Doporučujeme

Textovky v září – ve znamení Nostalgie

Co se událo ve světě textovek v září? Vyšel slovenský gamebook Cesta kolem světa za 80 dní, chystá se pokračování atmosférické Nostalgie a Lushlife Software pracují na programu TGB sloužícímu k tvorbě textovek...

Co se děje nového ve světě textovek s příchodem 3. čtvrtletí roku 2004 si můžete přečíst v tomto článku. Dozvíte se mimo jiné o cestovatelské textovce Cesta okolo světa za 80 dní, připravovaném pokračování hry Nostalgia od Kapr Software nebo si budete moci přečíst rozhovor o novém projektu Lushlife Software - programu TGB. Ten bude v budoucnosti sloužit uživatelům k tvorbě vlastních textovek.

Tak a podzim už jede na plné obrátky. Někteří lidé mají deprese a schovávají se před "pomateným" počasím ve svých domovech. Jiní pouští draky, chodí do přírody a nostalgicky rozjímají. Další pak sedí v hospodě nad pivem, s přáteli si užívají útulného prostředí, které jim knajpa poskytuje, a těší se na zimu. Svět je rozmanitý, neuchopitelný, veselý i smutný a těžko popsatelný. Lidé jsou také různí a navíc neustále tvoří další a další textovky. Kdo je hraje jen zřídka, těžko se v tom množství novinek vyzná a od toho jsme tu my, aby jsme vás informovali o tom, co se ve světě textových her děje nového. Vítejte tedy u dalšího dílu našeho "seriálu" o textovkách.

Cesta kolem světa RECENZE: Cesta okolo světa za 80 dní
Download: BonusWeb.cz | Textovky.cz
V této slovenské textové strategicko-taktické hře se vžijete do role novodobého Williho Foga. Vsadili jste se totiž s chlapy v hospodě, že za 80 dní v pohodě zmáknete 40000 km dlouhou trasu. Jediný rozdíl je v tom, že tentokrát nebudete cestovat po moři, ale pouze po svých, autobusem nebo vlakem. Na cestu máte 20 tisíc v bance a jak s nimi naložíte je jen na vás. Vaše cestování probíhá formou odpovědí na otázky typu: "Kolik peněz si vezmeš v bance? Budeš dnes pracovat? Chceš jet vlakem nebo autobusem? O kolik kilometrů se posuneš?" O tom, jak si vedete, jste každý den své cesty informováni. Dozvíte se, kolik vám ještě zbývá peněz, kilometrů, jaká práce je v daném místě nabízena. Pořád dokola... Hra je určena pro operační systém Dos. Zabalená zabírá jen 33 kB a lze u ní nějaký čas vydržet, takže pokud vás zaujala, neváhejte a stáhněte si ji.

PREVIEW: Nostalgia 2
David Havlíček – Kapr Software | Homepage: Nostalgia | David Havlíček
David Havlíček, autor série humorných textovek Fuckstory, zhruba před rokem a půl vytvořil i jednu vážnou textovku, kde humor nehraje hlavní roli. Byla to nostalgická a do podzimního kabátu oděná, vzpomínací, sladkobolná hra, v níž se pařan vžil do role mladíka, který přijíždí do vesnice, v níž kdysi bydlel. Důvodem jeho příjezdu je navštívení otce, kterého od rozvodu rodičů moc pravidelně nevídá. Před sebou má celý víkend. Vesnice, ve které kdysi bydlel a v níž chodil od šesté třídy do školy, zdá se mu najednou nějak cizí. To vše je ještě podbarveno podzimně naladěnou krajinou, do níž z nebe padají slzy a ve které od rána ještě nezmizela mlha. Nebydlí tam více než dvě léta. Smutně a přitom napjatě vyhlíží a zkoumá, co se v místě, k němuž má citový vztah, zase změnilo. Cestou k bývalému domovu vyhledává v obličejích kolemjdoucích nějakou známou tvář, nějakou jistotu, že tam ještě patří, ale marně. Ani ta cesta z autobusové zastávky se už nezdá tak automaticky stereotypní. Najednou vnímá stromy a keře, kolem kterých kdysi bez povšimnutí prošel. A všechno má nádech krásných ztrát a vzpomínání.

V současné době autor připravuje gamebookovou hru, v níž se vžijete do role osmnáctiletého Petra, jemuž se od začátku nového roku nic nedaří a tak vlastně žije jen ve vzpomínkách na lepší časy. S rodiči si přestal rozumět už dávno a tak bydlí u své babičky. Navíc ho teď vyhodili ze školy a o práci ne a ne zavadit. Jeho holka se s ním po dvouletém vztahu rozešla a začala chodit, jak už to tak bývá, s jeho největším nepřítelem. Kapela, pro kterou žil a do které vkládal mnoho nadějí, se mu rozpadla po ostré hádce s ostatními členy, většinou kamarády, kteří se k němu teď otočili zády. Navíc jim dluží dost peněz za vypůjčené auto, které v podnapilosti rozmlátil.

