Horor lze dělat různě. Někdo preferuje hektolitry krve, artistnější jedinci se rádi bojí toho, co není ukázáno nebo vyřčeno. Právě druhý postup volí Which, krátká horová adventura od Mika Inela (mmj. autora hry Where...). Probouzíte se za tmy uvnitř vybíleného domu a vašim jediným cílem je dostat se z domu ven. Cesta k tomu povede před čtyři zamknuté místnosti a několik špinavých kalhot.
Nesmíte se ale nechat zmást počáteční nudou. V prvních minutách se může zdát, že Which obsahuje asi tolik děsu jako 3D prezentace stavařského programu AutoCAD. Pomalé bloumání po interiérech je ubíjející, po strachu ani stopy. Perfektní vizuální stránka (Which lze spustit ve 3D módu a hrát s 3D brýlemi!) vás možná u monitoru udrží dostatečně dlouho, abyste se dostali před počáteční tempo.
Pokud si nechcete nechat zkazit adventurní přemýšlení nad spojitostmi a tápání ve tmě, kdy jako Azor musíte zblízka očichávat každý centimetr zdi a provádíte tak moderní variaci na pixel-hunting, pak přestaňte číst a berte moje doporučení – jako neurotický recenzent, který zřídkakdy hodnocené kusy dohrává do konce, vám Which směle předkládám jako unikátní hororový zážitek.
Níže následuje návod a tedy i SPOILERY!!!
Protože žádný návod neexistuje ani na anglickém Internetu a byla by škoda unikátní projekt jako Which odsoudit k úplnému zapomnění, pokusím se vám pomoct s nejzásadnějšími zákysovými body. Ke štěstí vás, mě i autorů je Which tak krátký, že se záseky dají spočítat na prstech jedné ruky.
První klíč asi každý našel ve skříňce v kuchyni v 1. nadzemním patře (kterému se také ,ezo ne-stavaři chybně říká přízemí). V následně otevřené místností 1 mají už někteří lidé problém další klíč najít. Ten se skrývá pověšený nad okenními rámy, zhruba uprostřed. Povšimněte si tajemného nápisu na zdi, později si na něho ještě vzpomenete a budete chtít, aby vám jeho význam došel dříve.
V místnosti 2 si následně vychutnejte první to-jsem-se-málem-po... scénu. Ne, bezhlavá paní vám klíč k Exitu zatím ještě nedá. Namísto toho je nutné si v levém rohu mezi skříní a zdí (blíže k oknu) vzít hasák a utíkat s ním dolů do kuchyně. Bezhlavá paní vám láskyplně ukáže cestu na záchod (pokud jste ho už neobjevili), kde se v odtokové trubce skrývá klíč k místnosti 3. Povšimněte si, že můžete zvednout prkýnko od záchodu – v míse sice nic není, ale již brzy si to zopakujete jinde.
V místnosti 3 je třetí potencionální zákys – klíč k hlavní místnosti se totiž zcela netradičně skrývá uvnitř skříně. Kvůli tmě ale není problém klíč přehlídnout, takže udělejte raději po otevření krok kupředu; klíč by na vás měl čekat ve vyšší levé skříňce. S posledním klíčem si otevřete poslední místnost, podivte se nad obsahem mísy a utíkejte si nadělat do kalhot do místnosti 1, kde na vás čeká konec lecčeho.