Elastomania je jasný příklad toho, že i novější hry se mohou velmi rychle stát legendami. Ježdění na terénní motorce je sice na první pohled zábavou na několik minut, ale množství fanouškovských stránek, neutuchající zájem, něžné oslovování Elma a hezká řádka předělávek však jasně dokazují, že za tím vším je nějaký, na první pohled neodhalitelný, magnet. Nezbytnou esencí Elastomania je naprosto věrný fyzikální model. Na stejném principu je založena i v současné době velmi populární skupina her s tzv. ragdoll efektem - v němž motorku nahrazuje lidské tělo, deformující se přesně při styku s překážkami podle fyzikálních zákonů.
Vraťme se ale ke crossovým motorkám, o ty zde jde v první řadě. Jako jezdec jedné z nich se musíte vydat na trať s převisy, skokánky a mnoha nesplnitelně vyhlížejícími překážkami. Po prvním rozjezdu se nejspíš převrátíte a "rozplácnete" o nejbližší terénní nerovnost. Za chvilku však dětskými krůčky zdoláte první level a potupně vyhlížející vysoký čas vás donutí zopakovat si jej znovu - vždyť to byla nakonec téměř rovinka, že? A to je počátek konce, level střídá level, jedno opakování druhé.
Dnešní X-Moto je věrnou předělávkou Elastomania a mimo obligátní motorku zde najdeme i staré známé jahody, jejichž sbíráním se vám otevírají dveře ke splnění levelu a nutí vás navštívit plošinky, kterým byste se jinak s díky vyhnuli. Protože je hra vyvíjena jako open-source, nemusíte za ni nejen platit ani korunu, ale především máte k dispozici také precizní level editor. Dokonce nemusíte pracně hledat a stahovat nové levely, vše zařídí automatické stahování přes internet. Ihned po instalaci si tak k 43 základním levelům můžete stáhnout přes 120 fanouškovských. Některé sice nelze hrát (na což vás program upozorní), protože slouží spíše jako demonstrace možností nebo ztvárnění autorových divokých snů - např. level ve stylu hry Tetris.
X-Moto má nejen precizní systém správy nových levelů, jenž se postará o téměř nevyčerpatelný přísun nové potravy, ale také detailní systém statistik, a to nejen všech hráčů, kteří hrají hru na jednom počítači, ale také v celosvětovém (rozuměj internetovém) měřítku. Pokud si tak slastně prohlížíte své nepřekonatelně projeté kolo, po stažení nejlepších výsledků z internetu vám zmizí úsměv a vy se vrhnete na jeho vylepšování. Další skvělou funkcí v X-Moto je systém Replays - přehrávání odjetých kol. Každou jízdu (nebo jen její část) si můžete libovolně ukládat, přehrávat a detailně zkoumat. U splněných levelů najdete i stínového jezdce, takže lze vypozorovat, ve kterých pasážích máte rezervy.
Na X-Moto se průběžně pracuje (ostatně jako na většině open-source her). Je tedy možné, že bude ještě rozšířena o další funkce a také grafika dozná změn. Už teď je i přes velkou jednoduchost a účelovost velmi pohledná, motocykl se chová bezchybně, zamrzí jen absence hudby a také objektů k objíždění nebo sbírání by mohlo být víc. X-Moto nedělá Elastomanii žádnou ostudu, naopak je jejím důstojným pokračovatelem s mnoha příjemnými vylepšeními.
- čtvrtek 22. června 2006
- 15