGek, v žáru posedlosti svého bratra pomstít, vehnal Gajbrašův koráb do bouře a tam ho nemilosrdně potopil. Náš hrdina však jako jediný celou tragédii přežil a probouzí se na pláži neznámého sopečného ostrova. A právě zde se bude odehrávat jeho další šílené dobrodružství, jehož cílem je dostat se pryč z tohohle zvláštního ostrova plného ušatých oslů a příležitostně i zlikvidovat podlého LeGeka.

Tajemství Oslího ostrova

To, že je Oslí ostrov jakousi prvotinou celého českého herního průmyslu, je názorně vidět na rozsáhlosti celé hry. Narozdíl od Monkey Islandů zůstanete uvězněni na jednom jediném ostrově, který čítá plus mínus nějakých pětadvacet obrazovek (nebo chcete-li lokací). Navštívíte zde například písčitá pobřeží, sopečný vulkán, malinký přilehlý ostrůvek a dokonce se podíváte a pod mořskou hladinu! Čeká na vás obrovská hromada legrace způsobená Gajbrašovým jedinečným smyslem pro humor a taky nevázaným přístupem k problémům (například jedině on může testovat ostrost břitvy na svém vlastním hrdle). Nutno však podotknout, že i přes poměrně nízkou rozsáhlost není Oslí ostrov adventurkou dohratelnou za jednu hodinu, protože množství "logických" problémů nepatří mezi jednoduché a jejich vyřešení vám dá určitě pěkně zabrat.

Po technické stránce budete samozřejmě muset trochu přimhouřit svá očka, protože od šest let staré hry žádné skvělé efekty čekat prostě nemůžete. Oslí ostrov běží pouze ve VGA (320x200, 256 barev), což však samo o sobě neznamená, že by se na grafiku hry nedalo dívat! Ba naopak, většina backgroundů vypadá velmi slušně a i po letech nečekaně příjemně. Animací ve hře mnoho není, za zmínku snad stojí jen Gajbrašova chůze, která, jak se mi zdá, byla částečně přejata z Monkey Islandu 2. Co se ozvučení týče, tak veškeré žádné. A při pomyšlení na těch pár kvíkanců přes PC Speaker během intra, možná je to i ku prospěchu věci.

Tajemství Oslího ostrova

Vzhledem ke stanovenému účelu tohoto článku cítím povinnost trochu vás seznámit i s ovládáním hry. A to především proto, že se jedná o "adventuru ze staré školy", ve které není k dispozici kurzor "všeuměl", nýbrž několik funkčních ikonek, pomocí nichž jste nuceni všechny Gajbrašovy činnosti (jak na hlavní obrazovce, tak i v inventáři) ovládat. Pamatujte však na to, že aktivní předměty se pod kurzorem nijak nehlásí (obdobně jako u starších adventur od Sierry), proto raději klikejte na každý "podezřelý" objekt na herní obrazovce. První ikona zleva značí příkaz JDI - logicky ji tedy použijete v případě, že se potřebujete s Gajbrašem někam dostat. Druhou ikonkou je PROZKOUMEJ, jejíž význam je snad jasný. Další ikonka značí úkoly jako POUŽIJ, OTEVŘI, ZATÁHNI a nebo taky OSAHEJ (to platí pro inventářní předměty). Předposlední ovládací ikonka je určena pro sebrání předmětu a ta poslední slouží k zavedení rozhovoru s živými bytostmi. Nakonec je zde ještě ikonka se symbolem počítače, která vyvolá menu, ze nějž můžete hru uložit, nahrát nebo ukončit. Velmi příjemnou záležitostí je i to, že mezi všemi ikonami se můžete pohodlně přepínat stiskem pravého myšítka.

Další důležité informace se týkají samotného spuštění hry. Verze, kterou vám nabízíme ke stažení, neobsahuje žádnou antipirátskou ochranu, takže by v tomto ohledu neměly nastat jakékoliv problémy. Tajemství Oslího ostrova Vzhledem ke svému stáří je hra zcela logicky naprogramována pod operační systém MS-DOS, proto se ji snažte spouštět v tomto režimu, jež je součástí vašeho operačního systému Windows 95/98. Pokud tak učinit nelze, mám pro vás jednu velice příjemnou zprávu: Oslí ostrov bez problémů šlape i pod samotnými Windows 95/98, avšak o něco pomaleji, než by měl.

Jako potenciální hráče této hry vás musím upozornit ještě na jednu věc: pravidelně si ukládejte pozici, protože v Oslím ostrově se můžete velmi snadno dostat do situace, ze které není návratu. No a na úplný mi dovolte, abych vám při hraní této klasické a historicky velmi důležité gamesky popřál za celou redakci BonusWebu příjemnou zábavu a mnoho úspěšně zamáčknutých slz nostalgie.

PS: Chcete-li si zkazit hru, případně pokud jste zakysli a nevíte jak dál, máme pro vás k dispozici také kompletní návod.

Autor:


Hodnocení hry

Naše hodnocení

60 %

Hodnocení čtenářů

84 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 353 čtenářů

Nejčtenější

Ve Startup Panic začínáte softwarovou firmu takříkajíc z garáže

Startup Panic

Nadšení a nápady jsou pro založení startupu potřeba. Ale taky je nutné mít štěstí. Dokáže se vaše malá firmička na trhu...

V bleskurychlé Archtower nejspíš vystřídáte desítky životů a hrdinů

Archtower

Ne každému dobrodruhovi, kterému se zasteskne po slávě přeje štěstí. V této akci s prvky hry na hrdiny je smrt denním...



Další z rubriky

V utopické From Ivan manipulujete lidmi pomocí přáníček

From Ivan

Podobně jako v Papers, Please, i tahle víceméně textová hra nastiňuje nepříjemnou realitu života pod dohledem totalitní...

V morovém Plague by se mlha a napětí dalo krájet

Plague

Doktor s morovou maskou nespí ani v noci a zrovna vy máte smůlu, že se mu připletete do cesty. Pomůže vám hustá mlha...

Na Cube Escape: Paradox se čekání vyplatilo

Cube Escape: Paradox

Po všech stránkách brilantně zvládnutá adventura Paradox dělá své sérii čest. Pravděpodobně zatím nejlepší díl vám...

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.



Najdete na iDNES.cz