Úkolem hráče bude zlepšit a urovnat Petrův život, vyřešit stávající problémy a nepřidělat si další. Ve hře nebude nouze o rvačky, chlast, sex a krutou realitu dneška.

Hra je tentokrát pod hlavičkou Kapr Software primárně vytvářena pro operační systém Linux. Bude doplněna obrázky a na pozadí by měla hrát rocková muzika. Název Nostalgia 2 je zatím jen pracovní. Jak autor dodává: „S původní Nostalgií nemá hra téměř nic společného a tak možná bude vydána pod jiným názvem.“ Uvažuje se o názvech "Rebel na útěku" nebo "Poslední napřímení".

Později by měla být gamesa předělána i pro operační systém Windows, aby si ji mohli užít i ostatní uživatelé. Vývoj je v současné době v počátcích a proto čekejme, jak vše dopadne. Dokončení hry je plánováno na červen příštího roku.

SexiMatrix RECENZE: SexiMatrix
Mistic JOE | Download: BonusWeb.cz | Textovky.cz
Nevím, jak pro vás, ale pro mě byl rok 2000 dost zvláštní. Zažil jsem v něm opravdu mnoho věcí, na něž asi nezapomenu. Toho roku navíc vznikl nespočet zajímavých her a tak mě napadlo, že bych vám jednu z nich mohl představit. Hra nese název SexiMatrix a jejím autorem je člověk, říkající si Mistic JOE.

SexiMatrix byl vytvořen pro staré legendární počítače ZX Spectrum, které u nás koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let okouzlovaly pařany. Zanedlouho se tato hra objevila na internetu a začala dělat kariéru i na počítačích PC. Lze ji totiž bezproblémově spustit pomocí většiny lepších emulátorů počítačů ZX Spetrum/Sincalir/Didaktik (což je v podstatě v obměnách pořád to samé). Dostupných emulátorů je na internetu celá řada a proto si nyní máte možnost zahrát SexiMatrix i vy. SexiMatrix je šířen i s dokumentačním souborem v archívu ZIP.

A o co ve hře vlastně jde? Hned vám to povím...

Naší planetě vládnou koncem dvaadvacátého století stroje. Nás lidi používají jako malé generátory k produkci elektrického proudu, neboť ji potřebují ke svému přežití.

Nyní cituji autora hry: "Jednoho dne se v Matrixu narodil člověk, který věděl, že se nachází ve virtuální realitě a dokázal si s Matrixem dělat, co chce... Ovšem, to by to nesměl být takový úchyl, který raději spojí darů Matrixu a svého nadání k uspokojování svých perverzních choutek."

SexiMatrix navíc simuluje Prahu v době komunistů. Perverznostmi i brutalitou téměř přetéká a je rozdělena do čtyř levelů. Kdo má rád staré hry a chce si zavzpomínat na zlaté časy osmibitů, má k dispozici čtyři roky starou textovku, která jeho vzpomínání rozhodně podpoří.

INTERVIEW: Lushlife Software
Homepage: lushlife-software.com
Lushlife Software, který stojí za oblíbenou fantasy textovkou Knight of Darkness, v současné době připravuje program TGB, pomocí něhož si každý může vytvořit vlastní kvalitní textovku. Vychází se z toho, že nápadů a námětů je hodně, ale ne všichni uživatelé umí programovat, a tak i programátorští analfabeti nyní dostanou šanci realizovat svojí textovou hru a ukázat ji světu. Rozhovor s týmem Lushlife Software o programu TGB vám přinášíme právě zde. Za Lushlife Software nám odpovídal jeho vedoucí - Štefan Ďurmek.

Proč jste se rozhodli vytvořit program Text Game Builder Studio?
Záměr úzce souvisel s naší otevřenou podporou textových her. Mnoho hráčů KOD z našich luhů a hájů nám psalo maily, že by se rádi přidali k nám do Lushlife coby scénáristé textových her. Byli bychom tomu samozřejmě nesmírně rádi, ale bohužel k podobným projektům nemůžeme uvolnit programátory. Navíc světu textovek by rozhodně nesvědčilo, kdyby tu byl jeden hlavní vývojový tým a minimální "konkurence". Rozhodli jsme se vytvořit jakýsi engine pro vývoj textových her, aby i scénáristé neznalí programování mohli vytvořit svou vlastní kvalitní textovku pod názvem vlastního "vývojového týmu." Uvažujeme dokonce o naprostém stažení reklamy, čímž by pak hráči hru nenarušoval znak Lushlife či něco jiného, co by značilo, že jde o textovku vytvořenou v našem enginu. Chceme tím jednoduše nastartovat novou vlnu (případně grafických) textovek a dopomoci k jejich znovuožití.

Inspiroval vás k jeho vytvoření nějaký jiný program?
Ne. Víme sice o TEXINu, ale jako inspirace nám stoprocentně nesloužil. Navíc, i když to bude znít trochu suverénně, už teď je jasné, že se nebude moci s TGB vůbec srovnávat.

SexiMatrix Kolik lidí na něm pracuje?
Jak naši příznivci jistě ví, Lushlife je momentálně vytížen třemi projekty, přičemž 3D akční adventuru Taste Of Steel bych si dovolil označit za poměrnou "brutalitku". A to se ještě uvažuje o posledním současně běžícím čtvrtým projektu, jehož charakter si však zatím necháme pro sebe. A to z toho důvodu, abychom zbytečně "neplašili" veřejnost. Stručně řečeno, jsem si vymýšlení struktury a funkčnosti TGB navalil na hrb já, čímž jsem si s přihlédnutím na koordinaci TOS a vývoje KOD minimálně do vánoc zavřel výhled na zasloužený alespoň týdenní odpočinek. Celý projekt bude programovat náš vedoucí programátor Anton Kilchevskyy. Počítá se ještě s lehkou pomocí jednoho z našich grafiků, ale v současné době Vám nejsem schopen říci, koho budu moci k vývoji TGB uvolnit. Vývoj tedy pohltí 3 lidi.

Pro jaký operační systém bude určen? Plánujete do budoucna jeho předělání i pro jiné operační systémy?
Windows 9x, Win 2000, WinXP. Možná, že výsledný produkt bude obsahovat nějaké specifikace, kvůli kterým nepoběží na Win9x nebo NT. Bude třeba testnout. Info o minimální konfiguraci dáme včas vědět na našem webu www.lushlife-software.com

K čemu má sloužit?
Jak už bylo řečeno, TGB Studio bude sloužit ke komplexnímu zpracování vlastní textové hry bez nutnosti znalosti programování. Komerční verze "GB Studio+" Vám pak dovolí využít hromadu komponent k vytvoření DUNGEON, RPG či textových her.

Pro koho bude určen?
Jednoduše pro všechny hráče a fanoušky textových her s dobrým nápadem a scénářem.

Co v něm všechno plánujete? Co bude umět?
Zde je třeba rozdělit produkty freeware a komerční. Freewarové TGB Studio nebude vůbec o nic ochuzeno a bude plně podporovat vytváření textových her, a to včetně grafiky, panelů pro ovládání hry myší, zvuků a hudby. Můžete se rozhodnout, zda hru pojmete na levely či jako jeden celek, nebudete omezeni v počtu založených místností ani jejich deskripce. Po vzoru KOD bude mít Váš hrdina vlastnosti života, síly, magie atd.., ale to všechno budete moci vypouštět, přidávat vlastní či všemožně měnit. Samozřejmostí také bude, že si určíte, kde chcete mít okno pro text a kde pro grafiku a jak velké je chcete mít. Komerční GB plus Vám však umožní více. Představte si, že bez znalosti programování vytvoříte např. dungeon, kde se budete moci graficky rozhlížet např. po místnosti v real čase kolem dokola. To vše za podpory panoramatických fotek (resp. obrázků). Budete tak moci vyrazit s digitálním foťáčkem do přírody, vymyslet příběh a už jenom fotit. Potom přidáte možné texty, hudbu a zvuky a tradá... "3D hra" je na světě. GB+ bude samozřejmě podporovat veškeré komponenty použité v TGB Studio. Založit budete moci až pět hrdinů najednou. Cena za komerční verzi nebude vůbec nijak přemrštěná, dalo by se říct, že právě naopak takřka symbolická. Oba softíky budou založeny na databázovém systému.

Přijímáte i nápady od veřejnosti? Mohou vám tito lidé nějak pomoci s tvorbou programu?
Samozřejmě. V diskusi na našich stránkách ( www.lushlife-software.com ) přijímáme jakékoliv dotazy či nápady týkající se TGB Studia. Koneckonců si tak můžete všichni říct o to, co by se Vám líbilo, aby TGB uměl či obsahoval a my Vám ihned dáme vědět, jestli to půjde či nikoliv. Zkušených textovkářů je, řekl bych, dostatek, proto bychom byli rádi, aby i jejich zkušenosti dopomohly k vytvoření softwaru, který může odstartovat novou vlnu zájmu o textové hry.

Jakým způsobem bude šířen mezi lidi a proč?
Freeware bude k dispozici na našich stránkách volně ke stažení (věříme, že se i tak samovolně dostane na jiné weby). Co se týče komerční verze, v tom si tak jistí ještě nejsme. Freeware bude ještě omezen právním ustanovením zakazujícím prodej výsledných projektů. Komerční verze tuto možnost dovolí.

Kdy plánujete dokončení první verze programu?
Právo přednostního vývoje má pro nás freewarová verze, ale protože je ještě v plenkách, vůbec si netroufám říci, kdy bychom mohli dokončit její první funkční podobu. Snad budu za měsíc či dva moudřejší.


Témata: Linux, Vlak
  • Vybrali jsme pro Vás